Gratis condooms ten behoeve van seksuele gezondheid jongeren
Erotiekgigant EasyToys start een nieuwe samenwerking met Dance4Life, een organisatie die zich inzet voor een veilig seksleven van jongeren. Het doel van het sponsorschap is om taboes rondom seks en seksualiteit te doorbreken en jongeren te helpen bij een veilig en fijn seksleven. Met het gratis beschikbaar stellen van 20.000 condooms en het lanceren van informatieve campagnes willen de twee partijen seksuele gezondheid van Nederlandse jongeren hoog op de agenda zetten.
Het coronajaar legde EasyToys geen windeieren: er werd een recordomzet van zo’n 65 miljoen behaald en de merkbekendheid groeide hard. Door tegengas van de KNVB werd de shirtsponsordeal met voetbalclub FC Emmen een veelbesproken onderwerp in de media. “Gelukkig zijn we er uiteindelijk uitgekomen, maar tegelijkertijd schrikbarend dat anno 2021 seksualiteit nog steeds een omstreden onderwerp is”, aldus CEO Eric Idema. “En dat terwijl onze toys inmiddels toch echt in twee van de vier Nederlandse huishoudens liggen. We nemen dan ook graag de rol op ons om het hoognodige gesprek aan te zwengelen door naast webshop ook het platform te zijn waar je terecht kunt met vragen over ‘sexual wellness’, liefde en relaties. Een sponsorsamenwerking met een goed doel dat zich richt op veilige seks sluit hier dus perfect bij aan.”
Gratis condooms
EasyToys steunt Dance4Life komend jaar met een sponsorbijdrage en door 20.000 condooms te doneren om veilige seks onder jongvolwassenen te bevorderen. “We zijn erg blij met de samenwerking met een partner als EasyToys die net als Dance4Life als missie heeft seksuele gezondheid te verbeteren. Wij hopen samen het onderwerp seks te normaliseren en taboes te doorbreken. Hiermee willen wij jongeren inspireren hun wensen en grenzen aan te geven, gezonde relaties op te bouwen en wanneer ze eraan toe zijn, te genieten van veilige seks”, aldus Merlyn Ooms, hoofd fondsenwerving van Dance4Life.
Uit het onderzoek ‘Seks onder je 25e‘ van Rutgers blijkt dat het aantal jongeren dat met ouders of vrienden praat over seksualiteit in de afgelopen jaren is afgenomen. Een meerderheid van de jongeren zegt weinig informatie te krijgen over seksuele grensoverschrijding, seksuele diversiteit, seksueel plezier en seks in de media.
“Vanuit EasyToys stimuleren we dergelijke gesprekken door het maken van leuke en educatieve video’s, blogs en door op onze website de optie te bieden om anoniem vragen te stellen aan onze seksuoloog. We zijn enorm trots om komend jaar samen met Dance4Life positieve campagnes te lanceren die gericht zijn op een veilig seksleven van jongeren. En dat mag natuurlijk met een knipoog”, aldus Idema. “Dat er bij de samenwerking geen seksspeeltjes actief worden gepromoot aan pubers, dat moge duidelijk zijn. Maar het bespreekbaar maken van de leuke kanten van seks en jongeren stimuleren om er open en eerlijk over te praten, is nog hard nodig.”
Over Dance4Life
Met haar internationale lesprogramma en voorlichtingscampagnes in Nederland wil Dance4Life aandacht vragen voor het grootste gezondheidsrisico onder jongeren: onveilige seks. Alleen in Nederland al ervaart één op de drie meisjes en één op de vijf jongens seksueel grensoverschrijdend gedrag voor hun 18e verjaardag. Maar dit is slechts één voorbeeld van gevolgen een wereldwijd probleem. De gevolgen van onveilige seks hebben een grote impact op de levens van jongeren. Het unieke van het werk van Dance4Life is jongeren centraal te stellen in haar werk en door dans, muziek en influencers in te zetten om seksualiteit uit de taboesfeer te halen.
Over EDC Retail en EasyToys
EDC Retail is Europees marktleider op het gebied van erotische producten. Het bedrijf, gevestigd in Veendam, voert onder meer de titel EasyToys. Met meer dan 100.000 bezoekers per dag en een aanbod van meer dan 14.000 erotische artikelen is EasyToys.nl de grootste webshop van Nederland en België. Daarnaast heeft EDC Retail meerdere andere webshops en produceert het diverse eigen merken. Het levert als groothandel wereldwijd aan andere webshops, distributeurs en retailshops. EDC Retail werd in 2007 door Eric Idema opgericht. De onderneming groeide vervolgens snel. Medio 2019 nam EDC Retail het Duitse erotiekconcern Beate Uhse, onder meer bekend van Pabo.nl, over. Sindsdien is het Europees marktleider. EDC Retail heeft zo'n 200 medewerkers in dienst. In 2020 is een omzet van zo’n 65 miljoen euro gerealiseerd.