Overslaan en naar de inhoud gaan

Oldtimer Bromfietsclub 1 op 25 Groningen – Veendam

Door Eindredactie op zaterdag, 1 juli, 2023 - 06:25

01.jpg

Tekst Hans van Noort [ hansvannoort@parkstadveendam.nl ]
Foto’s: De Oldtimer Bromfietsclub 1 op 25 van Groningen

Ze zien er nog knap uit voor hun leeftijd, een aantal hebben Abraham al lang gezien, de meeste zijn de 40 al gepasseerd en om mee te doen moet je er minstens 20 lentes op hebben zitten. Neen, we hebben het niet over de leden van de Oldtimer Bromfietsclub 1 op 25, maar over hun troeteldieren de oldtimer brommers. Troeteldieren zijn het die brommers. Bij sommigen gaat het zelfs zover, dat ze in de huiskamer worden geparkeerd! Kunnen ze er ieder moment van de dag van genieten. Bij de mannen die we gesproken hebben, Martin Weijer en Eppo Mulder, is dat niet het geval. Hun passie zit in de totale techniek van deze gemotoriseerde tweewielers, waarbij Martin ook de kennis heeft om een motorblok volledig en vakkundig te reviseren. 

07.jpg

Brommers van weleer. Om een brommer de toevoeging “oldtimer” te mogen geven moet die bij 1 op 25 minstens 20 jaar oud zijn, maar… heel streng wordt hier niet op toegezien. De leden van de club, zeker 120 man/vrouw, hebben brommers van allerlei merken. Favoriet is het merk Zündapp, daarna komt de Kreidler en op de derde plaats staat de Puch. Ook andere merken als Batavus, Yamaha, Sparta, Tomos, kom je onder de leden tegen. Eenieder heeft iets met zijn brommer. Vaak is het ‘t eerste brommertje waar ze op reden! Dan speelt een stukje emotie een rol. “Dat typische Kreidlergeluid bijvoorbeeld dat doet wat met je én blijft je altijd bij,” vertelt Eppo enthousiast. Anderen zijn als kind, onder leiding van pa die er ook helemaal gek van is/was, al aan het sleutelen geweest. Een liefde die nooit meer ophoudt. 

De clubleden komen uit de gehele provincie. In de periode maart tot oktober organiseren ze allerlei activiteiten. Telkens is er dan één tourrit per maand. De individuele leden zetten een tocht uit, waarop ingeschreven kan worden. Die leden weten in hun eigen omgeving de mooiste plekjes. De start is in de meeste gevallen om 10 uur. Sommigen uit de buurt komen op hun bromfiets naar de startplaats, anderen van verder nemen hun oldtimer mee op een aanhanger. Eerst koffie met iets lekkers en dan op pad. 

02.jpg

Rustig aan, want de gezelligheid staat voorop. Tussen de middag ergens even aansteken voor een lunch hoort er natuurlijk bij en rond 15.00 uur lusten de mannen ook best wel een ijsje of iets dergelijks. 

03.jpg

Foto's: De Oldtimer Bromfietsclub 1 op 25 van Groningen

De meeste brommers zijn uitgerust met een buddyseat. Dat zit best wel comfortabel voor een uurtje, maar voor de hele dag is het soms best wel afzien – doorgezakt, stug en weinig vering. “Je rug is natuurlijk ook niet meer zo soepel als toen je 16 was,” grapt Martin. Maar daar hebben innovatieve leden iets op bedacht. Een opgepompte dubbelgevouwen binnenband onder de zitting maakt het iets aangenamer! “Nou ja, voor even…”
De tourritten zijn erg populair en trekken vaak wel rond de 40 deelnemers. Als het in combinatie is met een BBQ o.i.d. ligt het aantal deelnemers nog wel wat hoger!!!

Dit jaar staan nog de volgende ritten op het programma:

  •     30 juli     Thuisblijversrit vanuit Veendam (Westerbrink);
  •     13 aug.  Oogstrit vanuit Valthermond (Noorderdiep);
  •     17 sept. Greetsiel vanuit Sappemeer (Koepelkerk);
  •     15 okt.   Afsluitingsrit vanuit Zevenhuizen (Hoofddiep).

Een bezemwagen rijdt altijd mee. Met de “oudjes” kan van alles gebeuren, dan is het gemakkelijk als je deze bij de hand hebt.

04.jpg

Op 10 juni hebben ze een bustocht gehad naar Bockhorn (D) in de omgeving van Varel. De bus is ook een oldtimer van het Nationaal Busmuseum in Hoogezand. In Bockhorn wordt jaarlijks een Oldtimermarkt gehouden, de grootste van Europa. Martin vult aan: “Alles wat maar oud is en wielen heeft, tref je daar aan.”  “We worden voor de deur afgezet en de bus trekt ook de nodige belangstelling,” memoreert Eppo. “Op de terugweg leggen we aan in een gezellig kroegje Am Jümmesee voor een hapje en een drankje. We doen dit al 12 jaar!”
Gelijktijdig met het verschijnen van deze reportage zit de club een weekend in Bronckhorst. Sommigen kamperen, anderen zitten in huisjes. Er zijn die dagen 2 tochten uitgezet met onderweg een interessante activiteit. Zo gaan ze de 2e dag naar Brummen – Gallery Aaldering, waar een collectie klassieke auto’s te bewonderen valt. De dag ervoor bezoeken ze Massink in Toldijk bij Zutphen. Massink is een gespecialiseerde dealer van het merk Zündapp. Uiteraard wordt de nodige aandacht besteed aan de inwendige mens met een BBQ en een warm/koud buffet. Ook nu weer staat de saamhorigheid en gezelligheid voorop. Zo’n weekendje doen ze jaarlijks. Zo hebben ze al in Holten, Reutum, Giethoorn, Ootmarsum en Oosterlittens (Friesland) gebivakkeerd.

05.jpg

De club zag het levenslicht in februari 2005. Mannen van het eerste uur waren Jan de Groot en Harry Ketelaar. Zij organiseerden een praatavond over oldtimer bromfietsen in het voormalige dorpshuis van Ommelanderwijk. Die avond meldden zich gelijk 20 man aan als lid!

Momenteel bestaat het bestuur uit:
Jan Tammenga - Groningen - voorzitter
Luit Spijk - Appingedam - vicevoorzitter
Klaas Douwe Tuik - Delfzijl - secretaris
Arthur Janssen - Veendam - penningmeester
Eppo Mulder - Harkstede -  materiaalbeheer
Martin Weijer - Veendam - clubblad + tourritten
Johan Suk - Winschoten - bestuurslid.

De club heeft een lange (14 jaar) en rijke geschiedenis op het gebied van beurzen. Wie kent hem niet de Oldtimer Tweewieler beurs in de Eurohal te Zuidbroek. Voor velen de mooiste ééndagsbeurs van Nederland. Vaak met ongeveer 200 standhouders en een kleine drieduizend bezoekers. Corona gooide roet in het eten en het was gebeurd. Beursman Arthur Janssen had altijd alles perfect voor elkaar. Jaarlijks was een thema zoals: schuurvondst, miniatuur kermis, Esso pompstation (Dudok) en ga zo nog maar even door. Met tientallen vrijwilligers was het altijd zéér geslaagd.

Bij veel leden blijft het niet bij één bromfiets. Sommigen hebben er wel 15, van simpele exemplaren tot collectors items. Eppo heeft zo’n bijzonderheid, een Kreidler RMC- 5S uit 1980 helemaal origineel en nog in nieuwstaat met een framenummer eindigend op 4518. Eén uit een serie van slechts 5000 stuks. 

06.jpg

De naam 1 op 25 is eigenlijk niet meer actueel. Door bijmenging met bijv. Triboron kun je tegenwoordig wel volstaan met 1 op 100. Dus 1 liter olie op 100 delen benzine! Het is maar een weet.

Enthousiast geworden? Op de website zijn duizenden foto’s te bewonderen van de meeste toertochten uit de geschiedenis van de club.
Bovendien kunnen ze je op onderstaande informatie altijd verder helpen. 
Alvast veel rijplezier toegewenst.