Veel fietsen aan de Raadsgildenlaan bij de WP tijdens de vakantie
Door Jesse Smit
De eerste week van de meivakantie staat op de WP in het teken van de lenteschool.
Vrijdag 19 april was de laatste schooldag voor leerlingen van de Winkler Prins en toen ging de meivakantie in. Twee weken lang gamen, vakantie vieren of wat dan ook.
Dit geldt niet voor elke leerling. 125 niet-examen leerlingen hebben zich namelijk opgegeven voor de lenteschool.
Naast deze diverse groep bijlesgenieters waren ook 70 examenkandidaten aanwezig die van de gelegenheid gebruik maakten en zich zelfstandig voorbereiden op hun aankomende examens.
Ongeveer 200 leerlingen waren dus aanwezig op de lenteschool.
Op de lenteschool hielden leerlingen van klas 1 tot en met de voorexamenklassen van alle deelscholen zich een week lang (van maandag 22 april tot en met 26 april) bezig met vakken waar ze moeite mee hebben. Elke dag waren er 3 blokken waarin de leerlingen aan de slag ging met 3 vakken (optie was ook 2 of 3 keer hetzelfde vak). In deze blokken kon je in kleinere groepen (voor meer individuele hulp) oefenen met basisvaardigheden van het vak, bezig met de stof van aankomende toetsen en vragen stellen aan de aanwezige (oud) leerlingen/studenten en docenten die expertise hebben in het vak.
Docent en leerling in actie
De deelnemende leerlingen waren genoodzaakt als ‘toegangsbewijs’ een ingevuld leerplan mee te nemen die ze in overleg met de vakdocenten hebben ingevuld.
In dit leerplan staat precies waar de leerling zich die week mee bezig ging houden en welke toets de leerling wenste te herkansen. De docent leverde ook extra oefenmateriaal aan voor tijdens de lenteschool.
Het doel was dan ook om de leerlingen die een achterstand hebben (of dreigen te krijgen) in de stof een kans te geven dit bij te spijkeren en zo ook meer kans te maken op bevordering naar het volgende leerjaar.
Deze bijles reeks duurde 5 dagen, elke dag van 9 tot 13 uur. In deze klokuren zijn 3 lesblokken met pauzes.
Blok 1 was van 9.00 tot 10.15 uur, blok 2 was van 10.35 tot 11.35 uur en blok 3 was van 12.00 tot 13.00 uur.
Maandag 22 april begon de lenteschool.
De leerlingen kwamen vol motivatie naar school. Eenmaal binnen merkte je dat het rustiger dan gewoon was. Normaliter zit de kantine aardig vol, maar nu was de kantine slechts bezet door de welwillende deelnemers van de lenteschool.
De lessen waren over het algemeen serieus. Iedereen zat er met een doel, het belangrijkste: het extra oefenen en bestuderen van de stof. Iedereen zat in de boeken.
Natuurlijk gebeurde het weleens dat een leerling even niet bezig was maar dit werd dan gecorrigeerd en gemotiveerd dit wel te doen door de begeleiders.
In de pauzes waren koekjes, snoepjes, soep, fruit en ranja beschikbaar voor de leerlingen, verzorgd door de organisatie.
Dit was natuurlijk een fijne motivatie in je pauze om daarna weer te blokken in het volgende lesblok.
De hoedanigheid in de kantine tijdens de lenteschool
De meeste leerlingen spraken over een prettige werksfeer en zeggen dat ze daadwerkelijk stappen hebben gezet in de bijlessen.
Veel leerlingen vonden wel dat hun motivatie de laatste twee dagen wat lager werd, ze keken uit naar de vakantie. Desalniettemin hebben ze zich toch op hun werk kunnen richten en ook in de slotdagen de nodige kilometers gemaakt. In het laatste blok is tijd gemaakt de lenteschool gezellig af te sluiten, gezelschapsspellen als Weerwolven zijn uit de kast gehaald.
De organisatie heeft de leerlingen na de reeks gevraagd een enquete in te vullen over hoe de lenteschool beviel, hierin werd bijvoorbeeld gevraagd naar of het doel voor de leerling zelf bereikt is, of de pauzes lang genoeg waren en algemener, wat voor tips of ideeën je hebt voor de organisatie van de lenteschool. Dit alles om volgende edities van de ‘seizoenschool’ te verbeteren naar wens van de leerlingen, zij zijn immers de personen die ervaren hebben wat de organisatie heeft neergezet.
Iedere deelnemer die de lenteschool succesvol heeft afgerond kreeg vrijdag een ondertekend getuigschrift mee wat het bewijs vormt voor deelname aan de bijlessen reeks.
Als kers op de taart kregen leerlingen van voorexamenklassen na succesvolle afronding van de lenteschool een (extra) herkansing voor een toets van één van de gevolgde vakken. Het maken van de verdiende herkansing volgt nog.
Uiteraard hebben de harde werkers na deze reeks van bijlessen nog een welverdiende week vakantie.