Door Peter Panneman
Winkler Prins en de gemeente Veendam zijn een project gestart. 22 Leerlingen van Winkler Prins uit de heterogene onderbouw gaan vier maanden aan de slag met een onderzoeksopdracht op vijf locaties in de gemeente Veendam.
In de heterogene onderbouw van Winkler Prins zitten leerlingen van verschillende niveaus bij elkaar in de klas. Juist die verschillen zorgen voor een diverse groep met uiteenlopende perspectieven en vaardigheden. Er wordt themagericht en vakoverstijgend gewerkt, waardoor leerlingen hun kennis en vaardigheden op verschillende manieren kunnen toepassen en verder ontwikkelen.
Het project ging vrijdagmorgen 8 november officieel van start waarbij de leerlingen een introductie kregen van burgemeester Annelies Pleyte en wethouder Bert Wierenga in de raadzaal.
Voor de leerlingen is het project extra leuk, leerzaam en realistisch omdat het om onderzoeksopdrachten gaat voor echte locaties.
Tijdens het project nemen de leerlingen, verdeeld in groepjes, de vijf verschillende locaties binnen Veendam onder de loep. De locaties zijn geselecteerd in overleg met de gemeente. De leerlingen doen literatuuronderzoek, locatieonderzoek, enquêtes en interviews. Vervolgens bedenken zij een plan dat zij uitwerken in een maquette of posterpresentatie.
Eind februari moeten de opdrachten klaar zijn en gaan de leerlingen de plannen presenteren.