Forse bijdrage provincie Groningen voor incidenten- en analysesysteem om veiligheid OV te verbeteren
OV - De provincie Groningen stelt 38.000 euro beschikbaar voor de verdere uitrol van het incidenten- en analysesysteem, waarin streekvervoerders en de politie samenwerken om sociale veiligheid in het openbaar vervoer te verbeteren. Het systeem, een initiatief van Arriva, koppelt politiegegevens met geweldsincidenten aan elkaar. Resultaat: daders kunnen snel worden gepakt of een reisverbod krijgen. Daarnaast geeft het systeem inzicht op welk tijdstip, op welk station of in welke trein of bus het meest geweld voorkomt, zodat gericht actie kan worden ondernomen door de politie.
In december 2014 is Arriva met de uitrol van het systeem gestart in de provincie Zuid-Holland en in Oost Nederland. In deze laatste regio wordt al actief samengewerkt met Syntus en Connexxion. Er zijn reeds verbluffende resultaten geboekt. In de provincie Zuid-Holland is het aantal zware geweldsincidenten in bus en trein dat is opgelost gestegen van 50 naar 80 procent. Cijfers die de provincie Groningen triggerde, waardoor het nu met een fors bedrag bijdraagt aan de verdere uitrol van het systeem. Gedeputeerde Mark Boumans: “Sociale veiligheid op perrons en treinen is belangrijk voor een goed openbaar vervoer in onze provincie. Onze regionale vervoerder Arriva combineert haar eigen gegevens met politiegegevens en slaagt er zo in heel gericht notoire overlastgevers op te sporen. Ik ben er groot voorstander van om deze aanpak ook in het Noorden in te voeren om zo de veiligheid in het openbaar vervoer te verbeteren. Daarom draag ik hier ook graag financieel aan bij.”
Liverpool-model
Het systeem is gebaseerd op het zogenaamde Liverpool-model, dat daar heeft geleid tot een daling van negentig procent in incidenten. In 2007 hadden ze daar bijvoorbeeld te maken met ongeveer honderdvijftig kapotte ramen per maand, op ongeveer duizend bussen. Ook voelden veel buschauffeurs zich ’s avonds niet veilig in de probleemwijken. Uiteindelijk kwam het bij de burgemeester terecht die zei: het is genoeg geweest. De vervoerders, de gemeente en de politie moeten gaan samenwerken. En dat blijkt de sleutel tot succes te zijn. Dit model is gekopieerd in Nederland en op sommige punten aangepast. De drie pijlers van het systeem in Nederland zijn een samenwerkingsmodel, een informatiesysteem en gerichte acties. Het samenwerkingsmodel voorziet in het wederzijds uitwisselen van informatie.
Samenwerking
Arriva heeft de samenwerking gezicht gegeven. Momenteel werken Arriva, Syntus en Connexxion, de politieregio’s Oost Nederland en Rotterdam en de provincies Fryslân, Gelderland, Groningen en Zuid- Holland met het systeem. In het systeem is een veelheid aan gegevens zichtbaar en er kunnen verschillende filters worden toegepast, zoals ernst en aanleiding van een gebeurtenis, jaar, vervoerder, gemeente en plaats. Incidentgegevens van de verschillende partijen en openbare gegevens, zoals postcodes en kaarten,worden gecombineerd. De gegevens kunnen op verschillende manieren zichtbaar worden gemaakt, bijvoorbeeld in staafdiagrammen of op de kaart van Nederland. In dat laatste geval kan de gebruiker bijvoorbeeld per locatie zien wat voor soort incidenten hebben plaatsgevonden of inzoomen op een specifieke plek en nog gedetailleerder kijken naar de gegevens. Er zitten geen persoonsgegevens in het systeem, alleen feiten van incidenten, agressie en geweld van OV en politie.