Nieuws

Oldtimer rally Veendam-Leer-Veendam met instinkertjes



Door Henk Drenth

VLV RALLY - Afgelopen zaterdag stond het Museumplein weer vol met blinkende auto's uit vroegere tijden. Het was een divers aanblik van heel verschillende typen auto's, van klassieke wagens tot de jongere oldtimers. Van sportwagens, zoals een Jaguar uit 1972, tot de ‘gewone' gebruikswagens zoals een Fiat 500 uit hetzelfde jaar. Een tweede Fiat 500 stamt uit het jaar 1967. In een rode DAF 33 uit het bouwjaar 1973 was het een familie-uitje, ook de twee kinderen waren mee achterin.  Er waren de luxueuzere grotere modellen met meer comfort zoals een Rolls Royce uit 1983, en de kleintjes waarmee het meer met een wat Spartaanse inslag rijden is tijdens de rally. Hoewel luxueus ook een tijdsbegrip is.

Met zoveel mooie ‘blikvangers' was er heel wat te bewonderen. Speciale aandacht had de T-Ford uit 1911 van de gebroeders Prins. De wagen is 100 jaar oud en daarmee de oudste auto van de rally. Het is een absoluut paradepaardje dat als eerste mocht starten.

De oldtimer is 3 jaar geleden speciaal in Amerika gekocht en nog maar net goed en wel rijklaar. Het is helemaal gereviseerd en alles is ook zelf gedaan. Op de vraag of het gemakkelijk te doen was, was er het nuchtere antwoord, "och ja, je moet bij het begin beginnen en dan zie je wel waar je strandt". Het begin was de wagen totaal uit elkaar halen. Nieuwe onderdelen kwamen ook uit Amerika over, alles is daar nog te koop. De top van de auto is 40 tot 50 kilometer per uur en de reistijd werd op ongeveer 4 uur geschat. De oldtimerrally was voor de gebroeders Prins de eerste keer dat er mee gereden werd.

De VLV rally kent heel trouwe deelnemers. Ook het echtpaar Prummel heeft ieder jaar al meegedaan, ze vinden het fantastisch. Vanaf 1997 wordt meegereden in het Engelse merk Singer en vanaf 2002 is het wederom een Singer, het model Le Mans van 30 jaar oud. Er wordt niet harder gereden dan 50 mijl, oftewel tachtig kilometer. Hoewel de wagen wel harder kan lijkt het hun beter om dat niet te doen omdat ze in een open auto zitten. De wagen wordt met liefde behandeld en onderhouden. In Engeland is goed aan onderdelen te komen. Het merk was als fietsenfabriek begonnen. Om een uur of half vijf dachten ze weer in Veendam te zijn.

Voor de start waren er 7 uitvallers, met een uitvaller die mogelijk nog rechtstreeks naar Leer was gegaan. Het deelnemerslijst stond op 110 rijders. Vanaf 12 uur waren de eerste equips in Leer aangekomen, waar twee uur konden worden vertoeft voor de lunch en samenzijn. In Veendam arriveerden de eerste wagens rond de klok van vieren. Tegen zessen werden de laatste deelnemers verwacht en de 100 jarige T-Ford was niet de hekkensluiter, maar de voorlaatste. Het is ook afhankelijk van de pauzes dat onderweg nog genomen wordt.

De organisatie is er al met al een heel jaar mee bezig geweest, het uitzetten van de route, het benaderen van de deelnemers, de horeca regelen etc. Jan Kloosterman van de organisatie vertelde dat er nog weken mee gemoeid zijn geweest om alles voor elkaar te krijgen.

In januari was men al begonnen met het uitzetten van routes en het bekijken van mooie plekjes. Elk jaar varieert de route. Dat moet ook, want anders is er de kans dat de vaste mensen niet meer terugkomen. In de route liggen een aantal grensovergangen. Het mag ook niet te lang zijn en er wordt vanuit gegaan dat de 81 kilometer in totaal een mooie lengte is. De afstand varieert ook elk jaar wel iets, maar het blijft wel binnen bepaalde tijden.

De organisatie zorgt er voor dat het veelal over stille weggetjes gaat. Er zaten onverharde paden tussen zoals een zandweg. Dit jaar was de heenweg door mooie bosgebieden en uitgestrekte heidevelden. Terug was het door het vlakke Groninger land, de deelnemers hebben zeer afwisselende landschappen gezien. Het ging door kleine dorpjes. Soms zitten er wat trucjes in, zoals achter boerderijen langs. Het zijn instinkertjes die men op de kaart moet doorzien. En dat gebeurd zeker niet altijd.

Er is niets met borden of pijlen aangegeven, de route is met pijltjes op de kaart af te lezen. Daarop moet goed worden gelet. Het kan een zijweggetje zijn, een driesprong of een rotonde. Ook als de deelnemers het goed doen weten ze nog niet altijd precies waar ze terecht komen. Zo kan het gebeuren dat er verwarring ontstaat omdat ze een erf oprijden. Dan kunnen ze inderdaad verkeerd zitten, maar soms moet er achter een boerderij langs. Ook kan een doodlopende weg verwarring geven, terwijl men daar juist wel goed zit. Een onverhard pad brengt de oplossing. Bij een zandpaadje kan gedacht worden dat daar helemaal niet ingereden mag worden. 

Maar tijdens de VLV rally kan dat wel het geval zijn en al deze zaken vergen een organisatie met het verkrijgen van de ontheffingen en de vergunningen. Dat de bewegwijzering op het platte land in Duitsland minder goed is komt de organisatie wel goed uit.

In Leer is er altijd heel veel publiek om de wagens te verwelkomen, er is veel belangstelling voor.

Er wordt gereden in drie klassen. Klasse A zijn de klassieke auto's vanaf bouwjaar 1930 t.e.m. 1949. In Klasse B rijden de wagen van 1950 t.e.m. 1965. Klasse C zijn de oldtimers van bouwjaar 1966 tot de maximale grens van 1980. Dat wordt ook gecheckt bij de RDW. Voor de eerste klasse zijn er drie prijzen beschikbaar. Voor de tweede klasse zijn het er vijf en voor de derde klasse eveneens vijf.

Het echtpaar Prummel met de Singer Le Mans van 1933 heeft in Klasse A de eerste prijs in de wacht gesleept. In Klasse B was het de equipe Prins-Schipper gelukt met de VW Kever uit 1976. Eerste prijswinnaar uit de Klasse C is het equipe Lezwijn-Platen met de Opel GT uit 1969. Dit team behaalde ook het hoogste erepodium in het totaalklassement.

De aankomsttijd van de gebroeders Prins met de T-Ford was tegen kwart voor vijf. In het tussenklassement van Leer stonden ze op de 16e plaats, dit werd een erg goede prestatie genoemd. Helaas was er in het middagtraject behoorlijk aan punten ingeboet.

De jongste auto die meereed is van 2002, die zou van een sponsor kunnen zijn. Zij mogen in nieuwere wagens meerijden om de sfeer van de VLV rally te proeven.

Klik hier voor een verslag en uitleg van de ‘ritmeester' op de site van de Noordelijk Oldtimer Promotie. En hier voor de uitslagen in het eindklassement.


Voor meer foto's, zie ons fotoalbum.