Overslaan en naar de inhoud gaan

Leerkrachten Scholengroep OPRON zetten
vernieuwende technieken in

Door Eindredactie op donderdag, 22 december, 2016 - 13:37

Scholengroep OPRON_resize.png

Leerkrachten van Scholengroep OPRON krijgen alle ruimte om aan hun persoonlijke ontwikkeling te werken. Dat doen zij bijvoorbeeld door lid te zijn van zogenoemde kenniskringen. In de kenniskringen verdiepen zij zich samen met collega’s in onderwerpen waar zij meer over willen leren. Sinds kort hebben zij de mogelijkheid om met het feedbacksysteem Iris Connect het eigen handelen in de les te beoordelen.

“Lesbezoeken zijn een bekend fenomeen in het onderwijs”, vertelt medewerker onderwijs en kwaliteitszorg Ruby Trebels. “Dit is een situatie waarbij de les wordt bezocht door een collega die vervolgens de les bespreekt met de leerkracht. Collegiale consultatie is een vorm die bekend is in het onderwijs. Mooi hieraan is dat medewerkers van elkaar kunnen leren doordat ze elkaars lessen meemaken. Nog sprekender wordt het als je zelf terug kunt zien hoe kinderen in de klas reageren op jouw gedrag. Dit is nu mogelijk met de ingebruikname van het feedbacksysteem Iris Connect.”

Ruby coacht leerkrachten die een ontwikkeldoel hebben en die gebruik willen maken van Iris Connect. “Bij iedere hulpvraag wordt drie keer gefilmd. Het gaat erom dat leerkrachten zich ontwikkelen door op hun eigen handelen te reflecteren. Hoeveel tijd je ook besteedt aan de voorbereiding van je les, het gaat om de uiteindelijke uitvoering. In iedere ronde worden twee filmpjes tegelijkertijd gemaakt, een van de leerkracht en een van de klas. De leerkracht ziet daardoor niet alleen het eigen handelen terug, maar ook de reactie van de kinderen daarop.”

“Er is overigens niet per se een begeleider nodig in de klas. De leerkracht kan met dit systeem ook heel goed zelf aan de slag omdat Iris Connect bestaat uit twee camera’s die door de leerkracht zelf bediend kunnen worden. Begeleiding is wel waardevol omdat een begeleider de juiste vragen kan stellen waardoor een leergesprek ontstaat. Daarom wordt toch meestal gekozen voor begeleiding.”

De filmpjes zijn uitsluitend bedoeld als hulpmiddel in het ontwikkelproces van de leerkracht en behalve de leerkracht heeft dan ook niemand toegang tot het beeldmateriaal. “In het begin is het heus spannend, maar al gauw vergeten leerkrachten dat ze gefilmd worden en als je jezelf wat vaker in beeld hebt gezien wordt het vanzelf minder eng. Bovendien zijn vrijwilligheid, veiligheid en vertrouwen voorwaarden om met dit middel aan de slag te gaan. Waarin wil jij je ontwikkelen dat is de centrale vraag!”

De slogan van Scholengroep OPRON is: Leren en werken bij OPRON? De tijd van je leven! Om dit te bewerkstelligen werkt de scholengroep vanuit de drie kernwaarden lerend vermogen, samenwerken en verantwoordelijkheid. Dit leidt uiteindelijk tot meer (werk)plezier.