Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemeente Veendam werkt succes van winkelcentrum Autorama tegen

Door op maandag, 20 januari, 2014 - 15:40

Tekst J. Bun Holding B.V.

AUTORAMA - In de afgelopen jaren heeft Bun samen met de ondernemers veel geld en tijd geïnvesteerd in het winkelcentrum Autorama. Dit heeft geresulteerd in veel nieuwe klanten en een eigentijds aantrekkelijk centrum. Winkelcentrum Autorama heeft zich inmiddels geprofileerd als een belangrijke ontmoetingsplek en boodschapppencentrum voor de inwoners van Veendam en omstreken. Om de komende jaren aantrekkelijk te blijven en te kunnen voortbestaan is het voor een centrum noodzakelijk om continu te vernieuwen en in te spelen op de wensen van de klanten.

De vergroting van de discountsupermarkt is daar een goed voorbeeld van. Autorama speelt door de toevoeging van een volwaardige discountsupermarkt in op de vraag van de vaste klanten. Bun is voorts in gesprek met partijen die zich zouden willen vestigen in de leeggekomen ruimte van Henk.nl in het winkelcentrum en die een aanvulling vormt op de functie van een boodschappencentrum.

Het Autorama centrum draagt het kernwinkelgebied van Veendam een warm hart toe. Temeer daar het winkelcentrum Autorama een boodschappencentrum is en het stadshart van Veendam zich profileert als volwaardig hoofdwinkelcentrum waarbij de nadruk ligt op beleving en shoppen. Ook de gemeente heeft deze visie, de heer Bert Bos heeft ditzelfde reeds aangegeven in zijn pleidooi in het Dagblad van het Noorden. Autorama zal dus voornamelijk worden bezocht voor de dagelijkse boodschappen en het hoofdwinkelcentrum om te winkelen. Hierdoor zijn zij geen directe concurrent van elkaar.

Helaas heeft de gemeente Veendam tot op heden de keuze gemaakt om het succes van Autorama als boodschappencentrum in het bestemmingsplan aan banden te leggen. In februari wil het college van B&W een besluit nemen om een nieuw bestemmingsplan vast te stellen waarin het aantal supermarkten in het Autorama wordt beperkt tot slechts één, er geen uitbreiding mag plaatsvinden en dat er geen ruimten meer op de verdieping in gebruik genomen mogen worden. Hiermee wordt de mogelijkheid voor het winkelcentrum Autorama om mee te bewegen met de veranderende markt ingeperkt. Niet alleen de ontwikkeling van het boodschappencentrum wordt hiermee tegen gewerkt, het gaat ook in tegen de wensen van de klanten van Autorama. De bezoekersaantallen zijn de afgelopen jaren gestegen tot ruim 25.000 klanten die wekelijks Autorama bezoeken.

Autorama is uitgegroeid tot ‘het' boodschappencentrum van Veendam en omstreken met vele succesvolle formules en actieve ondernemers die luisteren naar de klant. Dat moet de doorslag geven bij de toekomstige branchering van het Autorama. Het weg bestemmen van thans nog toegestane winkels is volstrekt onbegrijpelijk en nadelig voor de consument. Daarom doet Autorama een beroep op de raad om niet in te stemmen met de aanpassing van het ontwerp bestemmingsplan.