Overslaan en naar de inhoud gaan

Het station in Veendam - deel 2

Door op zondag, 23 september, 2012 - 06:00

Rink Oosting is amateurhistoricus en verzamelt oude foto´s en verhalen die de geschiedenis van Veendam vertellen. Wekelijks op parkstadveendam een nieuw verhaal, zoveel mogelijk inhakend op de actualiteit, omlijst met foto's. Mocht u zelf in het bezit zijn van oude foto's, ansichtkaarten, dia's, oude nota's, verhalen enz. U kunt Rink Oosting bereiken op telefoonnummer 06-41586400 of per e-mail: rinkoosting@wanadoo.nl




In antwoord op alle aanvallen op de NOLS antwoord de directeur, de heer Breuning, dat het traject Stadskanaal- Zuidbroek en Zuidbroek- delfzijl onafhankelijk van elkaar worden aangelegd. Als voornaamste oorzaak van alle vertragingen bij de aanleg van de lijn Stadskanaal- Zuidbroek worden de vele onteigeningsprocedures die moeten worden gevolgd. Hierbij wordt opgemerkt dat er bij de partijen die de onteigening traineren ook diverse ondertekenaars zijn van de petitie waarin opgeroepen wordt voortgang te maken met de aanleg. In 1906 besluit de NOLS om eerst te beginnen met de lijn Zuidbroek- Delfzijl en later met de lijn Stadskanaal- Zuidbroek. Eerstgenoemde lijn werd dan ook zeven maanden eerder, 5 januari 1910, in gebruik genomen. In de maanden juni en juli 1906 worden bij de rechtbanken in Winschoten en Groningen gezamenlijk voor 91 onteigeningsprocedures uitspraken gedaan voor het baanvak van Stadskanaal naar Zuidbroek. Hierna kan ook met de aanleg van het laatste deel van de spoorlijn Zwolle- Delfzijl worden begonnen. In 1907 werd begonnen met de onderbouw van drie draaibruggen met bijbehorende wachterwoningen die zich in het traject bevinden. Eén van deze bruggen bevind zich aan de Molenstreek in Veendam. Deze brug kwam gereed in 1909 en behoort tegenwoordig tot het industrieel erfgoed. De tweede brug bevind zich bij Bareveld terwijl de derde brug gelegen was bij Duurkenakker. Laatstgenoemde brug is verdwenen.



Zoals genoemd werd de lijn Stadskanaal op 1 augustus 1910 geopend maar de lijn was geen lang leven beschoren. Op 15 mei 1939 werd de lijn gesloten ten gunste van de van de buslijnen van de GADO die ook een rechtstreekse lijn op Assen hadden geopend. De lijn werd tijdens de oorlogsjaren tijdelijk heropend maar op 17 mei 1953 was het definitief gedaan met het personenvervoer. De lijn Stadskanaal- Zuidbroek heeft het langer volgehouden dan de STAR. De lijn Stadskanaal- Ter Apel Rijksgrens werd pas op 2 mei 1924 geopend. De Duitsers trokken de lijn echter niet door zodat het gedeelte Ter Apel- Rijksgrens reeds op 15 mei 1926 werd gesloten. Ook de rest van de lijn Stadskanaal- Ter Apel was geen lang leven beschoren en op 15 mei 1935 was het alweer gebeurt en werd de lijn alleen nog voor goederenvervoer gebruikt.



Het is maar goed dat de Star in 1992 begon met gebruik van het resterende spoor tussen Veendam en Musselkanaal. Nadat het goederenvervoer op de lijn Veendam Stadskanaal definitief stop was gezet was er geen noodzaak meer om de rails en de bijbehorende overwegen te laten liggen. Als het spoor dan ook niet voor de museumspoorlijn was gebruikt had het niet meer bestaan. Nadat Jonker het oude emplacement verruilde voor het Rail Service Centrum en ook het station verliet was dit gebouw ook overbodig. Veendam kennende was het station gesloopt er zijn tenslotte al genoeg monumentale panden verdwenen. Maar gelukkig hebben we het allemaal nog. Het zou alleen de Star wel sieren om ook iets meer rondom het station van Veendam te organiseren, we betalen als gemeente tenslotte in de vorm van subsidies genoeg mee aan het in stand houden van de museumspoorlijn. Waar de Star in Stadskanaal investeert in het aantrekkelijker maken van het emplacement ligt het perron van Veendam er maar armzalig bij. Terwijl in Stadskanaal alle gebouwen replica's zijn is het station van Veendam nog steeds origineel.