Tekst: Cobie Scherer. Foto's: Henk Gibcus.
Video: Henk Drenth
OV-KNOOPPUNT - Vrijdagmiddag 25 maart om half twee werd bij de Jonkerloods in Veendam het officiƫle startsein gegeven voor de werkzaamheden aan het OV-knooppunt in Veendam. Dit startsein werd gegeven door wethouder Henk Jan Schmaal van de gemeente Veendam, samen met Jan Dobben, directeur van aannemingsbedrijf Rottinghuis en de zevenjarige Brian, leerling van de Burg. Verkruisenschool in Muntendam.
In zijn toespraak vooraf benadrukte wethouder Schmaal dat de realisatie van de a.s. treinverbinding tussen Groningen en Veendam het resultaat is van gezamenlijke inspanning. Dat geldt natuurlijk ook voor de totstandkoming van het hele gebied rond het bestaande treinstation en de voormalige loods van Jonker, binnenkort het nieuwe busstation. In de zomer van 2007 vond een eerste ontmoeting plaats met Anne Hettinga van ProRail en Kees de Jonge van Arriva. Dat resulteerde nog in augustus van hetzelfde jaar tot een convenant, een samenwerkingsovereenkomst. Henk Bleker, destijds gedeputeerde van de provincie Groningen en Marc Jager, tegenwoordig in diezelfde functie, waren eveneens nauw betrokken bij de ontwikkeling van de plannen. Voor de uitvoering zijn o.a. aannemingsbedrijf Rottinghuis, AAS Architecten, Tricon bedrijven en ingenieursbureau Royal Haskoning verantwoordelijk.
De starthandeling bestond vanmiddag uit het laten zakken van een betonnen keerwand in een greppel. Vooral voor de zeven jaar jonge Brian was het een hele ervaring om, voorzien van een veiligheidshelm, in de graafmachine plaats te mogen nemen.
Na afloop had ParkstadVeendam nog even de gelegenheid om wat vragen te stellen aan wethouder Henk Jan Schmaal en aan Peter van Wingerden, projectmanager van het OV-knooppunt en omgeving. De vorderingen van de werkzaamheden aan de voormalige Jonkerloods verlopen volgens plan. Uiteraard zal hier nog het nodige moeten gebeuren worden voordat de loods is omgetoverd tot een volwaardig busstation. Die werkzaamheden zullen half september gereed zijn.
In het busstation wordt een lichtstraat gerealiseerd, mede i.v.m. de ventilatie. Tevens komt er een aparte wachtruimte en een servicepunt, waar ook frisdrank e.d. te koop zal zijn. Een openbaar toilet zal eveneens aanwezig zijn. De bussen komen aan de noordkant erin en verlaten het busstation aan de zuidkant aan de Molenstreek. Er komen vijf bussen in de grote ruimte te staan, en twee bussen voor de voormalige Jonkerloods, die dan het kortst op het treinstation komen te staan.
Oorspronkelijk lag het in de planning om de trein tot in de voormalige Jonkerloods te laten rijden, om er een treinstation van te maken. Maar omdat dit 3 miljoen euro extra zou gaan kosten is men van dit plan afgestapt, in deze tijden moet je dat ook niet doen, aldus wethouder Schmaal. Het was zaak om snel om te schakelen en op een middag was op het gemeentehuis het plan gewijzigd. De nieuwe opzet tot een busstation geeft ook voordelen, instap in de bus en trein zijn straks op dezelfde maaiveld hoogte. Dat betekend dat reizigers geen trappen op en af hoeven om over te stappen.
Tot het zover is, zal men gebruik kunnen maken van een tijdelijk busstation. Vanaf 1 mei a.s. gaat de trein tussen Veendam en Groningen rijden en vanaf diezelfde datum zullen de passagiers dus al een comfortabele en eenvoudige overstap kunnen maken vanuit de bus naar het treinperron. Er komen een fietsenstalling en een parkeerplaats. De laatste mag zich verheugen in de prachtige naam Park & Ride en zal ruimte bieden aan honderd auto's. Daarnaast zal er een Kiss & Ride komen, voor het snel halen en brengen van treinpassagiers.
Ook zal er in september tussen het treinstation en het busstation een werk van beeldhouwer Wim Steins geplaatst worden. Het beeld, L' Incontro (de ontmoeting) verbeeldt de emotie van naar elkaar uitkijkende mensen, wachtend op een ontmoeting.