Nieuws

Faber Reklame Veendam



_DSC6237.jpg

Tekst Hans van Noort [ hansvannoort@parkstadveendam.nl ]

Neem een willekeurig industrieterrein in welke plaats dan ook. Nagenoeg alle bedrijven verwelkomen je met reclamezuilen, banieren, spandoeken, vlaggen, gevel(licht)reclame, gevelreclames, raambelettering, autobelettering  en ga zo nog maar even door. Grote kans dat deze reclameuitingen vervaardigd en geplaatst zijn door Faber Reklame. Zo ook in ons eigen Veendam. Faber Reklame huist zelf ook op een bedrijvengebied namelijk het Tradepark om precieser te zijn aan de Ambachtsweg 12.
Je kunt er bij hen niet omheen, logisch. Alle vormen van sign, volgens het woordenboek - uithangborden en kentekens - zijn aanwezig. En… dat is nog alleen maar de buitenkant. Wat ze allemaal verder doen is nog een vraagteken. We maken kennis met Alan Faber, eigenaar van de gelijknamige firma.

Faber_resize.png

We moeten eerst even wat rechtzetten. Faber Reklame is de naam van het bedrijf, maar schrijf je reclame niet met een C? In de vorige eeuw moest in de nieuwe spelling reklame inderdaad met een k. Die spellingswet is in 2005 veranderd en toen moest het weer met een c. Faber Reklame vaart zijn eigen koers en dus bleef en blijft het Faber Reklame! “Bij ieder gesprek zeg je reclame met een K tegen de klant, dat vergeten ze dan niet zo snel weer.”

_DSC6235.jpg

Het bedrijf stamt uit 1976. De vader van Alan startte het reclameproductiebedrijf. In 1981 zijn ze in het pand aan de Ambachtsweg terecht gekomen. Met Faber Reklame ontzorgen ze de klant op het gebied van promotie/reclame. “We zijn een echte totaalleverancier, van ontwerp tot realisatie van een project,” legt Alan uit. “We werken met een eigen vast team van 7 man, ontwerpers, productiemensen en mensen die de montage op locatie uitvoeren.
We bieden inderdaad een totaal pakket. Zeker als we bijvoorbeeld een huisstijl moeten restylen, dan gaat het van drukwerk - visitekaartjes en briefpapier tot koffiekopjes, bedrukte bedrijfskleding en bewegwijzering binnen en buiten tot vlaggen, gevelreclame, straatpromotie en autobelettering aan toe. De meeste opdrachten zijn overigens veelal beperkter.”

Faber Reklame gaat mee in de vaart der volkeren. Het laatste nieuws een smartfolie op het raam die je als je dit wenst op afstand kunt bedienen. Is privacy gewenst, dan druk je op de knop. Het folie verandert van transparant naar ondoorzichtig. Voor grote kantoren en/of banken met meerdere vergaderruimtes een uitkomst. Heel innovatief. Moet overigens wel door gekwalificeerde en speciaal opgeleide monteurs aangebracht worden – die van Faber Reklame dus.

_DSC6236.jpg

We mogen een kijkje nemen achter de schermen. Alles wordt vanaf, zeg maar kantoor, digitaal aangestuurd. In de productieruimte enorme hoeveelheden rollen met folie in allerhande kleuren. Een van de printers is maar liefst 1.60 m breed, werkt met led full color techniek. De afbeelding of letters worden d.m.v. deze techniek op de ondergrond gedrukt met speciale UV-bestendige inkt. Om de duurzaamheid te vergroten gaat het ontwerp nog door een lamineermachine, waardoor er een extra laag wordt aangebracht ter bescherming. Deze printer kan zowel de bovengenoemde folie als papier, textiel, behang, canvas, diverse stoffen en andere materialen bedrukken!
In de productiehal zijn de specialisten van Faber Reklame net bezig om een paar auto’s te beletteren en te voorzien van een logo. De folie moet natuurlijk strak op de ondergrond. Met behulp van een föhn kan dit uitstekend. De folie is zonder sporen na te laten weer van de lak te verwijderen. Ook kan een auto helemaal “ingepakt” worden het zogenaamde carwrapping. Als je op wilt vallen, moet je dit doen…

_DSC6260.jpg

Eind ’22 schafte Faber Reklame een grote freestafel aan. De naam zegt het al. Hiermee kunnen letters en logo’s uitgefreesd worden. Met een verlichting erachter staat dat zéér chic op de gevel. Ook kan deze machine materiaal infreezen bijvoorbeeld aluminium zodat je het kunt omvouwen. Je kunt dan van deze materialen een doosje vouwen met eventueel freesletters of logo erop of met een bedrukte folie. Wat een mogelijkheden!

_DSC6254.jpg

Het is schier onmogelijk om alles te beschrijven wat Faber Reklame doet. Dat gaan we dan ook niet doen, want er blijven altijd dingen liggen. Maar denk toch eens aan de promotieartikelen. Balpennen, paraplu’s, bidons, notitieblokjes, bedrukte tassen - het motto is niet voor niets create without limits! 
Onbegrensde mogelijkheden ook op het gebied van kantoorinrichting. Whiteborden, lezenaars, prikborden, ophangsystemen, flipovers en het nieuwe lean wall. Dit laatste is een oplossing voor wanden waarin niet geschroefd mag worden!

_DSC6242.jpg

We kijken meer met ons neus naar beneden dan de lucht in, vandaar alle mogelijke vormen van vloerreclame. Promotapijt, vloerstickers, asfaltfolie, vloerdisplays en schoonloop logomatten in allerlei afmetingen, je zegt het maar.
Oh, je moet een stand op een beurs inrichten of een event organiseren? Nou ik weet wel een adresje!  
Vlaggen is ook zo’n leuk onderwerp. Als je de brochure leest, sta je versteld. Voor de aardigheid nemen we die over:
Logovlaggen, landenvlaggen, wimpels, bootvlaggen, autovlaggen, kioskvlaggen, golfvlaggen, beachvlaggen, rugzakvlaggen, straatvlaggen, zwaaivlaggen en de specials zoals carnavalsvlaggen, ”geslaagd” vlaggen en festivalvlaggen. Dat je al deze vlaggen ook nog in verschillende maten en afmetingen kunt krijgen, spreekt voor zich.

_DSC6245.jpg

Er zijn verschillende trends waar te nemen. “Bedrukt briefpapier was in het verleden niet aan te slepen. Anno nu zie je door de digitalisering dit steeds verder teruglopen,” vertelt Alan. “Ook de techniek is veranderd. Bijna alle drukwerk is tegenwoordig full color, het zogenaamde CMYK drukwerk. Deze letters staan voor Cyan, Magenta, Yellow en Key (zwart). Met die primaire kleuren kun je nagenoeg alle onderliggende kleuren verkrijgen. Daar maken we ook gebruik van!
Wat zeker blijft is de signing - de autobelettering, de gevel- en de raamreclame. We zeggen wel eens gekscherend: Overal waar een naam op kan, kunnen we leveren!” 

_DSC6252.jpg

Alan: “We hebben een bedrijf dat mensen blij maakt. De dagelijkse uitdaging is om bestaande reclame te transformeren tot iets wat uitdagender en sprankelender overkomt. Onze klanttevredenheidscore is gelukkig hoog.”

We rijden terug naar huis over hetzelfde industrieterrein. De banieren, vlaggen en gevelreclame lachen ons nu toe. We weten er iets meer over. Dat maakt ook ons blij.

_DSC6256.jpg

Meer informatie:


Fotoalbum: