Winkler Prins digitaliseert na de herfstvakantie delen van het onderwijsaanbod
WP - Op 27 oktober worden de eerste iPads uitgedeeld aan de leerlingen van de deelschool brugjaar en het praktijkonderwijs. Leerlingen van nu groeien op in een digitaal tijdperk en daarbij horen, volgens de ICT ambassadeurs van Winkler prins, ook activerende, digitale werkvormen. Hierdoor worden de lessen aantrekkelijker gemaakt en kunnen leerlingen meer op maat worden bediend.
iPad versus leerboek
Winkler Prins ziet de iPad als een hulpmiddel en stimulans bij het leren, maar noemt zichzelf straks geen ‘iPadschool’. Naast de iPad wordt tijdens de lessen nog steeds gewerkt met de bestaande tekst- en werkboeken. Wel wordt het met de beschikbare technologie mogelijk om leerstof aan te bieden dat is toegesneden op de eigen behoefte en het eigen niveau van de leerling (‘differentiatie in de les’) en het beter kunnen volgen van individuele leerlingen.
Actueel lesmateriaal
Terwijl boeken meestal jaren mee moeten gaan en de inhoud na verloop van tijd deels achterhaald is, kan digitaal lesmateriaal regelmatig worden geactualiseerd. Ook kunnen actuele filmpjes worden getoond die de soms wat droge leerstof kunnen verlevendigen. Winkler Prins vindt het verder van belang om met de iPads de leerlingen meer digitale vaardigheden oftewel ‘21st century skills’ aan te leren, om hen zo beter voor te bereiden op het vervolgonderwijs, het beroepsleven en de maatschappij.
Toekomst
Na dit schooljaar zullen ook de nieuwe eersteklassers van Winkler Prins van iPads worden voorzien, zodat na verloop van tijd alle leerlingen beschikken over dit digitale hulpmiddel in de les.