Overslaan en naar de inhoud gaan

Schilder-tekencursus voor kinderen

Door Eindredactie op zaterdag, 31 december, 2016 - 08:15

jeroen tekenles.jpg

Kunstenaar Jeroen Boerstra gaat zijn beroep als kunst en cultuur docent combineren met alle kennis die hij met speelparadijs Kunstkot heeft opgedaan als entertainer. Bij Kunstkot zorgt hij er, samen met zijn vrouw Wanda, voor dat de kinderen niet alleen spelen in het speelparadijs, maar dat ze ook allemaal unieke kunstwerken maken. Er is steeds meer vraag naar teken en schilderlessen speciaal gericht op kinderen. Het belang van creativiteit wordt meer en meer erkend door ouders, want de ontwikkeling van beeldtaal is minstens zo belangrijk als lezen en schrijven. Goed begeleidt, leren kinderen anders te kijken naar dingen. Ze leren tijdens de lessen artistiek naar de omgeving te kijken. Van striptekenen, portrettekenen tot aan graffitiontwerpen en fantasietekeningen maken. Alles komt uiteindelijk aan bod. Bij Kunstkot komt ieder kind tot zijn recht, wordt gemotiveerd om vol enthousiasme, spelenderwijs vele materialen en technieken te leren kennen en gebruiken. Zo kan een kind zich op een expressieve manier uiten en ontplooien en komt fantasie en creativiteit tot leven.

Als je een schilderij of een tekening maakt, dan ga je een relatie aan met de wereld die je probeert te kopiëren. Door het bewust worden van alle beeldende problemen worden de dingen steeds interessanter. Het is belangrijk dat juist kinderen zo vroeg mogelijk aan goede kunsteducatie beginnen, want in de huidige moderne wereld leer je alleen nog maar optisch naar dingen te kijken. Deze oppervlakkige manier van kijken komt vooral door foto’s en beelden op tv en internet. Door uren naar een mobieltje of tablet te kijken wordt beeldtaal steeds gebrekkiger en blijft er uiteindelijk niet veel van over. Je krijgt er zelfs een oppervlakkige kijk op de wereld van. Alles gaat dan onbewust aan je voorbij en dat is zonde natuurlijk.

In veel kindertekeningen treffen we door eindeloze herhalingen en gebrek aan variatie steeds dezelfde dingen aan: huisje, boompje, bloem, zon, vis, poppetje, wolkjes. Kindertekeningen worden ook vaak eindeloos versierd of 'mooi gemaakt'. Veel leerkrachten en ouders verwarren dit netjes tekenen en inkleuren met creatieve aandacht. Van echte creativiteitsontwikkeling is hierbij echter geen sprake. Het persoonlijke gaat door dit soort routinehandelingen geheel verloren.

Er is veel begeleiding nodig om deze patronen te doorbreken. Fantasievolle thema’s voorzien van tekenachtige doelen worden daarom aan de orde gesteld. De onderwerpen worden zo gekozen dat routinebeelden geen kans krijgen. De onderwerpen moeten uitdaging bevatten. De opdracht ‘teken maar een mooie boom’ is daarom niet geschikt. In het algemeen zorgen de teken en schilderlessen voor een grote uitbreiding van ideeën, mogelijkheden en technieken.

‘Zonder doelbewuste begeleiding treffen we in bijna alle kindertekeningen verstarde schema’s aan. We kunnen dit ook anders zeggen: met goede tekenlessen voorkomen we verstarring in het tekenen en wellicht ook in andere omgangsrelaties met de wereld,’ aldus Jeroen.

jeroen geeft les.jpg

Kinderen kiezen vaak met een ongerijmde voorliefde voor bepaalde kleuren. Vaststaande kleuren voor de dingen beperkt het kleurgevoel enorm. Hier ligt ook de taak voor de leerkracht. Hoe genuanceerder een kind kleurt, hoe genuanceerder het denkt en waarneemt. Alle tekenopdrachten moeten een ‘beleving’ bevatten, moeten aansluiten bij de kinderwereld en doelgericht zijn. Onderwerpen waarbij het kind zich steeds afvraagt hoe iets er uit ziet en hoe iets getekend kan worden, stimuleren tot echte creatieve oplossingen voor gegeven probleemstellingen.

Jeroen werkt tijdens zijn lessen vooral aan de intensiteit. Daardoor wordt de kwaliteit van elke tekening of schildering groter. Je krijgt dan steeds minder oppervlakkig werken. Kinderen leren vaak, omdat dat meer waardering geeft bij klasgenoten, oppervlakkig te werken. De kunstwerken zijn dan vaak het resultaat van herhalen van vertrouwde oplossingen. Op die manier komen ze nooit op een eigen visie op de werkelijkheid. Wanneer zeer intens gewerkt wordt zullen alle delen van de tekening of schildering (de lijnen, de kleuren, de vormen, de veranderingen) een grote samenhang vertonen. Een goede tekening is de mate waarin er gericht gewerkt is, waarbij gezocht is naar (eigen) oplossingen voor beeldende problemen.

Als je artistiek naar de dingen kijkt, kun je je verplaatsen in andere perspectieven. Alle veranderingen worden in je hoofd al duidelijk. Je wordt bewust van schaalvergrotingen van voorwerpen om je heen. Ook lichtbronnen vallen je op. De lichtrichtingen en alle verschillende soorten licht. Kunstlicht en natuurlijke lichtinval. Ook merk je op dat schaduw iets heel bijzonders is. Er zijn ontelbaar soorten schaduw. Hoe feller het licht, hoe krachtiger en donkerder de schaduw. Dit beïnvloed weer het contrast. Geweldig als de relatie tussen licht en donker minder sterk is, want dan krijgen we meer oog voor de plasticiteit voor de dingen. De welving van de oppervlakken en de suggestie dat de dingen ruimtelijk zijn is vooral afhankelijk van de manier waarop het licht (en de schaduw) met de dingen speelt.

Ook een belangrijk punt dat heel vaak wordt vergeten is het te vroeg aanleren van het centraal perspectief. Dit is voor het aanleren van het artistieke kijken niet geschikt, want het is een uniforme zienswijze waarbij de beleving van de wereld is teruggebracht tot één vast punt zoals bij een foto het geval is. Zo kijken mensenogen helemaal niet. Het vooroordeel dat de foto de beste weergave van de wereld is, is allesoverheersend. De lessen zijn bedoeld om kinderen hun eigen visie op de werkelijkheid en hun beeldtaal te ontwikkelen. Dit is niet alleen maar heel erg leuk, maar je zult in staat zijn om meer te genieten en te begrijpen van de wereld om je heen.

Je kan je elke week aanmelden voor een proefles (10 euro p.p.) via email info@kunstkot.nl

Lestijden: Maandag, dinsdag of donderdag van 15.45 tot 17.15 uur

De lessen worden gegeven voor kinderen vanaf 6 jaar. Er wordt gewerkt met diverse materialen waaronder potlood, krijt, houtskool, inkt, en verf. Zowel naar waarneming als naar fantasie. Blok van 10 lessen van 1,5 uur, inclusief materialen en drinken: € 100,-.