Overslaan en naar de inhoud gaan

Minder ongelukken met slachtoffers op N366

Door op woensdag, 4 december, 2013 - 09:18

N366 - Het aantal ongelukken met slachtoffers op de provinciale weg N366 tussen Veendam en de Duitse grens is sinds 2009 met ruim 70 procent gedaald. In 2009 ging het project ‘N366 Veilig' van start. Het doel van dit project is het verbeteren van de verkeersveiligheid op de N366. De doelstelling was om in 2015 het totale aantal ongelukken en het aantal slachtofferongevallen te hebben gehalveerd. In 2015 zouden er maximaal 10 ongelukken met slachtoffers mogen plaatsvinden. Dit doel is nu al behaald. In 2012 waren er 7 ongelukken met slachtoffers tegen 9 in 2009 en 16 in 2008.

De doelstelling is gebaseerd op een analyse van de ongevalscijfers voor de periode 2003-2007. In 2015 zouden dan maximaal 50 ongelukken op de N366 mogen plaatsvinden, waarvan maximaal 10 ongelukken met slachtoffers. De cijfers zijn alleen bekend voor ongelukken met slachtoffers. Precieze cijfers over ongelukken met alleen blikschade zijn niet bekend omdat de politie vanaf 2010 ongelukken op een andere manier ging afhandelen. Inmiddels is deze manier van afhandelen aangepast en worden ook ongevallen zonder slachtoffers weer geregistreerd.

Ongelijkvloerse kruisingen
Begin 2009 is het project N366 Veilig gestart. De gezamenlijke wegbeheerders (de provincie Groningen en de gemeenten Veendam, Pekela, Stadskanaal en Vlagtwedde), het Openbaar Ministerie en de politie hebben zich de afgelopen jaren ingezet om de N366 veiliger te maken. Dit gebeurt door de weg aan te pakken, door voorlichting te geven over veilig weggedrag en door controles van de politie. De weg wordt breder en de kruisingen worden ongelijkvloers gemaakt. Met name het ombouwen van gelijkvloerse kruispunten tot ongelijkvloerse kruispunten lijkt effectief voor het terugdringen van het aantal ongevallen. Op alle aansluitingen die tot nu toe opnieuw ingericht zijn is het aantal ongevallen teruggedrongen tot vrijwel nul. De N366-kruisingen waar de laatste jaren regelmatig ongevallen plaatsvonden, bij Pekela (N367), de Exloërstraat en Kruisstraat, hebben dit jaar een nieuwe inrichting gekregen. Hiervan verwacht de provincie ook dat het aantal ongevallen tot vrijwel nul zal worden teruggebracht.

Het volledig wegnemen van ongevallen op de wegvakken tussen de aansluitingen, is een stuk lastiger, omdat de ongevallen hier verspreid plaatsvinden. Wel is het aantal ongevallen met slachtoffers ook op wegvakken de laatste jaren afgenomen. Hier gaat het om wegvakken waarbij de wegbreedte is vergroot van 7.50 naar 8.60 meter en waar ribbelmarkering langs de kant is aangebracht.

Verdubbeling tussen Veendam en Pekela
Met name op het deel Veendam-Stadskanaal komen nog regelmatig ongevallen voor. Hier wordt de komende jaren aan gewerkt. Het deel Veendam-Pekela wordt verdubbeld en.van Pekela tot Stadskanaal wordt de weg verbreed naar 8.60 m, zoals ook op het deel Stadskanaal-Ter Apel is gebeurd.

Of de cijfers ook op langere termijn laag blijven moet aan het eind van het project blijken als de hele N366 is omgebouwd tot volwaardige autoweg. Door de effecten van de maatregelen tot nu toe lijkt de doelstelling van het project, het halveren van het aantal ongevallen en slachtofferongevallen in 2015, al gehaald. Ondanks dat de doelstelling nu al is gehaald hoopt de provincie uiteraard dat de daling van de slachtofferongevallen zich door zal zetten de komende jaren.

Meer over de N366 is te vinden op www.n366veilig.nl .