Arriva en Stadler tekenen voor de bouw van 18 treinen van de toekomst
Op donderdag 9 november tekenden Arriva en treinfabrikant Stadler voor de bouw van 18 zero emissie-treinen. De totale contractwaarde bedraagt 170 miljoen euro. Deze unieke treinen zijn geschikt voor gedeeltelijke elektrificatie en speciaal voor en door Arriva samen met Stadler ontwikkeld. Tijdens de Klimaattop Noord NL in Groningen presenteerde de vervoerder haar plannen voor de toekomst van duurzaam openbaar vervoer.
Naast de 18 gloednieuwe zero emissie-treinen, wordt de bestaande vloot van 51 treinen compleet gerenoveerd en ook uitgerust met geavanceerde batterijpakketten. Hierdoor ontstaat een complete vloot van 69 hybride treinen.
De nieuwe vloot wordt eerst geleverd met HVO-motoren. Op termijn worden deze vervangen door de batterijpakketten en een pantograaf. Zo zijn de treinen geschikt om te rijden op een partieel geëlektrificeerd spoor. De batterijpakketten slaan energie op die gebruikt wordt op het trajectdeel zonder bovenleiding.
Stiller
Naast duurzaam zijn de treinen ook een stuk stiller, omdat er geen geluidsuitstoot en trillingen door resonantie meer is bij stilstaande en rijdende treinen.
Reizigers denken mee
Op 20, 21 en 22 november brengt Arriva samen met reizigers, opdrachtgevers en andere genodigden een bezoek aan de fabriek van de Zwitserse treinfabrikant. Tijdens de driedaagse reis naar Zwitserland worden er op locatie keuzes gemaakt voor de inrichting van het interieur van de treinen. Denk hierbij aan onder andere aan de bekleding en de opstelling van de stoelen, uitvoering en plaatsing van de oplaadpunten, de locatie van de AED en de opstelling voor rolstoelen en fietsen. Hiernaast gaat de vervoerder met de aanwezigen in gesprek over de reisinformatie.
In juli dit jaar werd bekendgemaakt dat de provincies Fryslân en Groningen en Niedersachsen de treinconcessie in Noord-Nederland aan Arriva hebben gegund. Het contract heeft een looptijd van 13 december 2020 tot en met 2035.