Overslaan en naar de inhoud gaan

Exporteren binnen Europa: hier moet je rekening mee houden

Door Hoofdredactie op dinsdag, 1 juli, 2025 - 07:09

Foto Marcin Jozwiak

De grenzen binnen de Europese Unie zijn open. Maar dat betekent niet dat je voor een transport per vrachtwagen nergens meer rekening mee hoeft te houden. Als de vrachtwagen de grens over gaat dan kan er alsnog een controle plaatsvinden van de lading. Die mag uiteraard geen verboden goederen bevatten. Je bent als opdrachtgever altijd verantwoordelijk voor de juistheid van de vrachtpapieren. De chauffeur draagt hiervoor geen verantwoordelijkheid, tenzij je kunt aantonen dat er zich goederen in de vrachtwagen bevinden die niet door jou zijn aangeleverd.

Wat is er veranderd sinds de Brexit?
Het Verenigd Koninkrijk maakt sinds 1 februari 2020 geen deel meer uit van de Europese Unie. Dit betekent dat er weer als vanouds grenscontroles plaatsvinden voor transport naar Engeland, Wales en Schotland. Dit levert uiteraard vertraging en daardoor extra kosten op. Vrachtwagens worden bij vertrek vanaf het vasteland van Europa gecontroleerd op inhoud en juistheid van de papieren. Daar komt bij dat er nog altijd problemen zijn met ‘inklimmers’: mensen die illegaal de oversteek naar het Verenigd Koninkrijk willen maken en zich daarvoor verschansen in vrachtwagens die staan te wachten om aan boord te gaan van veerboten over het Kanaal. Het VK heeft daarnaast restricties voor bepaalde goederen die het land niet in mogen. Informeer je dus zeer goed voordat je een transport naar Engeland gaat regelen en zorg dat de papieren in orde zijn.

Douaneformaliteiten
Het is tegenwoordig mogelijk om de douaneformaliteiten van tevoren digitaal te regelen. De documenten worden via internet vooruit gestuurd zodat deze al bij de douane van het land van bestemming bekend zijn. Dit kan de inklaring bespoedigen. Ook in dit geval blijft de opdrachtgever verantwoordelijk voor de juistheid van de gegevens op de formulieren. Sinds de grenscontroles aan de binnengrenzen van de EU zijn verscherpt worden vooral vrachtwagens gecontroleerd om mensenmokkel en illegale immigratie tegen te gaan.

Kies voor een ervaren internationaal transportbedrijf
Wil je gaan exporteren naar landen binnen de EU of daarbuiten, ga dan in zee met een ervaren transportbedrijf. Kijk bijvoorbeeld eens op de website logitrex.nl. Het meeste transport binnen Europa gaat over de weg. Transport per vliegtuig is erg duur en bovendien niet de meest voor de hand liggende keuze als het om het milieu gaat. Transport per trein gebeurt ook, maar dan gaat het vaak om grondstoffen of om grotere partijen. Bovendien moet er vanaf het eindstation dan nog aanvullend transport worden geregeld om de goederen op hun bestemming te krijgen. Grote hoeveelheden grondstof zoals graan, staal of olie worden meestal per schip vervoerd en vanuit de haven van bestemming over land verder getransporteerd. Maak goede afspraken met het transportbedrijf zodat je zeker weet dat je zending binnen de met de klant afgesproken termijn wordt geleverd. Als het om een periodiek transport gaat, dan kun je hiervoor vaak een vaste afspraak maken. Dit heeft het voordeel dat jouw rit vooraf wordt ingepland zodat je niet achter het net vist en daardoor later moet leveren.