Fotograaf Klimkin
Samenwerkende RT-praktijken bieden hulp bij aanpak leerachterstanden, ontstaan in Coronatijd.
Door de Coronacrisis is het de verwachting dat er leerachterstanden zijn ontstaan bij leerlingen in het basisonderwijs. Dit wordt onderkend door het ministerie, die hiervoor ook subsidies beschikbaar stelt.
Scholen kunnen hiermee plannen ontwikkelen die deze achterstanden kunnen bestrijden. Zeker bij kwetsbare leerlingen is soms meer specialistische hulp nodig, zoals van een remedial teacher, een dyslexiespecialist en/of een kindercoach.
De praktijken voor remedial teachers in de provincie Groningen die nu de handen inéén slaan, hebben dagelijks te maken met leerlingen die al leer- en/of leesachterstanden kennen. En daar komt de Corona-achterstand nog bij. De praktijken kunnen scholen helpen bij het ontwikkelen van handelingsplannen en de uitvoering daarvan.
Maar ze staan ook beschikbaar voor ouders die hun kind tijdelijk extra ondersteuning willen geven. Bij de samenwerking gebruiken de RT-praktijken elkaars expertise en ze kunnen elkaar ondersteunen bij een groot aanbod van de hulpvraag. De RT-praktijken zijn gevestigd te Aduard, Leek, Veendam, Winsum en Zeerijp.