Overslaan en naar de inhoud gaan

Opening SO-afdeling Margaretha Hardenberg school
met veel belangstelling

Door op zaterdag, 3 oktober, 2015 - 09:45

_DSC5223.jpg

Door Bianca Zijlstra- Kor

MARGARETHA HARDENBERG SCHOOL - Vrijdag 2 oktober was een bijzondere dag voor de SO-afdeling van de Margaretha Hardenberg school. De “nieuwe” locatie werd op deze dag geopend waarbij veel ouders en leerlingen aanwezig waren. De school is vanaf nu gevestigde in het gebouw van de SBO Wim Monnerau-school.

Deze scholen zijn beide onderdeel van de scholengroep OPRON (gespecialiseerd onderwijs). Ze maken onderdeel uit van het expertisecentrum specialistisch onderwijs in de regio Veendam. Joke Leertouwer (directrice SBO Wim Monnereau-school) en Jenne Olijve (directeur Margaretha Hardenberg school) zijn zeer te spreken over dit nieuwe samenwerkingsverband. Jaren geleden is het idee ontstaan om een expertisecentrum op te richten. 'Twee scholen onder één dak heeft voordelen voor passend onderwijs.We hebben onze plannen uitgewerkt en daarna zijn we met de gemeente om de tafel gegaan om o.a. samen te kijken naar de beschikbare ruimte. Er is een pand bij de bestaande locatie aangebouwd en uiteraard moesten we een nieuwe indeling van de school maken.'

Voor de toekomst zijn er ook al plannen. Zo wil men kinderen hier naar school laten gaan om te onderzoeken welke vorm van onderwijs het beste bij het kind past. Hierbij wordt samen gewerkt met bijvoorbeeld gedragswetenschappers en logopedisten. Ook wordt er in het zuidoosten van de provincie ervaringen uitgewisseld met andere scholen.

_DSC5186.jpg

De twee schoolhoofden zijn het met elkaar eens dat de school op een gunstige locatie staat. 'We hebben stichting Compean dichtbij voor ondersteuning aan kinderen en jongeren.'

Wethouder van onderwijs dhr. B. Wierenga had de eer om de school te openen. Het was een prachtige middag, de zon straalde volop. Een aantal ouders zijn positief te spreken over de samenwerking tussen de scholen. 'Een positieve stap voor de leerlingen. Door de samenwerking kunnen de instellingen van elkaar leren om het onderwijs duidelijk en overzichtelijk te houden'.

Vóór de opening krijgt elke leerling een ballon. Deze mogen ze los laten op het moment dat daar toestemming voor wordt gegeven. De heer Wierenga vindt het positief dat er publiciteit wordt gegeven aan de opening: 'Er zijn veel fotografen aanwezig. Dat betekent dat dit een belangrijke gebeurtenis is!' Een aantal kinderen helpen mee om het lint door te knippen zodat de school geopend wordt. Na de opening is het tijd om de ballonnen de lucht in te laten. 'Ik tel tot drie. Dan mogen jullie de ballonnen los laten!' De ballonnen gaan alle kanten op en sommigen belanden in de bomen.

_DSC5232.jpg

Bij een feestelijke opening hoort een feestelijk programma. Iedereen krijgt een stempelkaart voor allerlei spelletjes. Je krijgt een stempel als je een spel hebt gedaan. In de school hangen plattegronden om te zien waar een activiteit te doen is. Ouders, opa's en oma's mogen mee. Er is zelfs een ballonnenkunstenaar aanwezig, Jos Tipker. Op deze dag voert hij vooral snelle goocheltrucjes uit.

Het was een drukke maar vooral gezellige middag waar iedereen die aanwezig was, met veel plezier op zal terug kijken.