Overslaan en naar de inhoud gaan

Senseo apparaat ontploft in Veendam

Door op vrijdag, 8 april, 2011 - 16:30

Tekst: Henk Drenth.
Foto's: Peter Puister.

SENSEO ONTPLOFT - In 2001 introduceerde het merk Philips zijn Senseo koffiezetapparaten. Met een verkoop van meer dan 25 miljoen exemplaren wereldwijd zou het uitgroeien tot een succesformule.

Helaas bleek er een technisch probleem op te kunnen treden bij een klein aantal apparaten van een type en uit bepaalde serienummers. Volgens de opgave van de producent was er een heel klein veiligheidsrisico bij drie op een miljoen verkochte exemplaren per jaar. Door zware kalkafzetting kon een ventiel van het boilertje verstopt raken en werd er druk opgebouwd. Door een niet in werking tredend veiligheidsmechanisme bij deze betreffende apparaten konden deze uit elkaar spatten waarbij de onderdelen in het rond vliegen. Om letselschade te voorkomen werd er een grote terugroepactie in het leven geroepen. De terughaalactie heeft de fabrikant toentertijd 30 miljoen euro gekost.

In de keuken van huize Klok aan de Galjootstraat is gedurende vier jaar een exemplaar in gebruik geweest dat de terugroepdans moet zijn ontsprongen. Misschien door onoplettendheid in de winkel waar het apparaat was gekocht. Het euvel deed zich naar verluid ook lang niet altijd voor.

Niets vermoedend zette de bewoonster een kopje koffie voor haar visite, tot er een sissend geluid uit het apparaat kwam. Ze draaide zich om en zag de Senseo met een luide knal uit elkaar barsten. De onderdelen vlogen rondom haar de keuken in. Een geluk hierbij is dat het kokendhete water naar achteren spatte, en naar opzij, tegen de wandtegels en de deur aan.

Een van de bezoekers uit de visite was buiten om een balletje te trappen met het zoontje, en er werd een luide knal gehoord. De geschrokken bezoeker vloog naar binnen en zag een ook zeer geschrokken mevrouw Klok, die tussen de brokstukken stond van wat kort daarvoor haar bakkietapper was. Alleen het plateau was op het aanrecht blijven staan. Het hete verwarmingselement was op een stoel beland. Gelukkig hadden de brokstukken alleen wat schrammen veroorzaakt. Er waren op dat moment geen kinderen in de nabijheid.

De bedrading vanuit het snoer dat compleet los was komen te hangen had geen kortsluiting veroorzaakt. De kleurtjes van de bedradingen was netjes in de juiste volgorde gebleven. Ook het rondspattend water had geen kortsluiting veroorzaakt.

Er is contact geweest met de fabrikant en op verzoek worden de brokstukken verpakt en opgestuurd. Voor de familie Klok is een nieuwe Senseo apparaat toegezegd en komt er een vergoeding voor een nieuwe set kopjes.

Met misschien nog een bosje bloemen voor de schrik, was de reactie van een van de betrokkenen. Hij was ook blij dat er achteraf nog wel een grapje om kan worden gemaakt.


Reactie Plaatsen Of Bekijken....