Tekst Bianca Zijlstra-Kor
De oplettende kijker/lezer heeft zijn naam al vaak onder foto's en artikelen zien staan in (bijvoorbeeld) De Koerier: Bert Woltjes. Inmiddels is hij alweer 34 jaar fotograaf.
'Op mijn 18e ben ik begonnen met foto's maken in mijn eigen omgeving. Foto's van mijn ouders die in de tuin aan het werk waren, vakantiefoto's en foto's op familiefeesten. Dat waren allemaal zwart-wit foto's' maar ook dia's.'
Bert werkte tussen 1969 en 1982 bij een houthandel in Wildervank. In de jaren '80 was het crisistijd in Nederland en Bert kwam daardoor op straat te staan. Hij zat anderhalf jaar in de WW toen hij via een kennis bij huis-aan-huisblad De Koerier aan het werk kwam. Deze kennis was freelance fotograaf maar hielp ook mee in het bedrijf van zijn vader. Deze kennis had daardoor minder tijd om foto's te maken voor de krant. 'Ik ben naar De Koerier gestapt, met een aantal foto's onder de arm die ik had gemaakt en heb ze daar laten zien. Op deze manier ben ik als freelancer aan het werk gekomen voor De Koerier', vertelt Bert.
'Ik wilde meer van fotografie weten en daarom heb ik een cursus gevolgd bij de Fotovakschool in Apeldoorn.
Je kunt wel stellen dat Bert rond 1986/ 1987 een sprong heeft gemaakt in zijn carrière. Hij kwam in contact met journalist Willem Molema. In Wildervank was er een auto in het water gerold. Bert heeft daar een foto van gemaakt en Willem Molema schreef er een artikel over. De foto van Bert werd bij het artikel gevoegd en sindsdien kwam Bert met allerlei journalisten in contact en dat leverde vaak een opdracht op.
Ook heeft hij jarenlang als woningfotograaf gewerkt voor een makelaar om mooie foto`s van woningen te maken die in de verkoop kwamen. Verder heeft hij nog voor een agrarisch weekblad gewerkt en maakte hij diverse bedrijfsreportage's . Ook heeft Bert voor de gemeente Veendam foto's gemaakt. Onder andere voor de gemeente gids en hij werkte meer dan 10 jaar lang voor de Muziek-, dans- en theaterschool (MDT) in Veendam waar hij zich bekwaamde in het fotograferen van theater en ballet. Deze foto`s werden later weer gebruikt in het bekende informatieboekje voor de muziekschool. Verder heeft hij de bouw van het Cultuurcentrum Van Beresteyn vastgelegd. Hij maakte tijdens de bouw bijna elke dag foto's en legde zo de ontwikkelingen vast. Later is hier een fotoboek voor de Gemeente Veendam van gemaakt.
Bert heeft een speciale manier van fotograferen ontwikkeld. Hij maakt foto's vanaf een huishoudtrapje. Bert licht dit toe. 'Ik neem als voorbeeld het evenement Bogdike dat jaarlijks plaats vindt in Veendam. Je kunt er voor kiezen om alleen de artiest in beeld te brengen óf de artiest met daarachter het publiek. Ik kies ervoor om een ander soort foto te maken door een trapje achter het publiek te plaatsen. Dan kan ik een foto maken van het publiek en de artiest. Ik maak dus een foto van bovenaf. Ik heb deze manier van fotograferen niet zelf bedacht hoor. Ik heb het een keer op TV gezien maar voor mij is het een mooie methode om een zo goed mogelijke foto te maken'.
'Ik heb veel opdrachten gedaan voor het toenmalige Nieuwsblad v/h Noorden. In 2001/ 2002 vond er een reorganisatie plaats en dat heeft mij de das om gedaan, want ik kreeg geen nieuw contract. In de loop der jaren, heb ik ook veel bruidsreportages verzorgd. Door mond-tot-mondreclame heb ik hier veel opdrachten voor gehad. Rond 2009 kreeg ik minder opdrachten want bruidsparen kozen er dikwijls voor om foto's te laten maken door familie en vrienden maar ook doordat de crisis de kop opstak, werd het werk minder'. Bert heeft een mooie manier gevonden om bruidsparen zo goed mogelijk tot hun recht te laten komen op foto's. Daarbij nodigt hij bruidsparen uit in zijn huis voor een persoonlijk gesprek. Die voert hij samen met zijn vrouw Johanna. '2 Horen meer dan 1', aldus Johanna. Aan de hand daarvan, bepalen Bert en het bruidspaar waar foto's worden gemaakt. Bijvoorbeeld als een van de 2 een bijzondere hobby heeft, wordt daar op ingespeeld.
Sinds ongeveer 10 jaar maakt Bert pasfoto's op locatie. 'Bij Combi Foto Veendam liet ik in het verleden foto's ontwikkelen. Omdat er situaties zijn dat mensen niet zelf naar de winkel kunnen komen om een pasfoto te laten maken voor hun Identiteitskaart of paspoort, ga ik als zelfstandig fotograaf naar de mensen toe om een pasfoto te maken. Daarbij kun je denken aan bejaarden in verzorgingshuizen maar ik ga ook vaak naar woon-zorgcentrum Veenkade. Ik moet soms creatief zijn om mensen op een goede manier op de foto te krijgen. Denk maar eens aan iemand die zijn hoofd niet recht kan houden. Het kan dan een uitdaging zijn om toch een goede foto te maken'.
Bert kijkt tot nu toe terug op een veelzijdige carrière in de fotografie. Johanna heeft daar ook een grote rol in gespeeld. 'We waren vaak samen bezig om foto's te ontwikkelen toen de analoge fotocamera nog op de markt was. Het was niet altijd gemakkelijk. Ik heb vaak met het eten moeten wachten omdat Bert later thuis kwam omdat hij op pad was voor een opdracht of plannen die we hadden gemaakt, konden plotseling niet doorgaan. Je moet als partner dus flexibel zijn'.
Hoe ziet Bert de toekomst voor zich? 'Ik neem nog steeds opdrachten aan voor bruidsreportages. Daarvoor heb ik een eigen website en een Facebook pagina. Ik vermoed dat deze opdrachten steeds meer zullen afnemen. Nu richt ik mij op het maken van pasfoto's op locatie en ik maak nog steeds foto's voor De Koerier en zo nu en dan schrijf ik daar een tekst bij. Ik hoop dat nog lang te mogen doen. Bert heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt. Iets mooiers bestaat toch bijna niet!