Overslaan en naar de inhoud gaan

Veendammer Wind 2 oktober 2010

Door op zaterdag, 2 oktober, 2010 - 13:05


Jan van der Laan bij Radio Parkstad

Columnist Jan van der Laan laat wekelijks op Parkstadveendam.nl, zijn licht schijnen over het wel en wee van Parkstad Veendam. Tevens kunt u zijn column iedere zaterdag beluisteren bij radio parkstad om 12:02 uur.


De afgelopen maandag is de gemeenteraad in vergadering bijeen geweest, waarbij met name het bespreken van het collegeprogramma 2010 - 2014 een belangrijk punt op de agenda was.

Dat er niet erg veel bijzondere punten aan de orde zijn gekomen mag blijken uit het feit, dat de pers heel weinig tot geen aandacht aan deze vergadering heeft besteed.

Het enige regionaal dagblad, dat wij hier hebben , vermelde uitsluitend het feit dat de eenmansfractie van "veuruut kiekn" bij deze gelegenheid de kans aangreep om mede te delen, dat zij het wel gezien hebben met het betaald voetbal in onze gemeente en er geen steun meer aan willen geven.

Het resultaat van de summiere discussie was, dat de raad met het collegepro-gramma kan leven en dat er nu gewacht wordt op het vertalen van de verschillende plannen in concreet beleid.

Op dit punt zal er spoedig meer duidelijkheid komen, want op niet al te lange termijn zal de begroting voor het jaar 2011 aan de orde komen en zal er gesproken gaan worden over de noodzakelijke bezuinigingen in de komende jaren.

Het wachten is wat dat betreft op de definitieve berichtgeving uit Den Haag over de gang van zaken met betrekking tot de Algemene Uitkering. Zodra daar duidelijkheid over is en dus bekend is met welk bedrag onze gemeente zal moeten bezuinigen kan de discussie losbarsten en zal de politiek zich moeten uitspreken over de vraag hoe die bezuinigingen in de praktijk zullen uitpakken.

Ik heb op dit moment geen inzicht in de cijfers, maar ik kan u de verzekering geven, dat het om forse bedragen zal gaan en dat de pijn op veel plaatsen gevoeld zal worden.

Van één probleem zijn wij in elk geval af. De vordering op de firma, die de leverancier was van het parkeersysteem voor de Promenadeparkeerplaats, is voor een belangrijk del door die firma betaald. Bovendien is het materiaal voor de betreffende installatie voor een bedrag van € 40.000 verkocht aan de gemeente Almere.

Achteraf gezien is het misschien maar goed, dat de raad een aantal jaren geleden in meerderheid niet akkoord is gegaan met de bouwplannen voor het terrein van het busstation.

Nu de bouwwerkzaamheden voor het nieuwe gebouw van Compaen al zijn begonnen, wordt het verlies aan parkeerplaatsen voorlopig onder meer opgevangen door gebruik te maken van dit stuk braakliggende grond.

Het zal voor iedereen duidelijk zijn, dat gelet op de prijs van bouwgrond er hier sprake is van erg dure parkeerplaatsen, maar het is in elk geval voorlopig een oplossing, waardoor de overlast van geparkeerde auto's minimaal is.

De plannen voor de herinrichting van het Jan Salwaplein worden binnenkort door de gemeenteraad behandeld en dan kan dus met de uitvoering ervan worden begonnen. Daardoor zal het plein effectiever kunnen worden benut.

Het lijkt echter bepaald niet uitgesloten, dat er hier aan de westzijde van het centrum een parkeerprobleem dreigt te ontstaan en het oplossen daarvan zal zeker geen eenvoudige zaak zijn, want er is in dat gebied voor zover mij bekend amper grond aanwezig, dat bij kan dragen aan een oplossing.

Wij hebben er kennis van kunnen nemen, dat bij de monseigneur Bekkerschool een poging wordt gedaan om de problematiek van de breng- en ophaalauto's beter te regelen.

De voorzieningen die daarvoor zijn aangebracht lijken wel goed, maar het schijnt dat veel ouders, die hun kind met de auto halen en brengen, zich niet houden aan de spelregels, die nu van kracht zijn.Trouwens, ook bij de school in Veendam Noord schijnt het voor ouders erg moeilijk te zijn om zich aan de regels te houden.

Naar mijn mening begint het in het algemeen een probleem te worden voor automobilisten om zich aan de verkeersregels te houden. De gemiddelde snelheid op bijvoorbeeld de Sorgvlietlaan ligt aanzienlijk boven de toegestane 50 kilometer.

Zeker nu er steeds meer auto's komen is het naar mijn mening noodzakelijk om aan deze slechte gewoontes een einde te maken. En dat niet, omdat het niet mag maar wel, omdat het een duidelijk bijdrage kan geven aan een veiliger woon- en leefomgeving en dat hebben wij absoluut nodig in Parkstad Veendam.