PROVINCIE GRONINGEN - Vanaf vandaag houdt Regiopolitie Groningen in verschillende plaatsen extra brommercontroles. De politie controleert op alle aspecten van het brommerrijden. Denk aan het dragen van een helm, het voeren van een kenteken maar ook te hard rijden. De controles vinden gelijktijdig plaats met de landelijke voorlichtingscampagne '30-50' over de gevaren van te hard rijden binnen de bebouwde kom. Veel mensen rijden onbewust een beetje te hard op 30- en 50 kilometerwegen. Zij lijken niet te weten dat 10 of 15 kilometer per uur te hard rijden al grote risico's geeft voor vooral kwetsbare verkeersdeelnemers als voetgangers en fietsers.
Uit de meeste recente ongevallencijfers van de provincie Groningen over 2009 blijkt dat brommerrijders bij 8,4% van alle slachtofferongevallen waren betrokken. Bij 7,4% van de deze ongevallen werd het ongeval veroorzaakt door een brommerrijder. Brommerrijders zijn iets vaker slachtoffer dan veroorzaker van een ongeval. Hun aandeel onder 267 ernstige verkeersslachtoffers in 2009 was 13% (35 brommerrijders). Brommerrijdende 16-17-jarigen zijn in vergelijking met andere leeftijdsgroepen veel vertegenwoordigd onder de (ernstige) verkeersslachtoffers (31,8%). Dat blijkt uit provinciale cijfers over de periode 2005 tot en met 2009. De meeste brommerongevallen ontstaan door voorrangsfouten, onvoldoende afstand houden en stuurfouten. Een te hoge snelheid zorgt daarbij bovendien voor een ernstiger afloop van het ongeval.
Forse boetes
De toegestane snelheid voor bromfietsers binnen de bebouwde kom is op het brom-/fietspad 30 kilometer per uur. Op de rijbaan is dat maximaal 45 kilometer per uur. Buiten de bebouwde kom is de limiet op het brom-/fietspad 40 kilometer per uur. Een snorfiets mag 25. Overtredingen van de limiet komen de brommerrijder duur te staan. Rijdt hij 10 kilometer te hard, dan is de boete 54 euro. Bij 20 kilometer te hard is dat 132 euro. Tijdens de controles checkt de politie ook of brommers niet zijn opgevoerd en of de brommerrijder over de benodigde papieren beschikt. Rijden zonder kentekenbewijs bijvoorbeeld, kost al 190 euro. Rijden zonder rijbewijs kost 180 euro. Ernstige verkeersovertredingen die iemand in het bezit van zijn brommerrijbewijs maakt, tellen mee voor de punten als hij of zij een rijbewijs haalt.
Helm zonder (zichtbare) beschadigingen
De controles van de politie zijn nodig om brommerrijders eraan te herinneren dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor de toestand van hun brommer en een veilige deelname aan het verkeer. Daarbij besteedt de politie ook aandacht aan de helm, onder meer of deze onbeschadigd is en op de juiste manier gedragen wordt. Een beschadigde helm verliest zijn beschermingsfunctie. Een oude helm kan op den duur broos worden. Ook na een valpartij moet een helm vervangen worden, ook al is er geen zichtbare schade. De schokdemping neemt namelijk wel af. Met een helm gooien is daarom ook niet verstandig.