NOSTALGIE - Huize Bareveld was zaterdag het knooppunt tussen de vier gemeenten Veendam, Pekela, Aa en Hunze en Stadskanaal. Gezamenlijk hadden de gemeenten de Open Monumentendag georganiseerd. Het thema van dit jaar was ‘Op reis’. Van oudsher is Bareveld een verbindingspunt waar verschillende wegen, kanalen en vroeger de Groningsch-Drentsche Spoorwegmaatschappij Stadskanaal-Ter Apel-Rijksgrens (kortweg ook STAR genoemd) bij elkaar kwamen. Tijdens deze dag was met verschillende nostalgische vervoersmiddelen de monumenten en de verschillende activiteiten te bezoeken.
De stoomtrein van de STAR pendelde tussen Stadskanaal en Veendam heen en weer, met als opstaphalte ook Bareveld. Er was veel belangstelling voor, het perron heeft er vol gestaan met reizigers. Het schip Dieverdoatsie onderhield een snikkevaart naar het kerkje in Eexterveenschekanaal. Men kon met de snikke weer terug, maar ook een bus van het Nationaal Bus Museum reed een dienstregeling.
De snikkevaart bood een prachtig uitzicht over het Eexterveenschekanaal, en ook een heel andere view op het beschermde dorpsgezicht. Schipper Max de Jonge heeft dit seizoen al 43 tochten gevaren. Het traject naar de kerk over het Eexterveenschekanaal was ongeveer 8 kilometer. Met 6 kilometer per uur was men dan ook nog even onderweg. Het schutten in de sluis gaf oponthoud, maar ook bezienswaardigheid. Het was heel fascinerend te zien hoe snel het water in de sluis zakte, en tijdens de terugvaart weer steeg. De bediening van de bruggen door de brugwachters was zeer vlot en er kon steeds door worden gevaren. Tijdens de schoolvakanties is er elke woensdag een combinatiedienst van de stoomtrein en de snikke. De bus van het Nationaal Bus Museum was zaterdag als nieuw toegevoegd. Vanuit Bareveld voer de Familietrouw richting Stadskanaal.
Het culturele combinatie evenement was zeer divers en er deden heel veel deelnemers mee in de vier gemeentes. Het was ook voor het eerst dat men dit zo heeft georganiseerd (klik hier voor overzicht).
Op het terrein van Huize Bareveld stonden verschillende oldtimers opgesteld. Een mooie brandweerauto stond te glimmen in de zon. De verhuiswagen van Koning was te bewonderen, en mooie cabrio sportwagens.
Twee Lanz Buldog tractoren hadden er niet toevallig een plekje. Deze tractoren worden elk voor een met liefde voor detail gerestaureerde woonwagen gezet.
Martijn Krabbe uit Diever is speciaal op zoek geweest naar zo’n woonwagen. Hij kreeg een tip dat er op een volkstuintje in Amsterdam een stond. Het was van een Amsterdammer die in de weekenden voor de rust daar ging wonen. De woonwagen heeft 25 jaar op die plek gestaan en kon er ook niet zomaar worden weggehaald. Eerst moesten de bomen er omheen worden gekapt. Het weghalen met een vrachtwagen heeft een dag gekost. De ‘Tiels’ woonwagen was in de 50er jaren in Tiel gemaakt. Het verkeerde in zwaar verwaarloosde staat. Het dak, de vloer en de zijkanten waren verrot. In Uffelte heeft Martijn er 3.5 jaar aan gewerkt om het weer tiptop te krijgen. Het buitenste aluminium plaatwerk is origineel, en ook het mooie hardhouten snijwerk in het interieur. De houten schroten zijn nagemaakt en het onderstel is vernieuwd. De wagen heeft een lengte van 8,5 meter. Dat verschaft veel meer ruimte dan de opvolger van de woonwagen, de caravan.
Het antiek meubilair is op rommelmarkten en vrijmarkten bij elkaar verzameld. Van een oud dressoir is een keukenblok gemaakt. Net voor de bouwvak was ie klaar, vertelde Martijn. In Bareveld was het zijn tweede show met de wagen. Tijdens de bouwvak is er drie weken mee door Nederland, en een stukje door Duitsland, heen getrokken. Een Lanz Bulldog trekker uit 1940 staat er dan voor. Met 30 kilometer per uur is er genoeg tijd om alles onderweg goed te zien. En ook zelf krijgt hij er veel bekijks mee. In een optocht van drie woonwagens met drie tractoren trekt men achter elkaar aan.
Martijn zijn vader Klaas uit Uffelte stond tegenover hem met een woonwagen uit 1951, ook een Tiels. Oorspronkelijk hoorde de woonwagen in een circus thuis, en was ook op kermissen veel te zien. De Tiels van Martijn komt uit een circus, maar het is niet meer te achterhalen welk.
Klaas is voorzitter van de Stichting RINGO (Restauratie Instandhouding Nostalgisch Circus Oldtimers). Naar schatting zijn er in Nederland nog een kleine 200 wagens over. Er zijn 45 leden waarvan sommige meerdere wagens hebben. Klaas zelf heeft er drie. Een uit 1936 is een Bugenhoutse, een paardenwagen uit België. En een Helmondse wagen hoort in de stal. Ook Klaas kampeert samen met zijn vrouw Grietje ermee. En men gaat veel naar meetings met de wagens.
In de woonwagens is er plenty ruimte, maar vroeger had men die ook wel nodig. Er werd met 12 tot 14 kinderen in geslapen. De ouders en de kleine kinderen sliepen op een stapelbed in de slaapkamer, de oudere kinderen in de woonkamer. Zij lagen in bakken op jutezakken die met stro waren gevuld.
Bij brand konden vader en moeder de voordeur uit. In het keukengedeelte sliep het oudste kind bij de achterdeur, want die kon de kinderen in de woonkamer redden.
De wagen is in 1995 gerestaureerd. En ook Klaas heeft het meubilair er bijgezocht. In het interieur staan Culemborgse stoelen. Met het wapen van Culemborg, de meubelstad van Nederland. Ze komen ook uit een woonwagen en zijn speciaal op maat ervoor gemaakt. Klaas staat met een kleine en met een grote kop van jut op nostalgische kermissen met de woonwagen erbij. Klaas en Grietje zijn er vijf weken mee op vakantie geweest. Er is een trektocht mee gemaakt door Duitsland, Denemarken en door Normandië. Ook de Eifel en Luxemburg door met het aandoen van de meetings. Eigenlijk overal waar Klaas Krabbe gevraagd wordt.