Overslaan en naar de inhoud gaan

Spoorwegovergang Van Stolbergweg door STAR hersteld

Door op zondag, 1 juli, 2012 - 21:30

GEVOLGEN - De overweg aan de Van Stolbergweg is door vrijwilligers van de Museumspoorlijn STAR het afgelopen weekend weer hersteld. Een dag van hard werken is er mee gemoeid geweest, en de Rus kon zondag het oude station in Veendam weer aandoen.

De museumspoorlijn kampte al begin mei met de kapotte overweg en konden de treinen niet tot het STAR station in Veendam doorrijden. En moest noodgedwongen de dienstregeling tot aan de halteplaats in Wildervank (locatie voormalig station) worden aangepast. Wat door de uitbater van het stationsrestaurant in Veendam duidelijk merkbaar was.

Door het zware vrachtverkeer, en omdat ook het busverkeer over de overweg moet, waren de rails met maximaal twee centimeter naar elkaar toegedrukt. Het was niet langer verantwoord om met de stoomloc over de rails te rijden. Doordat het te nauw was konden de wielen omhoog klimmen. Waardoor er de kans bestond dat de eerste wielen van de locomotief naast de baan kwamen. Het spoor wordt over het gehele traject regelmatig gecontroleerd en worden de overwegen nagemeten.

De oude rails vervangen door nieuwe zou een kostenpost opleveren van al gauw 50.000 euro, wat een flinke strop zou betekenen. Het zou vooralsnog een te dure aangelegenheid worden. De rails werden met een dommekracht weer verder uit elkaar gebogen. Het werd een grote en zware klus genoemd. En het viel ook wat tegen waardoor het werk meer tijd in beslag ging nemen.

Zaterdag om 8.30 uur waren de werkzaamheden aangevangen. Om doorgang voor het verkeer mogelijk te houden werd eerst de helft van de overweg aangepakt. Het verkeer werd er langs geleid door een verkeersregelaar van de STAR.

Met een kraanmachine werden de tegen de rails liggende betonplaten eruit getild. Met speciaal gemaakte metalen strippen tussen de betonplaten en de rails moet de juiste afstand gewaarborgd blijven. Maar eigenlijk is hier nog geen absolute zekerheid over, deze optie wordt geprobeerd vanwege de kostenoverwegingen.

Op langere termijn wordt gekeken wanneer de rails vervangen kunnen worden.

Tegelijk met deze werkzaamheden waren andere medewerkers bezig met het maaien van het gras langs de spoorkanten. Dit gebeurd met cirkelmaaiers over twee keer 26 kilometer, waar twee dagen mee gemoeid is. Een klepelmaaier waarmee het maaien al rijdend vanaf het spoor gaat plaatsvinden staat  hiernaast  ook op de wensenlijst. Zodat het maaien kan worden teruggebracht naar een halve dag.

Voor meer foto's, zie ons fotoalbum