Door staking rijden er op woensdag 8 februari geen treinen van Arriva in Groningen en Fryslân. De vakbonden hebben van maandag 6 tot en met vrijdag 10 februari stakingen aangekondigd in het regionale openbaar vervoer. Dat heeft gevolgen voor de dienstregeling van Arriva in alle regio's.
Geen treinen in Groningen en Fryslân
Arriva heeft vanochtend geprobeerd een passende treindienstregeling te maken met medewerkers die wel willen werken vandaag. Helaas is dit niet gelukt. Ook treinvervangend vervoer rijdt niet, behalve de treinvervangende busverbinding (snelbus) tussen Groningen en Leer. Deze busverbinding wordt gereden door chauffeurs die onder een andere cao vallen.
Minder bussen
Rond 07.30 uur wordt bekend hoeveel procent van de bussen van Arriva in Fryslân rijdt. Houd gedurende de dag rekening met uitval van bussen. Reisplanners worden steeds actueel bijgewerkt door Arriva. Reizigers wordt geadviseerd om kort voor vertrek de reis te plannen.
Enkele uitzonderingen
In alle regio's rijden de buurtbussen wel. Kijk voor meer informatie over de staking op de website van Arriva: www.arriva.nl/staking.
Omstreeks 9:30 uur zondagochtend heeft er in een woning aan de Middenweg in Muntendam een geweldsincident plaatsgevonden. Hierbij is een persoon om het leven gekomen.
De ambulance, het MMT en de politie kwamen ter plaatse voor de hulpverlening, maar deze mocht niet meer baten. De politie doet uitgebreid onderzoek.
Er is een verdachte aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij dit incident. Hij zal worden gehoord. Vermoedelijk gaat het om een incident in de relationele sfeer. Onder andere de Forensische Opsporing is ter plaatse om onderzoek te doen. Meer informatie is er op dit moment niet bekend.
PvdA Kamerlid William Moorlag en INretail directeur Jan Meerman brengen werkbezoek aan ondernemers en bestuurders in Winschoten en Veendam.
Vrijdag 6 maart bezoeken PvdA Tweede Kamerlid William Moorlag en Koninklijke INretail Winschoten en Veendam om te spreken over de kansen en uitdagingen van de retail. Gesprekken worden gevoerd met winkelondernemers, wethouders en de Groningse gedupteerde die verantwoordelijk is voor leefbaarheid. Winkels hebben een belangrijke rol bij het behoud van vitale dorpen en steden. Met concrete voorbeelden van winkeliers en via gesprekken met lokale bestuurders, wil INretail een goed beeld schetsen van de verandering waar de retail in zit. Positieve kanten en uitdagingen komen aan de orde.
Brandbrief
INretail nam het initiatief voor dit werkbezoek vanwege de brandbrief die zij eind 2019 stuurde aan de Tweede Kamer. De actie werd door honderden winkelondernemers gesteund die de brief ook verstuurden. In de brandbrief werd de enorme hoeveelheid verplichtingen en regels die ondernemers krijgen opgelegd benoemd. Het maakt ondernemen bijna onmogelijk. Het moet eerlijker. De belangrijke maatschappelijke rol die winkels hebben voor de samenleving, dreigt in gevaar te komen. INretail is daarom voorstander van belastingkorting voor centrumondernemers. Op de brandbrief reageerde onder meer PvdA-er William Moorlag met vragen aan Mona Keijzer, de staatssecretaris voor economische zaken. Ook nam hij de uitnodiging van INretail aan voor een werkbezoek aan winkelondernemers in Oost-Groningen.
Leefbaarheid
In Winschoten staat een bezoek met ondernemers, de wethouder economische zaken en de gedeputeerde aan de winkels Röben Herenmode en Newlands Casuals op het programma. Dan komen onderwerpen aan bod zoals leefbaarheid, leegstand, ondernemerslasten, verplichtingen, situaties in familiebedrijven en de invloed en impact van digitalisering en e-commerce. Na een verkenning van de winkelstraten gaat het gezelschap naar Veendam voor gesprekken ondernemers en wethouder economische zaken in de winkels van Babycare en Schott Schoenen en volgt een wandeling door de winkelstraten. In Veendam heeft stichting De Nieuwe Winkelstraat (initiatief van INretail) meegeholpen aan verbeterplannen voor het centrum en daar ook draagvlak voor gecreëerd
Politieke partij VUK neemt een duidelijk standpunt in omtrent een proef met het opnieuw introduceren van auto- verkeer in de Kerkstraat in Veendam. Fractievoorzitter Pé Langen laat weten dat zijn fractie mordicus tegen deze plannen is.
Langen voert een aantal argumenten aan die volgens hem volkomen duidelijk maken dat het (opnieuw) openstellen voor autoverkeer weliswaar door een aantal politieke partijen en winkeliers gedragen wordt, maar dat het winkelend publiek en zelfs de winkeliers er niet mee gediend zijn.
Hij stelt dat er nu al sprake is van een probleem, vooral ’s ochtends. Vrachtwagens versperren de doorgang voor anderen die willen bevoorraden en overal staan auto’s hinderlijk geparkeerd.
Vorige week nog berichtte het DvhN over de overlast die nu ook al bestaat doordat auto’s vooral na sluitingstijd van de winkels, de Kerkstraat gebruiken als racebaan.
Verder komt het regelmatig voor dat voetgangers en fietsers last hebben van voorbij scheurende scooters en vrachtauto’s die panden bevoorraden.
De verkeersveiligheid en de rust in de Kerkstraat is niet gediend met herintroductie van auto’s in de Kerkstraat. Het plan van het college om een test uit te voeren voor 50.000 euro verwijst hij dan ook naar de prullenbak. “Besteedt dat maar aan andere dingen, voor het centrum wordt al genoeg geld uitgetrokken” stelt Langen.
Een flinke delegatie van GemeenteBelangen was zondagavond aanwezig in Borgerswold om de situatie in ogenschouw te nemen naar aanleiding van de opnieuw opgelaaide ophef over overlast in het park.
Afgelopen weken is er op veel fronten aandacht geweest voor een groep overlast veroorzakende jongeren, de zogenaamde ‘Borgerswoldgroep’. Diverse media besteedden er de nodige aandacht aan nadat er opnieuw klachten van omwonenden bekend werden. In de raadsvergadering van 28 mei stelde de SP vragen hierover naar aanleiding van een recent ontvangen klachtbrief.
De groep, die werd begeleid door een deel van de plaatselijke pers, bekeek het Peerdewaskegebied en verhuisde daarna naar de Borgerswoldhoeve. Een wandeling langs het strand naar de parkeerplaats achter het camperterrein was goed voor de gezondheid en de spijsvertering, maar leverde weinig informatie of nieuwe inzichten op.
Wel werd er uitgebreid gesproken met een bewoner van de Briklaan die nog eens haarfijn duidelijk maakte dat de zogenaamde racers van de ‘Borgerwoldgroep’ een regelrecht gevaar vormen voor de bewoners.
‘Je durft je kinderen nauwelijks buiten te laten spelen zo gevaarlijk is het. Het is wachten op ongelukken, dat kan niet uitblijven. Op dagen van de Formule 1 grand prix is het helemaal erg, dan zijn het allemaal Max Verstappertjes”.
De gelegenheid om met de jongeren zelf van gedachten te wisselen was er ook. Twee kleine groepjes die zich ophielden op de parkeerplaats achter het campingterrein, wilden wel reageren. Zij zien het probleem niet zo. Van overlast is volgens hen geen sprake. Te hard rijden, ja dat komt wel voor, maar op de vraag wie dat dan zijn is het antwoord steevast: die andere groepjes.
Of en in hoeverre GemeenteBelangen veel wijzer is geworden en door deze verkenning dichter bij een mogelijke oplossing is gekomen, is moeilijk te zeggen. Het probleem goed in beeld krijgen is al lastig, laat staan het nemen van adequate maartegelen. Er moet bijvoorbeeld rekening worden gehouden met juridische aspecten, het budget en de beschikbare politiemankracht.
Om met burgemeester Swierstra te spreken ‘Het is een hardnekking probleem’. Een oplossing lijkt dan ook nog niet echt in zicht. Echter, een oplossing is alleen dan te vinden als eerst het probleem erkend wordt. Dat is, gezien alle aandacht en initiatieven, inmiddels zeker het geval.