Nieuws

De avonturen van pelgrimganger Albert Gort uit Veendam.

Alberts monoloog

Parkstadveendam had in februari een interview met lange afstandswandelaar Albert Gort uit Veendam. Dit na aanleiding van zijn pelgrimstocht naar het Spaanse Santiago de Compostella. Pelgrimganger Gort vertrok op 19 april vanuit Uithuizen en sindsdien is hij onderweg. Parkstadveendam krijgt regelmatig verslag van Albert over zijn avonturen. Elke week op de vrijdagavond kunt u zijn belevenissen lezen.

Door Jacob Kuipers

Maandag 13 juni
"Zoals ik gisteren al schreef, moest ik vanmorgen vroeg op, want de bakker kwam tussen 10 over 7 en kwart over zeven. Hebben jullie de bakker gezien, nou ik ook niet. Dus snel wassen, scheeren en andere zooi voor niks. Nou ja voor niks, dat is natuurlijk ook niet helemaal zo, je bent in iedergeval op tijd op pad. In het volgende dorpje dan maar brood gekocht, gaat net zo goed.Onderweg fietsen 2 belgen mij achterop, ik had ze gisteren ook al gezien en bleef staan praten, gezellig toch. Vanmorgen in al dat gedoe om die bakker, heb ik mijn stok daar achter de gite laten staan. Dus vandaag ook maar op zoek naar een nieuwe stok. Toen ik dan uiteindelijk een stok had gevonden, moesten eerst de doornen eraf, bleek dat het een stuk van een wilde roos was geweest.

Toen ik daar zo mee bezig was, dacht ik dat is net als in het gewone leven. Eerst moeten de doornen eraf voordat je "gebruiksklaar" bent. En dan zetten we de stekels ook nog wel eens op. Maar als je dan daar zo onderweg mee bezig bent maak je niet veel kilometers. Vanmiddag kreeg ik een SMSje van eeen wandelvriendin, ze wou weten hoe het ging. Dat is toch wel een verassing zo opeens onderweg. Hier in Bar-sur-Seine is het maar een vreemde toestand vind ik. In het boekje staat dat er 3 hotels zijn. Hotel 1 is leeg en staat te koop. Hotel 2 is op zondag en maandag gesloten.

Hotel 3 is niet te vinden. Zitten daar in het oudste deel van de stad een aantal mannen voor een cafeetje. Ik vroeg ze of er ook iemand Engels spreekt, ze wijzen naar binnen. De juffrouw achter de bar is druk, klanten helpen, en dan komt er ook nog zo'n oude zeur die allen iets wil weten, dat straalt ze helemaal uit. Zo onder het helpen van klanten door pakt ze het telefoonboek en gaat bellen. Vraagt mij 1 of 2 nachten (ik zeg 1) Dan is het goed dan kun je naar "La Cadole" Nou ik dan naar "La Cadole" blijkt dat dat vroeger "La Ville" heete, daarom kon ik nummer 3 niet vinden. Dus vannacht in een hotelkamer inplaats van een Bed and Breakfast of gite. In iedergeval is er vanavond na half acht eten. Kan ik mooi voor die tijd even douchen. Gisteren toen ik bij Bart en Ria was, zei zij ik beleef pinksteren hier beter dan thuis. Ik begreep haar eerst niet goed, maar nu ik er over nagedacht heb heeft ze gelijk. Thuis ben je druk bezig met dingen van alledag. Hier niet . Hier hoef je niets, je mag maar. En als je er over in zit wat je moet eten of waar je moet slapen is je dag niet goed geweest, want het regeld zich haast vanzelf."

Vandaag gelopen 24,3km (volgens het boekje 28km)
Totale afstand 1294,0km

Dinsdag 14 juni
"Vanmorgen niet zo vroeg vertrokken uit het hotel, het bed was zooooooo lekker! En dan maar eerst op stap naar de supermarkt, want ik wil wel weer graag een yoghurt hebben. En als ik bij de supermarkt kom, zie ik daar een fiets bepakt en bezakt, met ook een st Jacques schelpje. Ik heb mijn rugzak er bij gezet en besluit boodschappen te gaan doen. Blijkt dat deze jongeman uit Belgie komt en op de fiets naar Santiago onderweg is. Hij vraagt mij, ben jij alleen want er zijn ook een man en een vrouw, ook pelgrims onderweg. Blijken Bart en Ria te zijn. Bart en Ria hebben een uitdaging, want problemen hebben we niet meer, die hebben we thuis gelaten Hun campinggas is op en alles wat ze willen kopen past niet onder hun brandertje. Deze Belgische jongeman, gaat met Bart naar een gas-verkoopplaats, daar stapt Bart in een auto en ik blijf met Ria wachten. Na enige tijd komt Bart terug (zonder gas) en we gaan samen in Bar-sur-Seine aan de koffie, en omdat de kerk gesloten was en het al bijna middag was, besluiten we om samen een broodje te gaan eten. Na het brood eten moeten we dan maar op stap. Eerst langs de weg, auto's razen ons voorbij, naar de volgende plaats of dorp.

Daar werd het wat minder druk op de weg. We besluiten samen om niet langs de route te gaan lopen, maar waar het mogelijk is om stukjes af te snijden. Het is toch "onze" weg naar Santiago. Als je dan niet via de GR654 loopt maar af en toe een ander weggetje neemt, is het ook nog wel weer spannend. Omdat we vandaag toch veel langs de "gewone"weg hebben gelopen, kun je in je routeboekje ook van te voren lezen hoe hoog dat je weg ligt. Gewoon maar even een voorbeeld van vandaag. Bar-sur-Seine 155 meter Polisot 171 meter halverwege Polisot Avirey-Lingey 236 meter, Bagneux-la-Fosse 236 meter halverwege Bagneux en Bragelogne 313 meter Bragelogne +/- 280 meter Zo zie je maar, net als in het "gewone"leven, veel ups en downs. We hebben onderweg wel heel veel gepraat, en dat doet je toch ook wel heel veel. Vanavond gaan we, met z'n drieen in een gite slapen, eten en de was doen. De volgende morgen: De was hangt nog buiten te drogen en moet straks maar stukje voor stukje, beetje voor beetje aan de rugzak drogen.

Gisteravond, voor mijn doen laat naar bed, maar wat wil je ook het was puur gezellig. Heerlijk wijntje erbij. En vannacht meesterlijk geslapen. Straks weer wandelen. Wat is het leven in zijn hoedanigheid toch simpel."

Vandaag gelopen 25,5 km (volgens het boekje 27,5 km)
Totale afstand 1319,5 km

Woensdag 15 juni
"Vanmorgen op tijd gewekt, gewassen, geschoren en dan naar de was, die nog op de lijn hangt. En zo als jullie begrijpen is het spul nog niet. Van alles en nog wat aan de buitenkant van de rugzak geknoopt, en wat er niet in paste in een plastic zak en dat moet dat vanmiddag of vanavond maar. Maar omdat het nat is, is dat wel meer gewicht.
Ik denk van wel een kilo of 2.dat is dus een hele sjouw. We besluiten (Bart, Ria en ik) dat we vandaag de kortst mogelijke route naar Tonnerre gaan lopen. Dat houd in dat we veel langs de weg zullen gaan. Op zich is dat niet zo'n fijne wandeling, want je moet soms echt opzij, omdat een tegemoetkomende auto niet uitwijkt naar het midden van de weg. Maar ja opschieten is ook leuk. Als je zo met z'n drieen onderweg bent klets je heel wat af, over van alles en nog wat. Dat is ook best soms indringend, omdat het soms over dingen gaan die je liever bij je zelf wilt houden en dan toch opeens naar buiten komen. Toen we vanmiddag laat hir in Tonnerre aankwamen hebben we eersteen biertje gepakt en toen (via bureau voor toerisme) naat de kerk gelopen. Heel erg mooie kerk, alleen hebben we de Pieterskerk met zijn Jacobusschelpen aan de buitenkant kunnen bekijken. In de Notre Dame zijn we wel geweest, maar is naar mijn idee voor een RK kerk vrij sober. Morgen vroeg op tijd naar de bakker en naar de supermarkt want mijn yoghurt is op, en vanaf nu begin ik ook met water te kopen, kraanwater krijgt hier een andere (chloor) smaak, en dat is denk ik niet zo goed."

Vandaag gelopen 32,0km (volgens boekje 39,5km)
Totale afstand 1351,5km

Donderdag 16 juni
"Vandaag een regendag Het is vandaag voor het eerst dat ik bijna de hele dag in de regen (en kou)heb gelopen. Vanmorgen aan het ontbijt was het wel weer heel bijzonder. In het restuarant zitten we met 5 mensen, 2 uit de buurt van Dortmund(duitsland), 2 uit engeland, in de buurt van Manchester en ik uit de buurt van Muntendam. En wat had je gedacht wie aan het woord was..........mis natuurlijk, de duitse dame, ze wou van alles weten, de engelsman gaf andwoord en ik mocht alles vertalen. Zij kwamen met z'n beide tot de conclusie dat Nederlanders, omdat ze bij de zee wonen, met iedereen kunnen praten, want hun horizon is breder. Ik weet niet of dat zo is, en ik heb me er ook maar niet verder in verdiept. Toen ik vertrok, was het nog droog, even bij de bakker aan en dan naar de Aldi. Inkopen doen bij de Aldi in frankrijk gaat op dezelfde manier als thuis. Ik was Tonnerre nog niet uit of moest al in het plastic. In dat plastic blijf je ook niet droog, maar je wordt niet koud, want je lichaamswarmte wil niet weg. De lanen waarop je loopt worden steeds weer modderig.

Het spul blijft aan je voeten plakken. Af en toe komt er weer zo'n dikke klodder modder los en krijg je tegen je poncho aan. Te vies om naar te kijken. Laat in de middag wordt het zo droog dat de poncho weer uit kan, maar omdat je zo nat bent van het zweet is dat ook geen pretje. Het is hier maar een graad of 12-13 dus maar flink doorstappen en op tijd onderdak om het spul te drogen. Na Chablis is er over 16,5 km weer een overnachtingsplek, dus hier maar een hotel zoeken. Toen ik door dit stadje liep zonet waren er leuke straatjes met oude huisjes.

Straks maar eens even kijken, kan ik gelijk ook even (tenminste als ze er zijn) aan Bart en Ria doorgeven dat ze soms stempeltjes kunnen krijgen bij het VVV kantoor, als de kerk gesloten is. Morgen is het weer vroeg dag en dan maar weer verder. Het is de bedoeling dat ik naar Auxerre ga. Daar is ook (tenminste als ik het boekje goed begrijp) ook weer een soort jeugdherberg. Nou ja ik zie het wel. Ik ben vanavond de "stad" ingeweest om foto's te maken.

Bij Bart en Ria aangeweest (op de camping) om hun het verhaal van de stempels te vertellen.
Daarna hebben we met z'n drieen heerlijk in de stad zitten eten. Het nu al zo laat dat ik al naar bed moet, maar ik moet eerst mijn poncho nog schoonmaken, anders is die morgen niet droog."

Vandaag gelopen 17,0 km
Totale afstand 1368,5km

Vrijdag 17 juni
"Vanmorgen redelijk op tijd uit de veren, douchen, scheren en dan op weg naar de bakker en de supermarkt. Natuurlijk na het "petit dejeuner". Bij de supermarkt de eerste verassing. Open vanaf 9:00 uur. En het is net half negen, dus geduld, want op de weg naar ??? kom je misschien een winkeltje tegen, maar op rekenen moet je niet. Na een appel, een sinaasappel en een watertje te hebben gekocht dan maar onderweg. Alleen ik heb weer veel te veel om naar te kijken en denk niet aan mijn GPS. Toen ik dan ook in het eerste dorpje (Tilley) op mijn GPS keek, stond hij nog niet aan. Gauw maar aangezet, ik had ongeveeer een half uur gelopen, want het was bijna 10:00 uur. Stom van mij, want dat heb je dan steeds in je kop. Ik let dan ook meer op mijn omgeving dan dat ik oplet wat er in het boekje staat. Op een gegeven ogenblik sta ik te twijvelen, ik ben weer te ver gelopen, weer niet opgelet. Staan daar boven (wel 25 meter hoger) in de wijngaard Bart en Ria te zwaaien. Ik ben daar naar toe geklommen en heb bij hun zitten uithijgen.Mensen dat was me toch weer een verassing. Onderweg in een dorpje, waar volgens het boekje een winkeltje zou zijn, was hij ook en onvoorstelbaar zo klein. We hebben daar wat gekocht om tussen de middag op te eten en drinken, zittend op een muurtje (een eindje verderop was een bankje, maar dat wisten wij niet). Nog weer war verder is er een barretje, waar je koffie kunt kopen tenminste volgens het boekje. Maar alles wat er is, geen koffie, wel een begravenis vanuit de kerk, gauw maar even voorbij lopen. We lopen ook een vrouw achter een buggy voorbij en vragen in het voorbij gaan waar het barretje is. We krijgen als antwoord "Non Bar Ici" wat betekend dat we weer geen koffie kunnen kopen.We willen net op een muurtje gaan zitten om een appel en een stukje stokbrood te eten, zegt zij kom maar mee naar mijn huis het is om de hoek, zet ik snel even koffie. Hoe bedenk je het. Magnifiek toch zo gastvrij. Wild vreemde mensen zo maar aan de koffie. Het kleinkind waarmee ze in de buggy liep moest toch bij oma de appeltjes uit de boom kijken, vond het toch maar niets. Toen we dan in Auxerre aankwamen, zijn we eerst naar het VVV kantoor gegaan, omdat ik in een soort van jeugdherberg zou willen slapen. Blijkt dat dat niet voor wandelaars is, maar ze hebben wel een "Maison d'etappe"waar je ook voor weinig geld kunt overnachten. En dat doen we dus maar. Bericht van het thuisfront gehad, dat het daar goed gaat, dat maakt je ook wel weer opgelucht.Vanavond gaan we de stad even in, kijken of er wat leuks of wat lekkers is"

Vandaag gelopen 26,9 km
Totale afstand 1395,4 km

Zaterdag 18 juni
"Gisteravond zijn we Auxerre ingegaan, hebben wat rondgekeken en zijn toen maar wat gaan eten. Vanmorgen met z'n drieen aan het ontbijt, dat is weer eens wat anders dan älleen" zitten te kauwen. Het duurt ook wel wat langer dan anders, komt zeker omdat we zovel kletsen. Na het eten eerst inkopen doen en op zoek naar gas voor Bart en Ina. Geen gas dus,wel een pet en dan maar op pad. De bedoeling is dsat we naar Accolay gaan, daar is een hostellerie (soort van B&B) en een camping.Onderweg daar naar toe willen we ook toch wel even een kopje koffie drinken. Nou, net als zo vaak, net niks open. En dan opeens BOEM en daar ligt Bart op de weg. Even niet goed uitgekeken, naast het randje gestapt en boem. Je schrikt je wezenloos. Ik weet uit ervaring hoe het voelt als je naar de grond gaat. Gelukkig waren er alleen wat schaafplekjes, en waarschijnlijk een gekneusde vinger(boven op de hand). Ondanks dat we wel voorzichtig zijn, is het nog meer opletten. Na dit vervelende incident ben je blij dat je weer in de bewoonde wereld komt. Wat jodium er op en dan maar weer gaan. Zo bereiken we dus ook Accolay, een dorpje aan de rivier met een camping en een hotellerie. Eerst naar de camping, anders is die mischien gesloten. De beheerder is er niet, maar de tent mag worden opgezet. Bart gaat zich daarmee bezighouden en Ina gaat gaat boodschapjes doen voor het weekend. Ik ga maar naar de hostellerie om me daar te laten inschrijven. En wat krijg ik daar te horen ??? Helaas meneer, we zitten al vol. In het dorpje waar we al waren doorgekomen 's middags kunt u het wel even proberen. Ja,ja ikke gekke geissie, Eerst terug lopen, bergie op en bergie af, en dan het risico lopen dat ze vol zijn net als in Accolay. Zij gaat voor mij bellen.

Errst de route verder op, eerst naar hotels, dan naar bed and breakfast en dan de route terug, ook net zo en overal waar ze maar heen belde was het hetzelfde, nul op het rekest. Uiteindelijk was er iemand zo verstandig om haar te vertellen dat in het dorpje verder op ook bij de kerk terecht kon. Ik weer op weg naar Bart en Ina, want we zouden 's avonds samen eten, is Bart die nog in moest schrijven op het idee gekomen om de campingbeheerder te vragen of die niet iets wist. En jawel , die heeft een tent te leen. Dus ik vannacht in een éénpersoons tentje.Vandaar blijmdat het goed gaat niet zo:geen gas, Bart gevallen, geen slaapplaats. later wel weer: in een tentje."