Overslaan en naar de inhoud gaan

WOW-effect in Veendam

Door op dinsdag, 5 juli, 2016 - 06:00

_DSC7602.jpg

Door Hans van Noort
Foto's Henk Gibcus

Om het centrum van Veendam levendig te houden is jaren geleden de OVC Ondernemersvereniging Veendam Centraal opgericht. Momenteel zijn ongeveer zeventig winkeliers/middenstanders/mensen vanuit de detailhandel lid, helaas zijn de grote landelijke ketens niet vertegenwoordigd in het OVC. Geruststellende gedachte: alle winkels betalen wel mee aan de baatbelasting.
OVC organiseert door het jaar heen allerlei activiteiten, soms doen ze dat alléén, andere keren in samenwerking met instellingen, verenigingen en plaatselijke clubs.
Bedrijvigheid, mensen naar het centrum trekken, een aantrekkelijk winkelgebied creëren zijn een aantal van de doelstellingen. Kansen zijn er volop, maar bedreigingen liggen op de loer. Eildert Kielman van croissanterie Kielman voert de winkeliers aan. Hij vertelt er graag over.

_MG_1279.jpg
Rechts Eildert Kielman tijdens Prijswinnaartjes eierzoekwedstrijd

Bestuur
Zoals iedere vereniging heeft ook OVC een bestuur. Voorzitter is dus Eildert Kielman, secretaris is Jos Offenberg en het penningmeesterschap is in handen van Koos Janssens. De overige algemene bestuursleden zijn: John Kaspers en Max Abrahams. Er zijn nog vacatures! Vergaderen doen ze één keer per maand, veelal bij een van de bestuursleden thuis. Jaarlijks wordt er contributie geïnd.
Veel tijd gaat zitten in het overleg met andere instanties zoals: Bruisend Centrum Overleg Veendam, Gemeente, interregionaal – en provinciaal overleg. Een voorbeeld.
Medio mei is het rapport: “ Regionale detailhandelsfoto: kansen voor versterking en samenwerking” verschenen. Hierin is samengewerkt met de gemeentes Hoogezand-Sappemeer, Oldambt (Winschoten), Stadskanaal en Veendam, Provincie Groningen, INRetail en MKB Noord. De eerste vijf in het rijtje zijn ook de opdrachtgevers hierin geweest. In overleg met de gemeente staan de volgende punten op de agenda zoals: leegstand, vergunningen, parkeermogelijkheden en bereikbaarheid, overlast, vernielingen en zondagsopening.
OVC geeft maandelijks een Nieuwsbrief van de Ondernemersvereniging uit.

_DSC7513.jpg

Activiteiten
Voor juli t/m december staan verschillende evenementen op stapel.
Wat te denken van: Night of the guitars, Sprookjesdag, Vakantiemarkten, Bogblues, Clownsdag, Pruiverij, Oetmarkt, Draaiorgeldag, Streektoaldag, Kermis, Intocht St. Nicolaas enz. enz.
“Maar wat we allemaal al niet gehad hebben dit jaar: Bloemetjesmarkt, Stadscamping, Oldtimerrally, Koningsdag en niet te vergeten de wielerklassieker Grote Omloop van de Veenkoloniën,” memoreert Kielman best een beetje trots. We werken erg veel samen met Bogdike en de commissie Bruisend Centrum Overleg.
Kielman: “Deze commissie staat onder voorzitterschap van wethouder Henk-Jan Schmaal, verder zijn in dit overleg aanwezig: Kunst en cultuur, VVV, Sport & Recreatie, Gemeente, Horeca en wij als OVC natuurlijk.” Evenementen moeten gefinancierd worden. Via deze commissie kunnen schriftelijke verzoeken worden ingediend.
Bij activiteiten en evenementen horen regels. Door vreselijke ongelukken de afgelopen jaren zijn de bepalingen steeds strenger geworden. Denk maar eens aan de calamiteiten met de monstertruck en al wat langer geleden de brand bij café Het Hemeltje in Volendam. Wij hebben als OVC daarom onze aansprakelijkheidsverzekering tegen het licht gehouden en behoorlijk opgeschroefd. Hopelijk hoeven we hierop nooit een beroep te doen…

_DSC7497.jpg

Parkeren
Het parkeren in de omgeving van het centrum van Veendam is al enige jaren een probleem. Werknemers werkzaam in het centrum van Veendam en ook veel ambtenaren nemen de parkeerplekken in van het winkelend publiek. Dat kan niet de bedoeling zijn. Het grote parkeerterrein was in het verleden alleen toegankelijk via slagbomen én er moest voor betaald worden. “Dat is gelukkig verleden tijd. Het invoeren van een blauwe zone pakt goed uit,” vindt Eildert. “Langparkeerders zijn verdwenen, het aantal bekeuringen is geminimaliseerd en we krijgen nauwelijks klachten meer.” Van de Stadsbus wordt veelvuldig gebruik gemaakt. “Dat stemt ons positief.”

Visie/rapport
De OVC is faliekant tegen de komst van een FOC (factory outlet center). “Dit is een slechte zaak voor het centrum, voor welke stad dan ook. Je verlegt het centrum dan naar een dergelijk FOC. Het is jammer dat de politiek géén standpunt hierover inneemt. Die dwepen alleen maar met dat het een tig aantal banen oplevert – over de gevaren hoor je ze niet!”
Zijn er dan géén kansen voor het centrum van Veendam? “We moeten van het centrum van Veendam een belevingscentrum maken, met een ruim en gevarieerd aanbod van winkels waar het gezellig en prettig winkelen is en de consument graag terugkomt,” Kielman vol vuur! “Daar kunnen we als individuele winkeliers veel aan doen. Denk maar eens aan de uitstraling van je bedrijf, de inrichting, de klantvriendelijkheid en vergeet niet de gezamenlijke openingstijden. Dan versterk je het gehele centrum met elkaar.”

_DSC7589.jpg

De leegstand is wel een probleem aan het worden. Overal vallen gaten, wat erg onaantrekkelijk is. Een aankoopregeling kan veel doen, maar het houdt een keertje op. Doch met kantoren, woningbouw en/of dienstverlenende marktpartijen is veel te bereiken. Alles is beter dan leegstand.
Bedreigingen zijn er ook van de internetkant, het online bestellen van goederen, producten en diensten. Maar… hier liggen ook kansen!
Een van de aanbevelingen van het rapport is: maak het centrum kleiner, intiemer. Als het centrum aantrekkelijker wordt, meer een uitnodigend karakter krijgt, kan het tij keren. Ook de openbare ruimtes moeten dan aangepakt worden. “De toegang tot het overdekte centrum (Promenade) vanuit de richting Veenlustplein kan stukken beter. Samen met de gemeente en investeerders moeten we dit binnen niet al te lange tijd kunnen realiseren.”
Het rapport geeft voor Veendam een sterkte/zwakte analyse.

Sterke punten:   Zwakke punten:
     
combi overdekt en buiten   Kerkstraat West en Oost
uitstraling / Museumplein   invulling Oostwand Museumplein
sfeer / groen   leegstand
rondje lopen    reclame uitingen
    luifels, oud en nieuw, rommelig
    aanloopstraten

Prachtig een dergelijk rapport, hoewel sommige zaken al weer achterhaald zijn. Gesproken wordt van een Lidl wordt gebouwd, maar die is al meer dan een half jaar open!

Maar wat gaan we er mee doen? Letterlijk: Werk aan de winkel. De activiteiten kalender staat vol, het Bruisend Centrum Overleg zit er klaar voor en het OVC bestuur wil ervoor gaan. Veel organisatoren hebben hun plannen al rond, daar ligt het dus niet aan. Allen bruisen van energie.

De zondagsopening is een van die speerpunten. Tot nu toe met wisselend succes. Als het weer goed is, trekken de mensen erop uit en bezoeken het centrum. Gaat het goede weer gepaard met een activiteit bijv. Kerstmarkt, dan versterkt dit en is het succes bijna verzekerd. Het bestuur van OVC vertrouwt erop dat in de toekomst iedereen meedoet om het winkelend publiek niet teleur te stellen.

_DSC7571.jpg

De wereld verandert snel. En de snelheid waarmee is bijna onmogelijk bij te houden. De 24-uurs economie komt steeds meer op stoom, kijk maar naar de grote(re) steden. Zondag is een “gewone” dag geworden met tijd voor funshoppen. Dit biedt wellicht ook voor ons mogelijkheden. “Wat we onvoldoende doen is de communicatie, het onder de aandacht brengen wat er in het centrum te doen is, het voelt steeds dat we een feestje hebben maar geen of niet genoeg gasten uitnodigen,” aldus Kielman. Een laatste aandachtspunt: “Buitenstaanders ervaren het centrum van Veendam als zéér aantrekkelijk. Veendammers zijn over hun eigen winkelcentrum minder te spreken. Willen we het centrum Veendam dat laten uitstralen wat het verdient, dan moeten we eerst zelf homogeniteit en positiviteit uitstralen.
Politiek, winkeliers en beleggers, we moeten er met zijn allen ervoor gaan om dat WOW-effect te realiseren.”