Fotograaf Alex Wiersma
Op woensdag 28 maart reed de eerste personentrein door naar de Eemshaven. Nu kunnen reizigers vanuit Groningen rechtstreeks met de trein naar de Eemshaven. De eerste trein vertrok op 28 maart om 8.52 uur vanuit Groningen – stopte op de diverse tussenstations (laatste in Roodeschool) – en kwam 9.43 u aan in de Eemshaven. Met deze nieuwe spoorlijn zijn de Eemshaven en het Duitse eiland Borkum beter bereikbaar met het openbaar vervoer.
Speciaal voor dit historische moment is een van de treinen bestickerd met afbeeldingen van de provincie Groningen en Borkum. De aankomst van de eerste trein op het nieuwe meest noordelijke station van Nederland werd feestelijk gevierd in Nederlands-Duitse sfeer. De Nederlandse en Duitse bestuurders sneden gezamenlijk een enorme taart aan met de afbeelding van de speciale Groningen-Borkumtrein op het spoor.
Drie kilometer nieuw spoor
Het spoor tussen Roodeschool en Eemshaven is met drie kilometer verlengd en het al bestaande stuk spoor is aangepast zodat het nu ook geschikt is voor reizigerstreinen. Deze nieuwe spoorlijn is de enige spoorlijn die buitendijks ligt, de spoorkruising met de primaire zee-kering is uniek in Nederland.
Fotograaf Alex Wiersma
Dienstregeling
Op doordeweekse dagen in het laagseizoen rijdt de trein drie keer per dag naar de Eemshaven en in het hoogseizoen vier keer. De dienstregeling van de treinen sluit aan op de dienstregeling van de boot naar Borkum. Dit bevordert het toerisme naar Borkum, maar omgekeerd is het nu ook aantrekkelijker voor toeristen op Borkum om een bezoekje aan de stad Groningen te brengen of aan een van de plaatsen aan de spoorlijn Eemshaven-Groningen. Werknemers van de bedrijven die gevestigd zijn in de Eemshaven kunnen nu ook met het openbaar vervoer van en naar hun werk reizen. Voor meer informatie over de dienstregeling: www.arriva.nl.
Samenwerking
Het project wordt gefinancierd en mogelijk gemaakt door: het Rijk, de provincie Groningen, AG EMS, ProRail, Arriva, Groningen Seaports, de gemeente Eemsmond, Stadt Borkum, Landkreis Leer, EDR/Land Niedersachsen, de Kamer van Koophandel Noord en Interreg IV-A/ EFRO.