Overslaan en naar de inhoud gaan

Eerste lichting leerlingen BreehornGilde gediplomeerd

Door op zaterdag, 28 juni, 2014 - 08:00

PLUSOPLEIDING - Landelijk is er op stageplekken in zorginstellingen een nieuw onderwijsconcept uitgerold waarbij het klaslokaal als het ware is meeverhuist. De leerlingen stappen zo het klaslokaal uit meteen de praktijksituatie in. Tijdens de stage lopen vaste vakinhoudelijke werkbegeleiders mee. En ter plekke zijn ook de docenten uit het 'klaslokaal' de stageplek ingelopen om hun leerlingen te begeleiden. Ook werkbegeleiders worden op hun beurt door de docenten begeleid.

Het nieuwe leerconcept is gebaseerd op het aloude 'leerling-gezel-meester-principe' van de middeleeuwse gilden. De werkbegeleiders zijn beroepsmensen van Meander en helpen de leerlingen op weg naar hun diploma.

Mevrouw Gerda Boersema, Strategisch Adviseur GildeLeren bij Calibris, heeft het leerconcept bedacht en daarmee in 2008 het fundament gelegd voor het GildeLeren. Zij is projectleider (geweest) van 7 Gildes in Groningen en in de kop van Drenthe.

In Veendam werken het Noorderpoortcollege en de Breehorn nauw samen in het GildeLeren traject in het kader van Calibris GildeLeren. De toepasselijke naam van het opleidingstraject is de BreehornGilde. Aan ParkstadVeendam is uitgelegd wat het precies inhoud.

Afgelopen woensdag sloten de eerste lichting leerlingen succesvol hun BreehornGilde af. Judith Broekman, Andrea Drenth, Janine Frijters, Chantal Post, Christine Schriemer, Alberdina Smit en Lisa Stek namen vol trots hun diploma in ontvangst. In het nieuwe schooljaar gaan ze met de vervolgopleiding Verzorgende van start.

In februari was het Noorderpoort college in samenwerking met Meander met de BreehornGilde gestart, samen met 12 leerlingen. En in september gaat de school met 24 leerlingen naar de Breehorn. Het concept is het heel veel in de praktijk werken zoals er in de zorg ook wordt gewerkt. Er wordt ook om half acht begonnen. De leerlingen krijgen les in de Breehorn terwijl de docenten er de hele week aanwezig zijn. De docenten ondersteunen de leerlingen en assisteren hun werkbegeleiders. Behalve met de leerlingen zelf wordt er ook veel met hun werkbegeleiders opgetrokken.

Het opdoen van heel veel praktijkervaring, met tegelijk les krijgen van zowel de docenten als van hun werkbegeleiders onder goede begeleiding, is de win-win-win situatie van het Gildeleren. De winst is ook dat er haast geen verzuim is geweest, de leerlingen waren altijd op tijd en ontwikkelden een heel goede beroepsvaardigheid. En dat is een heel andere dan op school. Daarom wordt het ook wel een Plusopleiding genoemd. De docenten van de Noorderpoort zijn heel erg blij met deze opleiding en met de samenwerking.

In de Breehorn wordt het leerlokaal het leerhome genoemd, wanneer de leerlingen daar uitgaan zien ze meteen al de ouderen waarvoor ze werken. Op een school in een lokaal is het heel anders. En het volgende uur ga je naar een ander lokaal en ervaar je dat niet zo. Hier ga je ineens van de lessituatie naar de werksituatie. Tijdens het gildeleren is er niet altijd het schoolgevoel. De leerlingen zijn veel meer gemotiveerd om hard hun best te doen. En dat hebben ze ook gedaan. Ze hebben elkaar er ook doorgetrokken. En daarbij voelden ze zich ook een echte werknemer van Meander. Dat is een extraatje.

De ouderen zijn heel blij met hen, want er kunnen nu dingen die anders niet konden. Er zijn minder handen bij het bed en deze leerlingen deden heel veel extra's voor deze ouderen. Natuurlijk moeten zij ook de beroepsprestaties doen die in hun vakkenpakket zit, maar daarnaast kunnen ze heel leuke dingen doen en van betekenis zijn. De docenten zijn heel trots dat hun leerlingen dit kunnen doen. Ze zijn een welkome aanvulling op de dienstverlening. En ze ondernemen graag activiteiten met de bewoners, en bij mooi weer wordt er een wandeling gemaakt. Bewoners gaven aan dat de studenten reuring en sfeer op de afdeling geven.

Met de ouderen is een band opgebouwd en zij zullen de leerlingen gaan missen. Maar de docenten zullen de leerlingen ook wel gaan missen. "Als je daar docent bent ben je een heel andere docent dan op school. Je bent daar de hele week, en de leerlingen kunnen met al hun vragen naar jou toe. En tegelijkertijd is er ook een band opgebouwd met de werkbegeleiders".

Op 12 leerlingen zijn er 6 werkbegeleiders geweest, wat er in september bij de nieuwe start wel meer zullen worden.

De leerlingen waren heel blij met het behalen van hun diploma. Op school wordt al gevraagd, mag ik ook naar het Gilde? Ze weten ook dat het een Plusopleiding is, en er veel meer kans is op werk. "Je komt meer in the picture en je leert veel meer". Landelijk tonen de cijfers aan dat 90% van de afgestudeerden doorstromen naar een vervolgopleiding.


Voor meer foto's, zie fotoalbum