Overslaan en naar de inhoud gaan

College Veendam doet dringend beroep op 2e Kamerleden

Door op woensdag, 19 juni, 2013 - 19:15

Geen draagvlak voor Windpark N33.
Kamercommissie bespreekt donderdag windpark N33 met kabinet.

WINDPARK - Het Windpark N33 staat vanaf deze week ook op het netvlies van de vaste Kamercommissie van Infrastructuur & Milieu. Het college van Veendam heeft afgelopen week nog een dringend beroep gedaan op de leden van de vaste Kamercommissie om aanstaande donderdag minister Schulz van Haegen te overtuigen dat het windpark N33 geschrapt moet worden uit haar voorgestelde Structuurvisie Wind op Land (WOL). Dit heeft het college met een persoonlijke brief aan de diverse kamerleden gedaan.

Het college van Veendam vindt dat het kabinet verplicht is aan te tonen dat er draagvlak in de regio is voor het geplande windpark. Voldoende draagvlak is volgens de ministers van I&M en EZ essentieel voor het kunnen ontwikkelen van windparken. Anders dan op andere locaties is er in deze regio geheel niet gewerkt aan draagvlak bij de burgers . "Van een moderne overheid mag je verwachten dat die het gesprek met bewoners durft aan te gaan en plannen durft te wijzigen waar dat nodig is", aldus wethouder Schmaal van de gemeente Veendam. "De provincie Groningen heeft in het afgelopen decennium geen inspanningen geleverd om draagvlak te creëren in de regio. En daarmee is sowieso niet aan van de vereiste criteria voldaan. Op grond daarvan kun je een windparkprocedure stopzetten. Dat draagvlak is er nu in ieder geval niet." Het zal wethouder Schmaal niet verbazen dat het onderwerp draagvlak donderdag in de Tweede Kamer een heikel punt wordt.


brief aan de leden van de vaste kamercommissie I&M

Veendam, 12 juni 2013

Betreft AO Wind op Land 20/6: keuze voor logisch alternatief voor windmolenpark Veendam


Geachte heer/mevrouw
Op 20 juni a.s. spreekt u met de minister van I&M over de Structuurvisie Wind op Land. Namens het college van B&W, de gemeenteraad en de burgers van de gemeente Veendam verzoeken wij u het volgende aan de orde te stellen tijdens dit Algemeen Overleg.

Veendam kiest voor windenergie
Het belang van windenergie voor de verduurzaming van onze energievoorziening wordt door ons onderschreven. Het is om die reden dat wij de beleidsdoelstellingen uit de Structuurvisie omarmen en mee willen werken aan de ontwikkeling van een windmolenpark in Veendam. Echter, de in de Structuurvisie voorgestelde locatie, genaamd windpark N33, is in strijd met het ruimtelijk toetsingskader zoals in dezelfde visie wordt beschreven.

I&M houdt zich niet aan haar eigen toetsingskader
De beleidsinconsistentie -- tussen enerzijds het toetsingskader uit de Structuurvisie en anderzijds de keuze voor windpark N33 - blijkt uit het volgende:

  1. Het windpark N33 wordt niet gekoppeld aan een grootschalig haven- of industriegebied. In plaats daarvan wordt het direct aan het op één na meest dichtbevolkte stuk in de provincie Groningen geplaatst. Met als gevolg dat de plaatsing van het park voor 40.000 inwoners geluidsoverlast, slagschaduw, veiligheidsrisico's en horizonvervuiling met zich mee brengt.
  2. Het windmolenpark wordt zo dicht bij de bebouwde kom geplaatst dat bij de bebouwing geen herkenbare (lijn)opstelling kan worden gerealiseerd. Het bouwgebied is zeer krap bemeten. Er zullen dubbele of driedubbele rijen met molens moeten worden geplaatst. De beleving van de (deel)parken kan als chaotisch worden getypeerd.
  3. Onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen, het UMCG en universiteit van Göteborg in 2007 en 2008, toont aan dat 35% van de aanwonenden bij het windpark het geluid van de molens als storend ervaart. Een significant deel van hen loopt tevens het risico op slaapverstoring door deze geluidsoverlast. Kortom: de huidige plannen hebben weinig draagvlak onder de bevolking. En ook dat is een toetsingscriterium uit de structuurvisie. Daarbij is het opmerkelijk dat de gemeente Veendam nauwelijks is gehoord door de provincie Groningen in de aanloop naar de afspraken tussen het Rijk en het IPO die hebben geleid tot de structuurvisie.

Kies daarom voor een alternatieve locatie in Veendam
De keuze voor windpark N33 is dus niet logisch noch wenselijk. Dat vraagt om een alternatief voor Veendam. Reeds in 2009 heeft de gemeente hiertoe vijf alternatieven voorgedragen. Deze alternatieven stroken stuk voor stuk met de energiedoelstellingen van het Rijk, en leveren zelfs meer capaciteit. Tegelijkertijd sluiten ze naadloos aan op de toetsingscriteria uit de Structuurvisie. En deze alternatieven kunnen op draagvlak rekenen.
Echter, deze alternatieven zijn nimmer onderzocht.

Oproep aan de minister van I&M tijdens het AO op 20 juni
Het Algemeen Overleg op 20 juni biedt een uitgelezen kans om de minister te verzoeken alsnog de alternatieve locaties serieus en voortvarend te onderzoeken. Vragen die wij hierbij van onze kant hebben, zijn:

  1. Is de minister bereid de criteria voor de locatiekeuze van windparken consequent toe te passen, ook voor toetsing van locatie N33?
  2. Kan de minister toelichten waarom het windpark N33 zo nadrukkelijk wordt gebundeld met een relatief bescheiden bedrijvenpark en waarom dit park eveneens zo nadrukkelijk wordt gebundeld (of zelfs wordt verstrengeld) met het dichtstbevolkte verstedelijkte lint (na de stad Groningen) in de provincie Groningen?
  3. Kan de minister toelichten op welke wijze de belangen van burgers in de agglomeratie Veendam in relatie tot het windpark zijn afgewogen?
  4. Kan de minister aangeven hoe een zeer kritische Plan MER beoordeling over het windpark N33 desondanks heeft geleid tot het voorstel om het windpark op deze manier in de structuurvisie op te nemen?
  5. Is de minister op korte termijn bereid om samen met de gemeente Veendam en de provincie Groningen alternatieve locaties te onderzoeken?

Tot slot
Namens het college van B&W, de gemeenteraad en de burgers van Veendam stellen wij het zeer op prijs wanneer u wilt overwegen de juiste locatie van een windmolenpark in Veendam aan de orde te stellen tijdens het AO.