Overslaan en naar de inhoud gaan

Jachthaven Schipperskwartier gemeden stichting stuurt alarmerende brief

Door op dinsdag, 16 juli, 2013 - 14:10

BRANDBRIEF - Naar berichten worden er schippers door brugwachters niet naar de jachthaven in Wildervank verwezen. Maar krijgen ze in de sluis bij Leenbakker twee opties voorgelegd, de jachthaven aan de Molenstreek ofwel de jachthaven bij Bareveld, aldus een woordvoerder.

Uit gesprekken met passanten van zowel die in de Molenstreek lagen afgemeerd alswel van passanten, (die tegen de aanwijzingen van de brugwachters) in de jachthaven in Wildervank, is dit begrepen.

Vorige week dinsdag werden er boten doorgestuurd naar Kielwindeweer, omdat er in het traject naar de Molenstreek een brug uit heeft gelegen. Maar deze betreffende brug was pas voorbij de jachthaven. Voor deze boten was er voldoende plek geweest.

In veertien dagen tijd hebben er 7 jachten afgemeerd gelegen, terwijl het er tussen de 20 en de 30 hadden kunnen zijn. Er zijn ook plezierschippers die de aanwijzingen negeren en op eigen gelegenheid in de jachthaven afmeren. Dat zijn vaste klanten die er bekend zijn, meestal  Duitsers, die een rustige plek verkiezen. Het laten doorvaren is dit jaar voor het eerst door de stichting, die de jachthaven beheert, geconstateerd.

In Jachthaven Schipperskwartier zijn ligplaatsen voor ligplaatshouders aanwezig, en voor passanten die aan Veendam een bezoek brengen of op doorvaart zijn. De invaart ligt nabij de Supercoop tussen de gele brug en de Wijnbrug.

Er zijn, zoals eerder gemeld, ook schippers geweest die meteen na het binnenvaren rechtsomkeert hadden gemaakt, de vervallen staat en de oude roestige schuit was niet erg uitnodigend. Terwijl het een rustige plek is waar geen verkeer langskomt. En waar goede sanitaire voorzieningen met toiletten en douchegelegenheid aanwezig is.

De vrijwilligers van de stichting kunnen het kleine onderhoud wel aan, zoals het onkruid wieden, het grasveld maaien en van het gebouwtje. Maar zonder voldoende passanten zijn er ook onvoldoende inkomsten voor het groter onderhoud. Het groot, nu achterstallig, onderhoud is overigens voor de gemeente.

Wat het verval betreft speelt dit naar verluid de laatste twee jaar, en is het ook hard gegaan. Tijdens de vorstperiodes zijn de Azobé palen behoorlijk omhoog getrokken en scheef komen te staan. Deze zitten nu zo'n anderhalf meter diep en kunnen tot onveilige situaties leiden.

Er liggen ook korte steigers, wanneer deze verlengd waren geweest naar de losstaande palen zou dit probleem zich niet hebben kunnen voordoen. Bij de palen aan de lange steigers speelt dit probleem ook niet.

Onder de vrijwilligers zijn er ook vaste liggers in de jachthaven, die hun best doen de jachthaven netjes te houden. Uiteraard is dat ook in hun eigen belang. Er zijn 6 plezierschippers die er hun vaste ligplaats hebben. Ook een aantal aanwonenden dragen hun steentje bij om de jachthaven in een goede staat te houden.

Er is een brandbrief naar de fractie van het CDA gestuurd waarin deze punten, het achterstallig groot onderhoud en het voorbij laten varen, worden aangekaart.

Bij monde van een woordvoerster van de gemeente valt het mijden van de jachthaven in Wildervank, onveiligheid in ogenschouw nemende, niet onder het beleid. De zienswijze van het CDA is met duidelijke bewoordingen omschreven. "De tranen schieten je in de ogen als je bij de haven staat", zegt André Hamminga, fractievoorzitter van het CDA.

Wethouder Bert Wierenga van de VVD deelt de zorgen van het CDA, maar vindt dat de stichting zelf de palen recht moet zetten. De wethouder vindt dit onder klein onderhoud vallen.

Over het aanscherpen van de regelgeving om de verpauperde verroeste schuit eerder weg te kunnen laten halen, of de eigenaar aan te sporen zijn vaartuig op te knappen, voelt Wierenga niets. Zolang de veiligheid niet in het geding is moet de overheid zich niet bemoeien met wat mooi of lelijk is, aldus Wierenga.

Dit is ongeacht de omstandigheid of een eigenaar er nog toe in staat is. De wethouder stelt ook dat het er veilig is, anderzijds spoort hij de stichting aan zo snel mogelijk de palen recht te zetten om ongelukken te voorkomen. De stichting zal de kosten voor het rechttrekken, en het dieper inslaan, van de losse aanlegpalen zelf moeten bekostigen. Het opknappen van de walbeschoeiing gaat de gemeente voor haar rekening nemen. In het naseizoen worden deze werkzaamheden uitgevoerd.