Overslaan en naar de inhoud gaan

Internationale week Winkler Prinsleerlingen verwelkomen de buitenlandse gasten

Door op woensdag, 25 april, 2012 - 22:33

VEENDAM - Van maandag 23 tot en met vrijdag 27 april zijn vijf buitenlandse scholen te gast bij Winkler Prins in Veendam. Het gaat om scholen uit Jaslo/Polen, uit Cervera en Palma/ Spanje en uit Gardone val Trompia en Gavirate/Italië. Jammer is, dat de vaste partner uit Riga/Letland door de economische crisis helaas moeten afhaken.

Maandag om 09.00 uur in het bijzijn van alle buitenlandse gasten uit Italië, Polen en Spanje en betrokken leerlingen en medewerkers van de school de opening van de internationale week verricht. De gasten werden warm welkom geheten door centraal directeur Ferdinand Vinke namens de school en door Ab Meijerman, burgemeester, namens de gemeente Veendam.

Ab Meijerman vertelde doormiddel van een powerpoint presentatie iets over de geschiedenis van Veendam, waarvan de oorsprong ligt in de turfwinning. Om de betekenis van de naam duidelijk te maken was in een onderschrift tijdens de presentatie ‘Peatdam' te lezen. Na de presentatie werden over en weer werden presentjes uitgedeeld.

Heel indrukwekkend was de minuut stilte die in acht werd genomen ter nagedachtenis aan Lotte Warries, die door een ongeluk om het leven is gekomen en kort daarvoor te gast was op een van de scholen in Spanje.

Gezamenlijk opdrachten
Sommige scholen komen voor de tweede en zelfs derde keer naar Veendam. In totaal gaat het om 87 buitenlandse leerlingen en begeleiders. Vanuit Winkler Prins zijn 85 leerlingen uit havo 4, vwo 4 en vwo 5 betrokken bij de internationale projecten. Eerder dit schooljaar brachten deze leerlingen zelf een bezoek aan genoemde scholen. Leerlingen en docenten overnachten bij medeleerlingen en collega docenten. Ze kijken dus letterlijk in de keuken van een andere cultuur. Ook in de keuken van de school tijdens het gezamenlijk koken. De voertaal is de hele week Engels.

In de kring
Na de toespraken gingen de groepen leerlingen elk apart in een klaslokaal voor gezamenlijke "moeilijke opdrachten". Dit waren nog niet de leeropdrachten, maar ludieke spellen.

De leerlingen hadden in een grote kring plaatsgenomen. Een van de spellen was getiteld "Doe dit/dat". Een leerling werd even de klas uitgestuurd. En werd in de klas iemand aangewezen om allerlei zithoudingen aan te nemen, een hand onder het hoofd, de benen over elkaar, het maken van gebaren. De rest van de kring volgde dit na, waarbij de leerling moest zien te ontdekken van wie de instructies kwamen. Telkens werd een andere leerling aangewezen om midden in de kring te gaan staan. In elk van de spellen was veroveren van een stoel het doel.

In een ander spel schoof de kring telkens een stoel op. Het was haast onmogelijk om tijdens het opschuiven op een lege stoel te gaan zitten. En belandde de leerling herhaaldelijk op de schoot van iemand anders. Zeer kortdurend overigens. Het riep veel hilariteit op en er wel veel gelachen. Een beproefd recept voor het creëren van een ongedwongen sfeer.

Programma
Naast een druk programma van allerlei activiteiten zoals sporten, excursies o.a. naar Amsterdam, Groningen, Pieterburen, Orvelte, Bourtange, stadswandelingen, gezamenlijk koken en eten heeft elke school een onderwerp waarmee de leerlingen samen met de WP-ers aan de slag gaan.

Onderwerpen die aan de orde komen zijn: ontwikkelen Emotionele IQ, sociale integratie, scheikunde, biologie & natuur en intensief omgaan met leerlingen uit een andere cultuur. Uiteraard volgen aansluitend eindpresentaties van alle groepen.


Voor meer foto's, zie ons fotoalbum