RUIG EN SUBTIEL - Het Veenkoloniaal Museum Veendam toont t/m zondag 10 januari 2016 een overzicht van de kunstbreiwerken van hardrock en heavy metal liefhebber Riho Toomra (1963) uit Estland. Zo ruig als zijn muziek-smaak is, zo subtiel is zijn breiwerk. De eerste helft van de twintigste eeuw was kunstbreien, oftewel het breien van kant, een populaire bezigheid. De laatste jaren is het echter steeds meer in de vergetelheid geraakt. Toomra leerde het als tiener van zijn oma.
Sindsdien is hij de kunst van het kantbreiwerk altijd blijven beoefenen. Met naald en draad maakt hij grote kleden van wit haakkatoen, nr. 20. Het is een tijdrovend werk: over één kleed doet Toomra twee tot drie maanden. Hij gebruikt daarbij vijf naalden, waarbij de langste maar liefst 150 cm kan zijn. Na vijftig rijen gaat hij over op ronde naalden.
De grote inspiratiebron van Toomra is de Duitser Herbert Niebling (1903-1966). Niebling zette vanaf de jaren dertig het kunstbreien weer op de kaart. Hij maakte een groot aantal patronen, die werden verspreid in tijdschriften. Velen pakten toen het kunstbreien op. Al de patronen die Toomra gebruikt zijn het ontwerp van Niebling.
't Braaiwinkeltje gaf vanwege de tentoonstelling van Riho Toomra een demonstratie kunstbreien in het Veenkoloniaal Museum.