Goed onderwijs staat of valt met de man of vrouw voor de klas
DOCENTEN - Winkler Prins Veendam heeft met succes een driejarig schooleigen inductiearrangement voor beginnende en nieuwe docenten ontwikkeld en heeft hierin landelijk gezien een voortrekkersrol vervuld. De school ondersteunt beginnende docenten door het bieden van een goed functionerend begeleidingssysteem. De kern hiervan bestaat uit vier onderdelen: persoonlijke begeleiding door een coach; op vakkennis en vakdidactiek gerichte begeleiding door een vakcollega; lesobservaties, bespreking en beoordeling; betrokkenheid en inzet van de startende docent.
Certificaat van de Rijksuniversiteit Groningen
Onlangs ontving de Veendammer school van de Universiteit in Groningen hiervoor een Certificaat. Het is een Best Practice met aandacht voor leerzaam werk en daarbij passende werkdruk. Er is begeleiding op maat en er wordt met professionele ontwikkelingsplannen gewerkt met volop aandacht voor de schoolcultuur en het schoolbeleid.
Ervaringen
Sandra de Jong is een beginnende docent wiskunde. Zij is blij met de goede begeleiding op deze school: "Ik heb regelmatig contact met mijn coach en mijn vakcoach. De drempel om te overleggen is laag en de sfeer in de intervisiegroep is prettig, veilig en serieus waardoor het uitwisselen van ervaringen met andere collegae leerzaam en nuttig is. Door dit inductieprogramma wordt het gezag in de klas bevorderd wat ten goede komt aan de kwaliteit van het onderwijs binnen Winkler Prins".
Een van de docenten, die in het derde jaar van het begeleidingstraject zit, is Jeroen Fledderus, docent bouwtechniek. Hij kwam binnen als startende docent en heeft intussen een vaste aanstelling. Jeroen over zijn driejarige begeleiding op Winkler Prins: "Als net afgestudeerde docent is het een uitdaging om zelfstandig voor een groep leerlingen te staan en verantwoordelijk te zijn voor de lessen. Alle begin is moeilijk. Ik heb veel gehad aan het begeleidingsprogramma. Met name via de video interactie begeleiding (VIB) zie je hoe je jezelf presenteert en opstelt. De feedback van de coach heeft mij goede en praktische handvaten gegeven om beter te worden in mijn vak als bouwdocent.
Ook met collega's samen sparren over problemen en oplossingen heb ik als zeer zinvol ervaren.
Peter Pentinga, coach van Winkler Prins: "Het driejarig traject is erop gericht om startende docenten zo goed mogelijk voor te bereiden op het werken als docent en mentor. In het eerste jaar van de begeleiding volgen alle starters intervisiebijeenkomsten, worden lessen bezocht door de coach en zijn er feedbackgesprekken. Het tweede jaar geeft een verdere verdieping en komen onderwerpen als het mentorschap, het maken van handelingsplannen en het voeren van oudergesprekken aan bod.
Het laatste jaar van het arrangement kent een wat meer facultatief karakter waarbij de inmiddels meer ervaren docent zelf de inhoud van zijn begeleiding bepaalt.
Ook de leraren in opleiding (LIO's) die stage lopen kunnen bij Winkler Prins rekenen op een goede begeleiding. Tonie Pot, docent wiskunde en coƶrdinator mavo, is de schoolopleider voor jonge mensen die nog in opleiding zijn.