Overslaan en naar de inhoud gaan

Oldtimerrally Veendam-Leer-Veendamvan binnenuit bekeken

Door op maandag, 28 mei, 2012 - 17:45

KATTERUG - Zoals ook op deze site gemeld, werd afgelopen zaterdag de oldtimerrally Veendam-Leer-Veendam gereden. De negende editie was van start gegaan met 99 deelnemers in zeer diverse oldtimers, onderverdeeld in drie klassen. Klasse A is met het bouwjaar t/m 1949, klasse B van 1950 t/m 1965 en klasse C met bouwjaar 1966 t/m 1979.

Tussen de oudste automobiel uit 1911 en vier verschillende merken uit 1979 (Porche 924, Alfasud, Opel Manta, Datsun 280 ZX) zit 68 jaar van voortschrijdende techniek. De oudste is een T-Ford, dit paradepaardje is met recht een klassieker.

En verder de zeer uiteenlopende modellen van wat daar tussen ligt, waarvan de jaren 60 en 70 het meest vertegenwoordigt was. In de deelnemerslijst was ook een snelle Porche Boxter uit 2006 te vinden. Een newbee nog eigenlijk. Deze auto kan van een sponsor zijn die buiten mededinging mee mag rijden voor het proeven van de sfeer van de VLV rally.

De T-Fort uit 1911 van H. Prins en W. Postma mocht om negen uur als eerste starten. Zij zouden uiteindelijk als 85ste door de finish gaan. Klik hier voor het totaalklassement.

Henk Panman (82) en kleinzoon Peter Wortelboer waren met hun A-Ford uit 1930 nieuw in het deelnemersveld. Met startnummer 7 behaalden ze de derde prijs. Een opmerkelijke prestatie, want het was voor het eerst dat zij aan een rally deelnamen.

In Winschoten was er een tussenstop waar er een feestelijk onthaal was voor de rallyrijders. De route werd vervolgt door de meer open cultuurlandschappen van Groningen en de kleinschalige akkergebieden in Ostfriesland. Het leidde door mooie bosgebieden en uitgestrekte heidevelden. En door kleine dorpjes heen. De route varieert ook iedere jaar.

Vanaf 12 uur was in Leer de aankomst en werd de middagpauze gehouden. En na de middagpauze mocht ondergetekende mee in de Volvo 544 van Harry en Margreet Polling uit Donderen. Hun model Volvo heeft als bijnaam ‘Katterug' gekregen vanwege de bol aflopende achterkant. Door liefhebbers van dit Volvo model is de Kattenrugclub opgericht. Hun motto is, ‘oude liefde roest niet'. Een devies waar de vereniging zich zo goed mogelijk aan houd. De Volvo is door Harry in 1996 gerestaureerd. Het is totaal uit elkaar geweest, gestraald en weer gespoten in de originele kleur. Het kenteken van de wagen is origineel.

Tegen 13.35 uur was het vertrektijd voor Harry en Margreet. Om de 20 seconden vertrok een equipe. De 2e klassementsproef werd bij Papenburg gehouden. De eerste 25 meters na de start diende in 7.33 seconden te worden afgelegd. Bij het optrekken onderweg klonk vanonder de kap een zwaar en krachtig geluid.

Het traject terug naar Veendam leidde door ‘die schönste strecken in Ostfriesland'. Met plaatsjes als Dorenborg, Coldemüntje, Mitlingmark, Wollingboerkemarke en Völlen.

Op de regelmatigheidstrajecten lag de gemiddelde snelheid op 36 kilometer per uur. Waar onderweg ook op gecontroleerd werd. De 1e ‘regularity' was over 3 km lengte en moest in 300 seconden gereden worden. De 2e had een lengte van 4 km en moest in 480 seconden worden afgelegd. Aan boord was een losse afstandenteller ingebouwd.

Het 3e regelmatigheidstraject was heel geniepig en maar door één equipe foutloos afgelegd. De te rijden afstand was 4 km en moest gereden worden in 480 seconden. De eindcontrole's waren goed gecamoufleerd, ze werden door niemand opgemerkt. Buiten deze regelmatigheidstrajecten mocht weer in eigen tempo worden gereden.

Het traject werd gereden aan de hand van schematisch getekende situaties, via zogenaamde bol-pijl schema's werden de opdrachten uitgevoerd (zie hier). Met borden of pijlen is niets aangegeven, op een A4 moesten deze schematische voorstellingen met de kaart worden gecombineerd. Daarop was het navigeren en was het ter plekke goed opletten. Bij elke aanwijzing is de tot dan afgelegde afstand in kilometers en in mijlen aangeven. Het verschil met de teller was opgelopen tot 800 meter.

Bij een rotonde werd door drie deelnemers verkeerd gereden. Margreet was de navigator en ze gaf meteen de goeie route door. De stempelpost werd niet gemist.

Velen hadden stempelpost 6 en 8 gemist, maar het was ook de bedoeling van de organisatie om verwarring te zaaien. Zo was er ook verwarring of een rondje om een kerk links- of rechtsom moest. Achteraf bleek dit niet uit te maken, men kwam toch wel bij de juiste afslag uit. Het was ook zaak om niet blindelings achter een voorligger aan te gaan. Een voorligger reed vermoedelijk fout, en dat bleek later ook zo te zijn.

Op een parallel lopend weggetje geraken was ook niet goed, maar daar was iets verderop de juiste te bereiken en had het geen consequenties.

Ook als de deelnemers het goed doen weten ze nog niet altijd precies waar ze terecht komen. Soms zitten er wat trucjes in, zoals achter een boerderij langs, of over een stuk onverharde weg waardoor er twijfel wordt gezaaid. Op een andere plek kregen de deelnemers nog onverwachte hulp van een boer die hun de juiste richting wees. Daar werd dankbaar gebruik van gemaakt. De organisatie was het bekend, ze hadden hun oren en ogen overal.

Over het algemeen zat Margreet goed, maar op een gegeven moment werd het duidelijk dat er een afslag gemist moest zijn. Alteveer werd vanaf de verkeerde kant ingereden. Aan de andere kant ligt een bruggetje en vlak over het bruggetje had het rechtsaf moeten gaan. Het ging dus linksaf vóór het bruggetje en er werd gehoopt geen controle te hebben gemist.

Naar Leer waren er 91 opdrachten te doen, terug naar Veendam 66 opdrachten. Daarbij waren er ook kaartleestrajecten.

Tegen 16.50 uur werd in Veendam door de magische poort met de finish gereden naar het Museumplein. Vanaf Leer een totale tijd klokkend van zo'n 3 uur en 15 minuten op plaats 41. Voor de finish was 16.30 uur tot 18.00 uur ingeruimd.

Een zeer opvallende verschijning was het amfibievoertuig van equipe De Vries/De Vries. Met deze Amficar wordt ook regelmatig een tochtje op het water gemaakt. De bemanning arriveerde 8 minuten na sluiting op het Museumplein. Het kan de Eems oversteken op twee manieren, en wie weet?


Voor meer foto's, zie ons fotoalbum