Alle Arriva treinen in Fryslân en Groningen rijden voortaan op een duurzamere brandstof: Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). Het rijden op HVO-brandstof zorgt voor 90% minder Co2-uitstoot vergeleken met rijden op diesel. Milfred Hart, regiodirecteur van Arriva en Avine Fokkens-Kelder, gedeputeerde van provincie Fryslân, plakten vandaag een HVO-sticker op één van de treinen. Zo is het voor de reiziger in het Noorden ook zichtbaar.
Arriva heeft als ambitie om in 2025 Co2-neutraal te werken. Daarom is HVO de nieuwe standaard brandstof voor Arriva treinen in Fryslân en Groningen.
De 18 WINK-treinen rijden sinds de ingebruikname in 2021 al op HVO. Daarnaast werden de afgelopen periode de 50 GTW-treinen die op de Noordelijke lijnen rijden, ook klaargemaakt om te rijden op HVO. “Dit is een belangrijke stap richting emissieloos treinvervoer in het Noorden. We werken daar stap voor stap naartoe. Zo hebben we in Groningen en Fryslân naast HVO ook proeven met waterstof- en batterijtreinen. En we rijden vanaf 2027 tussen Leeuwarden en Harlingen Haven met batterijtreinen”, aldus gedeputeerde Avine Fokkens-Kelder.
Pilot met twee GTW-treinen
Voordat Arriva besloot om alle Arriva treinen in Fryslân en Groningen op HVO te laten rijden, vond er een pilot met twee GTW-treinen plaats. Op deze manier kon Arriva in de praktijk leren over het gebruik van HVO in treinen. Uit deze pilot in 2021 en 2022 bleek dat het rijden op HVO voor alle treinen op de Noordelijke Lijnen mogelijk was. Milfred Hart, regiodirecteur Arriva: “We zijn erg blij dat het gelukt is om ook de GTW-treinen in Noord-Nederland op HVO brandstof te laten rijden. Vooraf leek het ons best een uitdaging om met een dieseltrein op HVO brandstof te gaan rijden. Dat dit gelukt is na een succesvolle pilotperiode is iets om trots op te zijn.”