Overslaan en naar de inhoud gaan

Familiegroepje maakt hoge sprongen
met nitro RC buggy’s

Door Henk Drenth op dinsdag, 24 november, 2020 - 09:00

IMG_0718.jpg

Op een zelfaangelegd zandparcours met bochten, rechte stukken, vele bulten en heuveltjes als springschansen maken de nitro RC buggy’s van Arie en Kees hoge sprongen. Het is de handigheid en de concentratie om de springschansen goed te kunnen nemen.

De snelheden van 80 tot 100 kilometer per uur die bereikt kunnen worden zijn bij deze stunts niet van belang. Het komt op de juiste snelheid aan om de RC auto’s over vier schansen tegelijk te laten springen. Vervolgens is de juiste landing op de schuine kant van de laatste schans van belang om met de volgende bult een ‘dubbel-dubbel’ te maken. Het uitvoeren vergt opperste concentratie. Bij de minste afleiding kan het misgaan en komen de RC buggy’s te ver tegen de volgende schans aan.

IMG_0662.jpg

Het RC racen op de baan is al 15 jaar een gezamenlijke familieaangelegenheid. Gert was de eerste van het familiegroepje uit Veendam met een nitro RC buggy. Twintig jaar geleden was hij daarmee begonnen. Het was meteen nitro RTR (Ready To Run). Met nitromethaan zijn zeer hoge specifieke vermogens te behalen. Het wordt bijna altijd gemengd met methanol vanwege het koelende effect. Op een tankje van 125 centiliter nitro kan ongeveer 10 minuten worden gereden.

Gert: “Wat er zo mooi aan is, is het geluid. Met elektro heb je dat niet. En het is het spektakel die het meebrengt.” Na zijn trouwen was zijn gezin belangrijker en had hij er geen tijd meer voor. De laatste paar jaar heeft Gert weer meer tijd en staat hij als baanverzorger langs de baan.

IMG_0731.jpg

Tijdens het racen staan Arie en Kees boven op de bult met ruim zicht over de baan van 300 meter. Als een RC buggy op de kop komt te liggen, of buiten de baan, zet Gert ze weer op de wielen. Zodat de bestuurder meteen weer verder kan. Voorheen kwam het naast de verloren tijd ook de concentratie niet ten goede. Er werd voorzichtiger gereden met minder risico’s.

Het leuke van een nitro RC buggy is ook de techniek. Arie: “Van groot belang is de juiste afstelling van de vering. En de juiste bandjes voor de weersomstandigheden van dat moment. Spikebanden hebben als voordeel dat ze zichzelf van zand ontdoen. Bij banden met noppen kunnen deze bij nat zand vol gaan lopen waardoor er geen grip meer is.”

IMG_0437.JPG

“Zand heeft zeker invloed. Wanneer een band meer zand bevat gaat de buggy door het hogere gewicht een kant op hangen. En dat heeft ook invloed tijdens een sprong door de lucht. In de zomer is daar veel minder last mee. Maar elk seizoen heeft zijn voor- en nadelen. Als het zand door droogte veel fijner is kan er minder grip zijn. Met het strakker maken van de vering is er meer grip. Maar met strakkere veren kan de buggy in de bocht ook sneller over de kop gaan. Het is allemaal een kwestie van balans. Nat zand geeft meer grip en is het beste om op te rijden.”

Arie had in het begin een elektro RC model. Met een accu erin kon er meteen worden gereden. Gert had hem aan de toen veel snellere nitro gebracht. Andersom had Arie aan Gert zijn technische knowhow overgebracht vanuit de motorcross. Kennis uit de motorsport kan heel goed worden toegepast op een RC buggy, denk hierbij aan de afstelling van motor en rijgedrag. Hij heeft 25 jaar aan motosport gedaan en deze basis maakte het voor hem makkelijker om ook te leren omgaan met een RC buggy met een nitro brandstofmotor. Kees had in het begin een RC modelauto BWM M1 onroad. Het had niet dezelfde beleving als met een buggy.

IMG_0415.JPG

De RC buggy’s hebben het een en ander te verduren. Maar thuis worden ze altijd schoongemaakt met een borstel en compressor. En wordt de luchtfilter goed in de gaten gehouden. Zand in de motor is desastreus.

Er wordt met twee merken gereden: Arie met een Kyosho en Kees met een Hot Bodies. Ze rijden elkaar er ook wel eens uit. Dat hoort ook bij de hobby. Arie heeft bijna alle buggy’s bewaard. Kees bood ze te koop aan. Een opvolger van hetzelfde type Hot Bodies staat alweer klaar. Arie heeft een Kyosho gekregen voor zijn verjaardag. Het kapje heeft hij naar eigen ontwerp zelf gespoten.

Het racen op de zaterdag is vaste prik. Maar er wordt niet alleen geracet. De baan wordt ook regelmatig met schep en hark geprepareerd. Ze zijn heel erg blij met de plek waar ze mogen rijden, en stoppen er daarom veel energie in. Er is veel plezier, gezelligheid en lol.