Mensen die vragen hebben over online communicatie met de overheid kunnen vanaf 1 november terecht bij het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) in Bibliotheek Veendam. Op 1 november wordt het IDO feestelijk in gebruik genomen door Margreet van de Berg van Compaen.
Wie vragen heeft over online communicatie, of wil leren omgaan met de computer en internet, kan al langer voor hulp terecht in de bibliotheek. “De afgelopen maand hebben we in onze bibliotheek al tientallen mensen geholpen met de CoronaCheck app,” vertelt Esther Huls domeinspecialist bij Biblionet Groningen. “Velen hebben zich meteen aangemeld voor een van onze gratis computercursussen. Hartstikke goed, want om mee te kunnen blijven doen in onze samenleving is basiskennis van de computer en internet onmisbaar.”
Moeite met online communicatie
Steeds meer organisaties communiceren online met hun klanten. Ook de overheid biedt de mogelijkheid om veel voorkomende zaken via internet aan te vragen. Kinderbijslag bijvoorbeeld, AOW,
of een nieuw rijbewijs. “Maar in Nederland hebben zo’n 4 miljoen mensen moeite de digitale ontwikkelingen bij te benen,” vertelt Esther. “Ouderen en laaggeletterden, maar ook mensen die op zoek zijn naar werk, of mensen die zorg nodig hebben. Ook jongeren zijn vaak minder digitaal vaardig dan gedacht; een bericht op social media plaatsen is toch iets anders dan online huurtoeslag aanvragen.”
In elke gemeente een IDO
Daarom heeft de overheid met bibliotheken in heel Nederland afgesproken dat er in elke gemeente een Informatiepunt Digitale Overheid komt. Esther: “Vanaf 1 november kan iedereen die vragen heeft over online communicatie met de overheid terecht op ons wekelijks IDO-spreekuur (zie www.biblionetgroningen.nl/agenda voor dag en tijd). Ook als ze geen lid zijn van de bibliotheek. Iedereen is welkom”