Overslaan en naar de inhoud gaan

Stations Winschoten, Hoogezand-Sappemeer en Zuidbroek krijgen facelift

Door op dinsdag, 11 december, 2012 - 20:59

STATION - Vier grote stations langs de spoorlijn Groningen - Bad Nieuweschans krijgen een facelift. Het gaat om de stations van Winschoten, Zuidbroek, Martenshoek en Hoogezand-Sappemeer. Dit zijn stations waar dagelijks meer dan 1000 reizigers in- en uitstappen.
Het stationsgebouw van Winschoten moet zijn functie als wachtruimte en verkooppunt terugkrijgen. Verder moet er een nieuw busstation komen. Het gebied rond het station wordt mogelijk een 30 kilometergebied. In Zuidbroek wordt gekeken hoe het Noord-Nederlands Trein- en Trammuseum beter verbonden kan worden met de rest van het stationsgebied.

De provincie heeft voor de stations integrale plannen opgesteld voor de komende vijf jaar samen met ProRail, NS Stations, Arriva en de gemeenten. De basis voor de plannen is het project Facelift Noordelijke Stations. Dit project bestaat uit het uitbreiden van het aantal fietsenstallingen, de uitbreiding en verbetering P+R-voorzieningen, het aanbrengen van dynamische en actuele reisinformatie, en het vervangen en verbeteren van bankjes en schuilruimtes op alle regionale stations in de provincie Groningen. Door de verbetering van de voorzieningen moeten meer mensen in de provincie gebruik gaan maken van de trein en de huidige reizigers de stations beter gaan waarderen. De facelift van de noordelijke stations wordt betaald uit het Regiospecifiek Pakket, de compensatiegelden voor het niet-doorgaan van de Zuiderzeelijn.

Winschoten
In Winschoten onderzoeken de NS en ProRail hoe het karakteristieke stationsgebouw beter ` benut kan worden. Inmiddels maakt al een ondernemer gebruik van het gebouw.

Een ander gedeelte van het gebouw kan weer in gebruik worden genomen als wachtruimte.
Ook komt er in de toekomst een nieuw busstation. Het gebouw dat er nu staat is sterk verouderd en moet worden gesloopt. Op dit moment worden plannen gemaakt voor een nieuw busstation.
Het gebied rondom het station krijgt mogelijk een nieuwe inrichting. Onderzocht wordt of de weg voor het station een 30 kilometerzone kan worden. De tunnel onder het spoor wordt ook nog verder opgeknapt. Het afgelopen jaar is er al geïnvesteerd in betere verlichting en het beter schoonhouden van de tunnel. Mogelijk komt er meer glas in de tunnel, waardoor er meer licht invalt. Het fietspad in de tunnel wordt minder steil gemaakt.

Zuidbroek
Op het station van Zuidbroek bestaan plannen om een verbinding aan te brengen tussen het vernieuwde Noord-Nederlands Trein- en Trammuseum (NNTTM) en de rest van het stationsgebied. Hierdoor komt het gebouw beter tot zijn recht en versterken het museum, het station, de bussen en het P+R-terrein elkaar. Ook het gebied met de bussen krijgt een verbeterde inrichting en de P+R-voorzieningen worden uitgebreid.

Hoogezand-Sappemeer
Op station Hoogezand-Sappemeer wordt het stationsgebouw mogelijk vervangen door een nieuwe wachtruimte. De bedrijfsruimte verdwijnt. Nu staat het gebouw nog leeg. Ook onderzoeken we de mogelijkheid om de achterkant van het garagebedrijf in te richten als schuilruimte. Mogelijk wordt het pand ook helemaal gesloopt. Door het pand te slopen komt er meer parkeerruimte voor fietsen en auto's.

Martenshoek
Op station Martenshoek wordt onder meer onderzocht hoe er een betere aansluiting van de bussen op de trein kan komen.

Overige aanpassingen
Naast deze specifieke aanpassingen zijn de afgelopen jaren op de vier stations al het aantal fietsenstallingen uitgebreid, meer P+R-plaatsen gerealiseerd en komen er nog nieuwe wachtruimtes en bankjes met meer beschutting en uitstraling. Daarnaast worden alle regionale stations op dit moment voorzien van dynamische reisinformatie. Dat zijn digitale borden, waarop actueel te zien is hoe lang het duurt voor de volgende trein komt en of er eventueel vertragingen zijn.