Overslaan en naar de inhoud gaan

Avond over schoolsucces op bovenbouwWinkler Prins

Door op woensdag, 16 februari, 2011 - 16:39

PAOO - Vrijdagavond 11 februari is een avond over schoolsucces op de openbare school voor voortgezet onderwijs Winkler Prins georganiseerd. Platform Allochtone Ouders en Onderwijs, PAOO Veendam, organiseerde de avond in samenwerking met allochtone leerlingen van de bovenbouw van de Winkler Prins en Turk Der. Er was een panel met oud WP leerlingen, die vertelden over hun schoolloopbaan.

Panelleden waren: Volkan Kaplan en Hasan Gurkan, beiden HBO studenten accountancy, Bekir Tuncer, politieagent in Groningen, Mine Dunar, apothekersassistente in Veendam en Ganime Arpaci, arts in een ziekenhuis in Zwolle en cardioloog in opleiding.

Naast allochtone leerlingen van de bovenbouw WP waren leden van het managementteam van de WP aanwezig en enkele PAOO leden. De avond werd door Sezgi Gorgulu en Ertugrul Gorgulu, twee leerlingen, gepresenteerd en was een groot succes.

Eerst vertelden de panelleden om de beurt over hun schoolcarrière en wat ze hierbij tegen waren gekomen. De mannen hadden hierbij een langer traject afgelegd dan de vrouwen, maar deden nu dat wat ze graag wilden. Het had te maken dat ze in het voortgezet onderwijs niet precies wisten wat ze wilden en vrienden en uitgaan belangrijker vonden. Achteraf hadden ze hier alledrie spijt van. Er ontstond een hele discussie over de stelling dat allochtone meisjes serieuzer zijn dan jongens en dat de jongens daar een voorbeeld aan kunnen nemen. Ganime Arpaci benadrukte het belang om door je ouders bij je schoolloopbaan ondersteund te worden. Dit werkt erg stimulerend. Ook maakte zij in het voortgezet onderwijs samen met vriendinnen huiswerk. Zij wist al vroeg wat zij wilde en heeft daarvoor hard gestudeerd. Daarnaast vertelden een paar panelleden wat ze op de werkvloer tegen waren gekomen en hoe ze zich hieraan hadden aangepast.

In het tweede gedeelte van de avond werden stellingen besproken, die de leerlingen zelf geformuleerd hadden. Er ontstond een boeiende, open discussie tussen panelleden, leerlingen en sectordirectie.