Vrijdag hebben Mario Post en Nedmag directeur Bert Jan Bruning een sponsorcontract ondertekend. Met dit sponsorcontract heeft het Productiefonds Amateurkunst Menterwolde, Pekela, Veendam, waar Post voorzitter van is, een substantiële sponsor verworven ter ondersteuning van de voetbalopera Veendammer wind. Jaap Alkema, producent en zakelijke leider van het project, wil zich niet uitlaten over de hoogte van de financiële bijdrage. Maar zegt dat deze substantieel is.
Tijdens de zomer van 2019 gaat stadion de Langeleegte letterlijk het grote decor vormen voor de volksopera, gewijd aan de roemruchte profvoetbalclub SC Veendam. Oud-sportjournalist Dick Heuvelman was met het idee gekomen. Deze voetbalopera over passie en strijd, heldendaden, succes, tegenslag en verdriet zal de eerste ter wereld zijn in een voetbalstadion. Het mythische imago van SC Veendam en de Langeleegte gaat in een meerdaags theaterspektakel verbeeld worden.
Bert Jan Bruning, directeur van Nedmag, vindt het evenement goed passen in hun beleid van maatschappelijke betrokkenheid op het gebied van onderwijs, gezondheid, cultuur en sport. “Met dit onderdeel hebben we bijna alles te pakken. Het heeft een sportverbinding, en is het cultuur met muziek. Sport verbindt met gezondheid. En via het Leer- en Sportpark komt er verbinding met het onderwijs. Die vier factoren bij elkaar past ook mooi in onze langetermijnbeleid”.
“Het is laagdrempelig en waar we doelgericht een groot bereik hebben. Dat maakt het interessant om onze naam aan te verbinden. Indirect wordt een goed doel ondersteund. Waar niet alleen professionals bij betrokken zijn, maar ook veel amateurs die een podium krijgen die ze anders niet zouden krijgen. Met hopelijk duizenden mensen in het stadion. Dat is heel bijzonder”.
Mario Post vindt het naadloos passen in het verhaal van de stichting. “We willen de amateurkunst in de regio stimuleren, waar dit project een heel mooi voorbeeld van is. En amateurs met professionals in contact brengen, dat enorm stimulerend kan zijn. Ook daarom willen we dit heel graag gaan doen. Bij het evenement en bij de programmering er omheen willen we heel veel mensen betrekken. Dat is niet altijd in een rol op het podium, want er zijn allerlei activiteiten die door vrijwilligers gedaan moeten worden. Dan helpt het enorm als we een bedrijf als Nedmag, dat een nauwe verbondenheid met deze regio heeft, aan ons hebben weten te binden”.
Post: “Ik denk dat dit een mooi moment is om zo vlak voor de kickoff nog even te benadrukken dat het bedrijfsleven er heel veel achter staat. Vanaf het moment dat we met het verhaal naar buiten traden merkten we dat overheden en sponsoren heel open staan voor het idee. En er echt warm voor lopen. Ook voor wat betreft de fondsen, en daar zijn we buitengewoon verheugd over. Het is een mooi zetje in de rug om het plaatje mooi compleet te krijgen.”