Door Jacob Kuipers
"Daar ben ik het roerend mee eens", zegt Edo Schrik, hoofd trajecten van werkvoorzieningschap Wedeka
LEKKER MEE - Het gebied rondom de stationsrestauratie in de gemeente Veendam was ooit een verloederd stuk grond. Maar door grondig ingrijpen is deze omgeving veranderd in een Pronkjewail mit ain Golden Raand. De voormalige Jonkerloods is omgetoverd tot een trendy busstation. Het stationsrestaurant ziet er weer ouderwets en sfeervol uit. Ook de museumspoorlijn van de S.T.A.R. vaart er wel bij. Werkvoorzieningschap Wedeka mag zich gelukkig prijzen dat ze in deze idyllische omgeving het stationsrestaurant mogen beheren. En dat vloeit allemaal voort uit het feit dat er sinds kort weer treinen komen buurten vanuit de stad Groningen en weer terug naar de Big City. Het geheel staat te glanzen op het mooiste plekje van Veendam. Rondom de Stationsstraat in de Veenkoloniale hoofdstad "Daar ben ik het helemaal mee eens", zegt Edo Schrik, hoofd trajecten van Wedeka.
Het geheel van deze renovatie aan de Oost-kant van Veendam is nog niet helemaal af maar als dat eenmaal zover is dan kan iedere Veendammer hier trots op zijn. Zo zou het helemaal uit de kunst zijn als er treinen gaan rijden naar Stadskanaal en Emmen. Maar dat duurt ongetwijfeld nog jaren, als het financieel haalbaar is. Dat is dan ook weer in het voordeel van de stationsrestauratie wat mogelijk meer inkomsten krijgt. Maar dat is op dit moment ‘koffiedik' kijken. Maar wat we als Veendammers nu hebben moeten we koesteren.
Stationsrestaurant ‘Lekker Mee' is een initiatief van de gemeente Veendam en Wedeka. Het stationsrestaurant is vooral een werkplek. En er werken daar vier arbeidskrachten. De bedoeling is dat deze mensen werkervaring en vakkennis opdoen. Verantwoordelijkheid leren nemen en uiteindelijk doorstromen naar een echte baan. Voordat bekend was dat Wedeka het restaurant kon bemannen, was er nog een ‘kaper op de kust', maar die haakte snel af. Daarna was het Wedeka dus die de klus kreeg.
Het schap putte al voordeel uit het feit dat het integraal al samenwerkte met de S.T.A.R. en van daaruit was het een logisch uitvloeisel dat het tot een samenwerking kwam. Edo Schrik daarover: "De plannen dat we als Wedeka zijnde het hele OV (Openbaar Vervoersbureau)-knooppunt hebben en dat we daar hele mooie kansen zien voornamelijk de re-integratie". Op dit moment wordt het zwerfvuil en de openbare toiletten al schoon gemaakt door Wedeka.
De mensen die in de stationsrestauratie werken worden opgeleid voor een plek in het bedrijfsleven. Ze krijgen een diploma, op niveau 1 of 2. De bedoeling daarvan is dat deze mensen via de gemeentelijke accountmanagers door te laten stromen naar de reguliere horeca. "Dus iemand die het erg goed doet, moet niet zolang bij ons blijven hangen. Maar ze moeten eigenlijk direct het bedrijfsleven in", aldus Schrik die er op hamert dat deze weg zo snel mogelijk moet worden bewandeld.
Deze ‘weg' begint meestal van werken met behoud van uitkering. "En dat moet uiteindelijk uitvloeien in een niveau 2 van de PBL (Proefbegeleidende leerweg). Dat is 4 dagen in de week aan het werk en 1 dag in de week naar school", legt Schrik uit, die ook vindt dat het in de horeca ook ‘billenknijpen' is om de financiële eindjes goed aan elkaar te krijgen. Mocht deze weg goed worden bewandeld, betekend het automatisch dat er nieuwe mensen instromen.
Edo Schrik: "Ja, dat is de bedoeling". Dat is het model wat de gemeente Veendam nu weer invoert van Work First (dat is een methodiek van mensen die aan de poort staan van de sociale dienst. Deze mensen krijgen zo snel mogelijk bericht om te gaan werken. Heel vaak is dat de structuur die Wedeka hanteert. Schrik: "Maar veel liever nog binnen de infrastructuur van het bedrijfsleven". Met behoud van uitkering, met als doel zo snel mogelijk weer regulier werk te vinden.
Wat Wedeka nu aan mensen binnen krijgt zijn over het algemeen mensen van de sociale dienst. Het is natuurlijk wel zo dat het restaurant er financieel goed uit moet springen. Dat ze zelf de broek kunnen ophouden en niet afhankelijk zijn van de gemeente Veendam. Schrik: "Het is uiteindelijk de bedoeling omdat self supporting (je moet eigenlijk supporter van je zelf zijn, jk) te maken. Maar voorlopig is dat nog wel een moeilijk verhaal. Het is heel voorzichtig begroot. Ook geen grote investeringen gedaan. Dat kan ook helemaal niet. Het moet echt vanaf de grond opgebouwd worden".
De man die met zijn medewerkers/sters het restaurant naar grote hoogtes moet stuwen is hoofdkok Ronnie Korthuis. Hij is de verantwoordelijke man dat zijn imperium goed draait en er voldoende inkomsten binnen komen. "Dit moet een kans krijgen en we moeten allerlei activiteiten bedenken om het aan de gang te krijgen. Maar goed, we zijn ook ooit met de kringloop begonnen met omzetten. Waar we toen een week overdeden. En wat nu in een halve dag gebeurt. Hoewel dat niet allemaal met elkaar te vergelijken is. Maar alles moet groeien", vindt Edo Schrik.
De treinverbinding is nu nog Groningen - Veendam. Schrik: "Er zijn wat plannen om de spoorlijn door te trekken naar Stadskanaal. Dat duurt ongetwijfeld nog jaren. Het vervolg zou dan wezen naar Stadskanaal en Emmen." Beide lijnen kosten een paar centjes, maar het wordt onderzocht. "Dit stuk is gefinancierd (Groningen-Veendam) door gelden die niet aan de Zuiderzeespoorlijn zijn besteed. Een soort van compensatie. Maar meer weet ik er ook niet van".
Wat ook aan Wedeka is uit besteed is het is het loket waar de reizigers een kaartje kunnen kopen. Dat gebeurt via twee vaste krachten van Wedeka en een aantal mensen die in een administratief project zitten. Dus daar werkervaring op doen. Het OV- bureau (openbaarvervoersbureau) heeft steunpunten in Winschoten, Stadskanaal, Emmen, Assen en nu ook in Veendam. De bemensing van het OV-bureau gebeurt via Wedeka.
Het hele verhaal is een verantwoordelijkheid van vervoersmaatschappij Qbuzz. Schrik daarover: "Onze mensen leveren verantwoordelijkheid af aan Qbuzz. En de geldstroom loopt ook via Qbuzz". Maar op de vraag of deze mensen ook betaald werk kunnen krijgen moet Schrik helaas een ontkennend antwoord geven. "Dat is uitgesloten wegens alle bezuinigingen. Ze doen puur werkervaring op".
En dan de naam van het restaurant. ‘Lekker Mee'. Hoe kom je daarop. Dan maar de ‘big boss' Edo Schrik gevraagd en hij kwam met het verlossende antwoord. "De titel ‘Lekker Mee' is bedacht door Femmy Haverkamp. Dat is de trajectmanager van Wedeka. Het is een beetje van de formules van de stationsrestauratie. "Het is lekker en je neemt het mee". Met andere woorden dus: ‘om de kachel te laten branden'.