Overslaan en naar de inhoud gaan

Wmo-service in Pekela beter dan in Veendam

Door op maandag, 21 november, 2016 - 23:08

Sociaal-Planbureau-Groningen_logo.png

De gemeenten Veendam en Pekela scoren verschillend in het Wmo-cliëntervaringsonderzoek dat is uitgevoerd door het Sociaal  Planbureau Groningen. Opvallend is dat Pekelders beter te spreken zijn over de dienstverlening door hun gemeente dan de inwoners van Veendam. 

In Pekela springt het contact met de gemeente er gunstig uit. Wmo-cliënten wisten waar ze moesten zijn met hun hulpvraag en werden snel geholpen. Cliënten geven aan dat vaak samen met een Wmo-medewerker naar oplossingen kon worden gezocht. Voor Veendam geldt dat er op dit vlak verbeterpunten zijn.

De tevredenheid over de deskundigheid van de Wmo medewerkers ligt boven het gemiddelde, maar wat beter kan is het contact met de gemeente. Mensen wisten niet waar ze terecht konden  voor hun hulpvraag en werden niet altijd even snel geholpen. 

Voor zowel Pekela als Veendam geldt dat opvallend veel inwoners gebruik maken van mantelzorgondersteuning. De inwoners maken zich zorgen over de belasting van de mantelzorger en twijfelen of de mantelzorger het wel aan kan. De uitkomsten zijn terug te vinden op de website www.clientervaringsonderzoek-wmo.nl.