Overslaan en naar de inhoud gaan

Uitgebaggerd zeezand onder verdubbeld nieuw weggedeelte N33?

Door op vrijdag, 22 februari, 2013 - 16:19

ZEEZAND - Naar verluidt zou er onder het nieuw verdubbeld wegvak van de N33 uitgebaggerd zeezand komen te liggen. Het zou dan om zeezand gaan uit de vaargeul van de Eems en de Dollard waaruit het zout in de sloten terecht zou kunnen komen.

Zeezand moet continu nat gehouden worden om er tijdens het werk over te kunnen rijden, waardoor het zout (indien aanwezig) uitloogt en zo in de sloten terechtkomt. (Dit staat los van de daarbij ook eerder geuitte zorgen over mogelijke verontreiniging van het uitgebaggerde zeezand).

Vanaf Gieten tot aan Zuidbroek loopt het tracé grotendeels langs landbouwgebied.

In een bezorgde reactie aan de gemeente is een oproep gedaan om dit middels het nemen van monsters te controleren. Maar over hoe de feiten precies liggen is het toch niet echt helder. Gaat de soep zo zout opgediend worden? 

In ieder geval is naar de fractieleden over dit mogelijke voornemen, waarbij beide projecten onder dezelfde projectleider liggen, bezorgd gereageerd.

Tijdens de informatieavond op 7 februari over de verdubbeling van de N33 tussen Assen en Zuidbroek in Huize Bareveld werd er eerder een vraag over gesteld. De woordvoerder kon hier geen bevestigend antwoord op geven. "Als er maar geen kokkels meekomen", werd gezegd. Gelach klonk op uit de zaal. Volgens de spreker gaat er geen zeezand gebruikt worden.

Maar na afloop van het informatiegedeelte van de avond, waarbij ook bestuurders uit de betrokken gemeentes, bleef het gerucht toch voortklinken. Men maakte zich zorgen over de mogelijk nadelige gevolgen voor de agrariërs. 

Door onze redactie werd er vervolgens navraag gedaan. De hoofdaannemer gaf te kennen hier niet bekend mee te zijn. En dat het misschien ook wel niet mag. Iemand naast hem viel in met dat het uitgezocht zou moeten worden.

Mogelijk kan de bezorgdheid ook ingegeven zijn door het feit dat op Schiphol door een ander uitvoerend bedrijf al eerder van zeezand gebruik is gemaakt. Alle omliggende sloten waren vergeven door het zoutgehalte. Een rechtszaak was het gevolg en het (andere) bedrijf werd veroordeeld voor de opgelopen schade van 800.000 gulden.

Maar waar is het belang om hier op af te willen stevenen. En meten is weten!

Tijdens telefonische navraag aan de persoon die het project N33 onder zich heeft werd er verteld dat het zout vooraf uit het zand gefilterd wordt. En dat dit ook de normale procedure is. Ook is het betrekken van zand uit de vaargeul nog niet geregeld.

Als er een ding is waaruit hier te leren is, is het belang van goede communicatie om onduidelijkheden die er zijn weg te nemen.