Imca Marina, wie kent haar niet? Zondag 22 september stond ze op het podium van vanBeresteyn voor een uniek theaterconcert. En wat was het een succes. De kaartverkoop kwam snel na het verschijnen van de nieuwe gids goed op gang vertelt Jos Kraan, directeur van vanBeresteyn. En afgelopen weken nam de kaartverkoop een enorme vlucht tot zondag de laatste kaarten werden verkocht. ‘We zijn vereerd en trots dat Imca een theaterconcert op maat voor ons heeft gemaakt, en uiteraard zijn we blij dat ze nog steeds zoveel fans heeft. Dit is een perfecte start van ons theaterseizoen. Imca hoort nu een beetje bij ons, want naast dat ze een geweldige show heeft neergezet, is het iemand die we graag te gast hebben in vanBeresteyn’.
De bekende nummers zoals Viva Espana en Vino (Waar blijft de wijn) van Imca Marina werden vol enthousiasme meegezongen door het publiek. De liedjes werden afgewisseld met cabareteske verhalen over haar jeugd in Groningen. Soms in het Gronings, soms niet want niet iedereen uit de zaal kwam uit Groningen. ‘Haar mannen’ Mark Pepping, Sergej in ’t Veen en Rick Lammers maakten het concert compleet met een mooi geluid en als afsluiter een medley met Imca. Een staande ovatie volgde.
Door Henk Drenth op zondag, 22 september, 2019 - 12:00
Het goede doel van de Moonlight Walk was dit jaar het ouderenproject ‘Muziek voor ouderen, uit en thuis’. Voor deze stichting heeft deze steeds populairder wordende wandeltocht maar liefst 11.500 euro opgebracht. Deelname aan de wandeling kost €10,00 euro, welk organisator Lionsclub Veendam in zijn geheel besteed aan goede doelen.
De 3e editie van de Moonlight Walk trok 1.300 deelnemers (inclusief 150 sponsoren). Het wandelevenement bij maanlicht heeft zelfs deelnemers uit België, Denemarken en Zwitzerland getrokken. Tijdens eerste editie in 2017 hebben 900 mensen meegelopen, in 2018 waren dat er 1.100 wandelaars.
Lionsclub Veendam heeft aantal deelnemers maximaal op 1.500 gesteld. Om iedereen in de gelegenheid te stellen om langs de 6.8 kilometer route goed zicht te krijgen op de 20 merendeels bijzondere attracties. Wat men kon daarbij verwachten werd vooraf niet bekend gemaakt. Dat moest nog even een verrassing blijven.
Een zeker niet alledaagse attractie was een grote zogenaamde steampunk-machine in de vorm van een rook uitspuwende ijzeren draak van Abacus Theater. Rokend en pruttelend trok deze langs het publiek, en sprak de berijder (of de machinist) van de draak de mensen toe in een geheimzinnige onverstaanbare taal.
Jan Wessels is de maker van de ‘steamroadster’. De ijzeren draak is gemaakt van duizenden ijzeren plaatjes. Zelf gesneden, gevormd en gelast. “Mijn ervaring is dat mensen er verschillende dingen in zien”, verteld Wessels. Degene die technisch zijn aangelegd ziet meteen de technische onderdelen en hoe het gemaakt is. De andere ziet er figuren in uit verhalen en uit films. Iedereen associeert het op een andere manier. Maar het gaat om de beleving. De kostuums zijn eveneens zelfgemaakt.”
De ijzeren draak maakt deel uit van een serie van vier in dezelfde stijl. Er wordt ook samen mee opgetreden in parades, straattheater en evenementen in de stad. Wessels doet dit al meer dan 25 jaar. Ook in België, Duitsland en Oostenrijk.
“De ideeën zijn niet het grootse probleem, ik heb ideeën te over. Het is meer dat je de tijd en de rust in je hoofd moet vinden. Het zijn mijn nachtmerries zeg ik wel eens, en ’s ochtend bij opstaan weet ik weer precies wat ik moet bouwen. Het zijn wel aardige nachtmerries.”
Door Henk Drenth op zaterdag, 21 september, 2019 - 18:12
Zaterdag heeft in een zonovergoten Veendam de 7e De Romein Streektoaldag plaatsgevonden. Grunneger artiesten hebben op diverse locaties in het centrum opgetreden, waaronder enkele lege winkelpanden. Doordat het ook steeds lastiger wordt om van leegstaande winkelpanden gebruik te kunnen maken, zoals oorspronkelijk de opzet was 7 jaar geleden, was ook dit seizoen weer uitgeweken naar andere locaties. Naast de beschikbare lege winkelpanden was daarom ook een podium in Café de Toeter en in de Bibliotheek in Cultuurcentrum vanBeresteyn.
Vanwege de herinrichting van de Promenade was het voormalige pand van Ernst Puik niet in gebruik, maar was er een zonnige alternatief op het Veenlustplein. Onder een muziektent waren Beecham, Twij Körten, Twij Langen en Bé Schmaal te beluisteren. In het lege winkelpand van voorheen ‘t Braaiwinkeltje hebben Roelof van der Velde, Erwin de Vries en Ballade luisteraars muzikaal verpoost. Tijdens het optreden van Erwin de Vries was het helemaal volle bak. Mensen stonden ook buiten voor de ingang en de ramen.
In de Kerkstraat 13 waren optredens van Laurens Schreuder & Alex Staal, Harry Niehof en van ‘tKnoal te bezoeken. In Café de Toeter traden Irene Wilkens & Sikkom Kult, Gert Sennema & Westkantstad en Roelof van der Velde op.
In de bibliotheek luisterde men niet alleen naar muziek van Krzysztof Groen en Hans van de Lijke. Ook voordrachten van de dichters Roelie Meijer en Edo Staal waren op deze locatie te beluisteren. In totaal stonden er 16 acts op het Streektoaldag ‘podium’.
Door Eindredactie op zaterdag, 21 september, 2019 - 06:00
Tekst Hans van Noort
Het is nog even wachten tot zaterdag 5 oktober, maar de voorbereidingen zijn in volle gang. Onder leiding van Margriet van der Laan studeren een 20-tal meiden van haar Oxygym dancestreet topteam op de muziek van hedendaagse componisten én klassiekers hun dansacts in. De muziek komt niet van een bekende band, neen, dit keer is gekozen voor het prachtige Walcker-orgel van de Grote Kerk in Wildervank. Dansen op orgelmuziek? “De uitdaging is groot en nieuw,” aldus Margriet, “maar we kunnen op elke muziek dansen.”
De meiden variëren in leeftijd van 11 tot 22 jaar, maar de meesten zijn rond de 17. De eerste reactie: “Kun je daar wel op dansen?” Velen hebben nog nooit een pijporgel van dichtbij gezien en/of zijn nog nimmer in een kerk geweest. Alleen dit is al uniek. En dan dansen op muziek van o.a. de grootste componist ooit, Johann Sebastian Bach, maakt dit spektakel wel heel bijzonder.
Bach wordt natuurlijk geassocieerd met kerkmuziek - cantates, oratoria en missen. Maar… op de muziek van Bach kun je ook prima dansen. Bach? Vragen we aan de meiden. Het antwoord luidt: nooit van gehoord. Apart is wel dat ze er wel op gaan dansen! Hoe gaat zo iets in z’n werk? Margriet: “Nadat de muziek is aangeleverd, ga ik aan de slag met de choreografie. Thuis luisteren en nog eens luisteren. Ritmes en tempo’s eruit halen, niet alle snelle nummers achter elkaar, danspassen erop loslaten en dan met de groep aan de gang. Omdat de meiden een topteam (Nederlands kampioen) zijn kunnen we betrekkelijk snel tot een danceshow komen. We gebruiken in onze shows allerlei attributen zoals poms (een soort glitterballen), wings (vleugels) kaarsen, doeken en zelfs …. we kunnen niet alles verklappen!” De meiden worden begeleid door professionele musici: Jochem Schuurman op het orgel en Gosling Veldema als percussionist (drums en pauken).
De jongste meiden (11 / 12 jaar) Michelle, Carice, Kaytie en Noa vinden het heel bijzonder en leuk om op deze muziek te dansen. Ze hebben allemaal al ervaring met wedstrijddansen, maar een grote uitvoering met veel publiek is best wel spannend. “Het is wel heel anders dan we gewend zijn, maar je kunt wel lekker swingen.” Het is niet alleen maar klassieke muziek op 5 oktober. Ook moderne stukken staan op het programma. Amber, traint al 13 jaar bij Margriet, heeft al enige ervaring met klassieke muziek. Zij doet al 6 jaar mee met de voorstellingen van de Operette Vereniging Veendam-Wildervank! In 2014 maakte ze deel uit van het team dat in de USA meegedaan heeft met het WK! “Het team gaat knallen.” En dat belooft wat. Floren doet al 7 jaar aan streetdance. “Op deze muziek hebben we nog nooit gedanst. Het wordt écht spannend. Nu oefenen we nog op muziek van een CD, maar in het echt zal het nog weer anders zijn. We hopen wel op een volle zaal, maar het belangrijkste is dat iedereen geniet.”
Hoe is het idee ontstaan? We vragen het aan Wim de Olde van de Monument- en Concertcommissie van de Grote Kerk in Wildervank.
Wim: “ Erfgoedpartners Groningen en de Stichting Groninger Orgelland, deze laatste bestaat dit jaar 50 jaar, kwamen met het verzoek om eens te kijken of het orgel nieuw elan ingeblazen kan worden. Het zou fijn zijn om het mooiste uit twee werelden te verenigen. Aan de ene kant het orgel en aan de andere kant iets vanuit de wereld. Ja, wat dan? We zijn gaan nadenken en toen kwam Oxygym met hun topdansteam o.l.v. Margriet van der Laan in gedachten. Die hebben we benaderd. Margriet was gelijk enthousiast. Maar… wij als commissie weten niets van dans en we vermoeden dat Margriet niets van orgels weet. We zijn tot elkaar gekomen. Dan moet de muziek nog uitgezocht worden. Dat was beslist niet eenvoudig. We hebben een mix gevonden van klassiek en modern. Natuurlijk wel wat bekendere werken én je moet er wel op kunnen dansen.
Op zoek naar verdere invulling: een organist en een percussionist. Ook niet zo eenvoudig. Gelukkig hebben we de jonge organist Jochem Schuurman gevonden. Hij is vaste organist in de Martinikerk te Franeker én orgeldocent. Hij zag het als een uitdaging. Gosling Veldema is de percussionist geworden. Ook hij is docent en aanvoerder bij het VKSO. Ze hebben nog nooit samen gespeeld, orgel en drums, maar het zijn beroeps dus dat komt wel goed. Naast de dans is er ook een lasershow met mist en licht. Het belooft een spetterende show te worden.” Erfgoedpartners en de SGO zorgen voor de posters, flyers en de PR, de rest is voor rekening van de Monument- en Concertcommissie.
De gehele zaterdag staat in het teken van het dansen.
’s Middags zijn er twee streetdance clinics voor kinderen van de basisschool o.l.v. Amber van Oxygym. Van 14.00 uur – 15.00 uur voor de groep van 5 tot 8 jaar;
Daarna tot 16.00 uur voor de groep van 9 – 12 jaar. Toegang is gratis. Het orgel zal ook daar een rol hebben en wordt dan bespeeld door Wim de Olde.
‘s Avonds begint het spektakel om 19.30 uur. Voor € 8,00 mag je naar binnen. Aan de kassa kun je betalen of je kunt de kaarten verkrijgen via www.orgelzomer.nl
De Monument- en Concertcommissie van de Grote Kerk te Wildervank nodigt u van harte uit.
Wees dus welkom en kom genieten van deze wereldpremière.