Overslaan en naar de inhoud gaan

Leegstaande winkelpanden in het centrum van Veendam worden aangepakt

Door op maandag, 12 november, 2012 - 22:00

CENTRUM - Deze week zijn de leegstaande winkelpanden in de Winkler Prins Passage en het Museumplein "aangekleed" ten behoeve van een fraaier straatbeeld. De leegstaande etalages zijn al langere tijd een doorn in het oog van winkeliers en winkelpubliek. Het straatbeeld wordt snel ontsierd door grote lege vlakken. In opdracht van de eigenaar van de WP Passage heeft Frontstore Shopvertising uit Veendam de opdracht gekregen deze panden "aan te kleden"

Frontstore heeft een concept ontwikkeld waarbij leegstaande panden bekleed worden met raam- en deurposters met afbeeldingen van levensgrote mensen, geplaatst in fleurige achtergrondkleuren. Hierdoor wordt een levendig straatbeeld gecreerd en zijn de grote lege vlakken aan het zicht onttrokken. Uniek aan dit concept is ook dat ondernemers de mogelijkheid krijgen om middels een pop overeenkomstig hun vakgebied aangevuld met een kleine reclame- uiting hun bedrijf te kunnen presenteren onder het winkelpubliek.

Een aantal ondernemers is al enthousiast over dit concept en heeft direct van de gelegenheid gebruik gemaakt om hun "reclame pop" op deze unieke wijze te laten plaatsen op de leegstaande etalageramen. De winkeliers in de passage zijn blij dat er eindelijk wat gebeurt met de leegstaande panden. De voordelen van shopvertising zijn oa. dat de leegstaande winkelpanden weer frisse nette etalages krijgen, wat een mooier straatbeeld oplevert. Een winkelstraat zonder al te veel lege etalages helpt ook de verpaupering tegen te gaan.

Op de vraag of ook de rest van de leegstaande winkelpanden in het centrum "aangekleed" gaat worden moet Jos Schomaker van Frontstore Shopvertising het antwoord schuldig blijven. " dit concept is in opdracht ontwikkeld voor de Winkler Prins Passage en het museumplein. Uiteraard kan dit concept doorgetrokken worden naar een aantal andere leegstaande panden in het centrum.

Niet alle leegstaande panden zullen zich voor het concept van raam- en deurposter lenen maar er zijn tal van mogelijkheden om ook deze panden te bekleden. De leegstaand is iets van deze tijd en zal niet zomaar overwaaien. Ook een gemeente die investeert in de toekomst van het centrum kan als "adverteerder" hier een rol spelen door bijvoorbeeld wat afbeeldingen van nieuwbouwprojecten voor het centrum middels bestickering op een leegstaand pand te presenteren aan het publiek.

De mogelijkheden om een leegstaand pand weer wat aantrekkelijker te maken en zodoende het straatbeeld weer aantrekkelijker te maken zijn legio, aldus Jos Schomaker van Frontstore Shopvertising.