Het is voor patiënten vaak lastig om te onthouden wat een arts tijdens een consult besproken heeft. De medisch specialisten van Treant Zorggroep bieden patiënten van de drie ziekenhuislocaties in Emmen, Hoogeveen en Stadskanaal daarom de mogelijkheid om tijdens het consult geluidsopnames te maken. Zo kan de patiënt het gesprek nog eens terugluisteren als er na afloop vragen of onduidelijkheden zijn.
Voorzitter van medische staf van Treant Zorggroep Peter Kleingeld licht toe: ‘Vastleggen van de informatie die dokters tijdens een consult geven, kan voor patiënten erg waardevol zijn. Want alles onthouden, dat is vaak heel lastig. Mensen vinden een bezoek aan de dokter in het ziekenhuis in veel gevallen spannend of zijn onzeker over hun lot. Dat beseffen we heel goed. Toegankelijke en veilige zorg is voor ons belangrijk. We hopen op deze manier de patiënt meer grip te geven op het eigen zorgproces.’
Treant volgt met deze aanpak het advies dat artsenfederatie KNMG vorig najaar uitbracht. Uitgangspunt is dat de patiënt opnames maakt voor eigen nut; openbaarmaking van de opnames is niet toegestaan. Opnemen kan gewoon met de mobiele telefoon. Tijdens het consult geeft de zorgverlener aan dat het maken van geluidsopnames een mogelijkheid is. Natuurlijk kan de patiënt er ook zelf naar vragen.
Grip op zorg
Naast de mogelijkheid tot het opnemen van gesprekken, is het voor Treant belangrijk dat patiënten online toegang krijgen tot hun eigen medisch dossier. Bijvoorbeeld om thuis de uitslagen van een laboratoriumonderzoek te bekijken. Daarom ontwikkelt Treant het digitaal patiëntenportaal mijnTreant. Elke ziekenhuispatiënt heeft via dit portaal eind 2019 online toegang tot zijn eigen dossier.