De laatste dagen heeft u waarschijnlijk het nodige nieuws vernomen over de zogenaamde Bedrijven Investerings Zone, kortweg de BIZ.
Wat is nu eigenlijk BIZ?
Het is een onderdeel van een groter plan om het centrum van Veendam aan te pakken en aantrekkelijker te maken en de leegstand terug te dringen. Dit alles naast de verbeteringen die de gemeente nu reeds gerealiseerd heeft. Allemaal bedoelt om de achteruitgang en de verpaupering van het centrum te keren. Om u een indruk te geven hoe snel het minder wordt: Tien jaar geleden stonden er 23 winkelpanden leeg met een oppervlakte van ruim 2.300 m² en in 2019 waren dat al 46 panden met een oppervlakte van ruim 6.300 m²
In het verleden zijn er natuurlijk genoeg initiatieven geweest om het probleem aan te pakken, maar het ontbrak aan een professionele samenwerking en aan voldoende geld om een en ander te financieren. Met de komst van BIZ kunnen nu allerhande activiteiten gefinancierd worden in de openbare ruimte die in het verleden niet - of minder mogelijk waren.
Waar het toe moet leiden in het kort
Het verbeteren van de samenwerking tussen ondernemers in het centrum van Veendam, de vastgoedeigenaren en de gemeente.
Vermindering van de leegstand en verbetering van het voorzieningenaanbod in een compact centrum.
Het creëren van een prettig verblijfsklimaat in het centrum door te investeren in de inrichting en uitstraling van het centrum.
Het verbeteren van de veiligheid voor bewoners, bezoekers en ondernemers.
Aandacht voor een optimale bereikbaarheid en parkeervoorzieningen.
Wat kost het en wie gaat dat betalen?
De BIZ-gelden worden opgebracht door ondernemers en vastgoedeigenaren (geen woningen) uit het gebied dat valt binnen de Zone. De bijdrage is een vorm van belasting die voor deze ondernemers de bestaande Reclamebelasting vervangt. De voorlopige inschatting is dat het totale bedrag rond de € 150.000,- per jaar zal zijn.
Hieronder ziet u een overzicht van de begroting voor 2020
Ondersteunende acties nieuwe ondernemers aantrekken € 10.000
Thema: Ontmoetings- en verblijfskwaliteit
Aankleding en sfeerverlichting € 20.000
Aanpak uitstallingen en rookbeleid € 2.000
Thema: Evenementen
Evenementenbijdrage centrum € 55.000
Thema Marketing en promotie
Klantonderzoek, DNA en promotie € 12.000
Bereikbaarheid en parkeren –
Overige kosten
Perceptiekosten € 9.000
Totaal € 150.000
Opvallend zijn de grote bedragen die gereserveerd zijn voor evenementen en voor de inzet van de centrummanager. Tezamen bijna tweederde van het totale budget, terwijl voor ondersteuning bij het aantrekken van nieuwe ondernemers slechts € 10.000 is gereserveerd.
Gaat de BIZ werken?
Degene die dat met zekerheid kan beweren, moet zich direct melden dunkt me. Aangezien niemand een glazen bol heeft zal de praktijk moeten uitwijzen of dit initiatief de moeite waard wordt. Duidelijk is wel dat initiatieven als deze een krachtige impuls kunnen geven aan de verbetering van de situatie in het centrum. Iets dat we allemaal toejuichen.
De oorzaken van de teloorgang van het centrum zijn waarschijnlijk velerlei. Het is niet eenvoudig om daar de vinger op te leggen. Is het een verandering in het winkelgedrag van mensen, is het de toenemende individualisering, is het de stormachtige opkomst van internetshoppen, hebben we het tegenwoordig allemaal te druk, wordt winkelen niet meer gezien als sociale bezigheid, is het aanbod niet divers genoeg om onze verwende smaken te bevredigen, is er geen lucratief verdienmodel meer voor ondernemers, etc.
Wat de oorzaken ook moge zijn, niets doen lijkt geen optie. Dat bleek ook wel uit de uitslag van de stemming van afgelopen dinsdag toen de ondernemers zich moesten uitspreken voor of tegen de instelling van de BIZ. Een grote meerderheid stemde voor. Op de bijeenkomst bij Henry’s eten en drinken aan de Promenade was het dan ook tijd voor champagne. Opvallend daarbij was de gedrevenheid van de aanwezigen om hier een succes van te maken. Met de ondernemendheid van de ondernemers lijkt het dus wel goed te zitten.
We zijn benieuwd hoe een en ander in de toekomst gaat uitwerken. ParkstadVeendam.nl blijft het voor u volgen.